NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1151217
Vad jag vet så ska väl dessa försöka rengöra DPF ca var 40'e mil genom att skjuta in extra soppa en stund. Jag upplever dock att detta händer betydligt oftare på min än var 40'e mil. Var ute på ca 90 mil långresa i helgen och det hände nog iallafall 3-4 gånger där den skjut upp i ca 0.8-0.85 vid 120 och med farthållaren. Normalt sett ligger den på 0.55-0.6 vid den farten och någorlunda plan mark. Är det dags för byte av DPF? Jag har 3 månaders garanti på bilen från när jag köpte den så det hade varit gött om det var det och man låter bilfirman jag köpte den från pröjsa. Jag hittar inget i serviceboken som tyder på att DPF blivit bytt. Eolysvätska har blivit påfylld av bilfirman innan de sålde den för det har de skrivit och stämplat i serviceboken.
#1151255
Min 2.0D har gått 14200mil och den har ett regenererings intervall som ligger på runt 63-68 mil , men det varierar med hur man kör bilen så man kan inte jämföra från bil till bil. En regenerering brukar pågå i c en mil för mig och då ligger förbrukning på 0.7-0.8 vid 80km/h

Det är troligt att ditt dpf är på väg att bli fullt, men räkna inte med att bilfirman byter ut dpf innan systemet börjar larma. 40 mil mellan är inte kritiskt, börjar det gå ner emot 20 är det nog dags för byte. Sen är ju frågan om dpf räknas som en slitagedetalj och sådana brukar de ju inte bli ansvariga för enligt Konsument Köp Lagen (KKL) , vilken täcker fel upp till 3 år.

Fel som uppstått de 6 första månaderna anses som ursprungliga (även om du har 3 mån garanti) , därefter måste du bevisa att felet var ursprungligt. Men detta gäller inte slitagedetaljer typ bromsbelägg, däck etc. och ev dpf.

Hur långt har din bil gått nu ? Över 18000 mil eftersom de fyllt i Eolys? Att lyckas köra uppemot 18000 mil med originalfiltret är riktigt bra.

Sotförbränning är detsamma som regenerering, ev har de kört några tvingade regenereringar. Fråga verkstaden.
#1151260
jag har haft kunder som klagat på liknande å det har då visat sig att det som kunden upplever som regenerering i själva verket har varit spridare som inte hängt med. i det specefika fallet avhjälptes problemet med att byta bränslefilter som var ganska fullt och en burk diesel mirakelmedel typ power up.

annars är det ganska vanligt att om filtret börjar bli fullt så försöker den bränna ur det oftare.
man kan aktivera sotförbränning manuellt med exvis vida. det kan fungera men i de flesta fall är filtret så fullt att det inte hjälper. då kan man tvätta filtret genom att spola ljummet vatten genom det under ca 2 timmar. alternativt byta ut det
#1151359
Hmm jag får kolla efter lite och se om DPF har blivit bytt nån gång eller vad det kan va. Släpper man gasen med växel
i så brukar ju förbrukningen gå ner på 0 men när den har sina törstiga perioder ligger den på ca 0.1-0.15 även med gasen släppt så i mina öron låter det som regenerering.. byte av DPF är dyrt va? Man hade ju kunnat göra själv men jag har inte tillgång till VIDE så jag kan inte nollställa det om jag hade bytt den själv.
#1151498
Biltema säljer ju filter å sen finns ju AD Bildelar Mekonomen med flera som även dom säljer nytt
Vida måste du inte ha det räcker med att du har en verkstad med exvis Autocom, Bosch KTS eller Autel Maxidas/maxisys
finns många eftermarknads lösningar för att göra detta Job vida är ju Volvos original verktyg som är olagligt kopierade...

om jag skulle fått in bilen med din felbeskrivning hadde jag först åkt en runda med min Autel å kollat livevärde där man ser om bilen verkligen är inne i sotförbränning eller inte. det kan ju vara nån spridare som strular som är själva hönan å inte ägget.

Sen att byta filter är ju inte förstahandslösningen utan rengöring med bakspolning med ljummet vatten är det man börjar med.
#1151514
Åfan jag trodde det var väldigt specifikt med hur man gick till väga när man bytte DPF själv.. men här finns Volvo-verkstad i Laholm så då är det kanske bara att byta den och åka upp och be dom nolla det för en liten slant?

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png

Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]