NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1148757
Hej!
Har ett problem som jag fick efter att jag Chippar bilen.

Bilen en V50 T5 05 med KN insatsfilter, nyligen bytade tändstift, olja, filter och magnetventil (original)

Trimmade den hos GDM förra veckan.

Nu till problemet. När jag ligger på 3an o vid ca 3000varv och accelererar hårt så laddar den bra men sen kommer de för en sekund att det känns som om den tappar laddtrycket o sedan återfår de igen o laddar hela vägen.

Någon som har en idé om vad de kan bero på? Tänkt o byta alla vakumslangarna till magnetventilen. Funderar på om original magnetventil inte orkar med riktigt?

Inte märkt att de. Rycker inte på andra växlar men med tanke på väglaget just nu har jag haft begränsad möjlighet att testa detta.

Tacksam för svar. Har sökt felkoder via elm327 men inga har varit registrerade. Ska installera vida på en gammal laptop o testa med den om den ser något.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1153238
Prova och byt TCV:n(magnetventilen). AutoTech har även en specialvariant av magnetventilen.

Jag bytte ut TCV:n på min otrimmade V70-02 2,4T och skillnaden var mycket stor. Rycken försvann och mycket mera kraft, roligare att köra. Garanterar inte samma resultat för dej, men prova!

Biltema säljer en felkodläsare som läser Volvo specifika koder(men inte på V70II), den fungerar hyfsat bra tycker jag(Art.nr. 15-1369). Förvarar min i handskfacket, alltid redo! Kommer dock även att köpa VIDA för djupare analyser hemma i garaget.
#1156192
Ja de får la ta o bli en sådan ventil ikväll. Tack för svar :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1158698
Ja det får jag (upplever jag)
Ja förlåt. Manuell e de.
Hur kan jag testa LMM o se om de e den?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1159184
koppla ur den och se, men kolla även läckage, ibland behövs det bara ett knapphålstort hål för att bilen inte ska bete sig som du är van... känns skumt att det går bra upp till 3000 och sen avta en sek för att återkomma.
#1161352
Någon som vet vilken innerdiameter de e på vakumslangarna Till o från magnetventilen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]