NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1148194
Har en V50 2.0 D från 2008 som drar alldeles för mycket bränsle. På en veckas pendlande ca 50 mil så stannar färddatorn på mellan 0,8-0,85 för varje vecka. Då är det också runt 42 mil av dom 50 som är en blandning mellan 70,80 och 90 väg. Resterande 8 mil är motorväg. Vid uträkning när jag tankar vid pumpen så får jag en riktig siffra på runt 0,95l, nära 1 liter milen alltså! Detta gör mig så jävla förbannad då jag köpte denna bil för att dels åka skönt och dels få ner bränsleförbrukningen vilket just nu blivit tvärt om.

Lite info om vad jag vet och om bilen är:
Ca: 20500 mil, års 2008, full servicebok, nyservad, nyybesiktad utan några anm eller några felkoder.

Efter en del läsande på forum blir jag bara förvirrad då det verkar kunna vara hur många olika saker som helst som kan vara fel med förbrukningen. Verkar också vara en jävligt dålig byggd motor enligt folk.

Det jag kan beskriva själv är att när jag kör den och motorn fortfarande är kall, farthållaren är i och vägen är plan så ligger förbrukningen på 0,4-0,5 vilket är väldigt bra. Men så fort motorn nästan nått arbetstemp så känner jag av ett RYCK i bilen en gång och den börjar genast stiga upp och över 0.8l/mil. Tycker också bilen blir något sämre effektmässigt.
Vad jag läst mig till är att den så kallade regereringen av DPF då sätter igång. Detta varar minst ett par mil och sedan droppar förbrukningen ner till 0,5 nånstans i några sekunder för att sedan återgå till ständiga högre värdena.
På servicen upptäcktes dock att en tryckslang till Intercoolern satt löst, Tyvärr märkte jag ingen som helst skillnad varken i förbrukning eller prestanda vilket är lite konstigt.

Hur som helst, finns det något man kan kolla själv för att konstatera DPF? Eller är det bara att byta piss filtret? Hört nåt om tryckgivare också. Hoppas nån har lite tips så kanske man har turen att lösa det utan att behöva betala ockerpriserna för dom här typerna av problem. ??:-/
#1148202
Ditt partikelfilter är nog tyvärr fullt. Har du köpt bilen från en bilhandlare eller privat ? Har du köpt av handlare kan du åberopa Konsumentköplagen och hänvisa till att bilen var behäftad med ett fel vid köpet. Är den köpt privat är det bara att bita i det sura och byta partikelfiltret.

Då du verkar ha ständigt återkommande regenereringar så är mitt råd att inte köra mer än till verkstaden för att byta dpf om du inte gör det själv. Den ständigt höga förbrukningen leder tyvärr till att oförbränd diesel letar sig ned i vevhuset via cylinderväggarna. Detta resulterar i sin tur i att oljenivån börjar stiga, när den nått tillräckligt högt så kan vevhusångorna bli så pass kraftiga att motorn riskerar att skena. Sker detta går det inte att stänga av motorn med tändninglåset, utan den bara rusar på. Lägg iså fall i en högre växel och släpp upp kopplingen med full broms så motorn stannar. Att köra med motorolja som är utspädd med diesel är inte alls bra för motorn.

Glöm inte att om du byter DPF själv så måste du tala om för motorns styrsystem att filtret är ubytt så ny adapterering kan ske. Detta sker via Vida som Volvos verkstäder (och en del andra ) har. Man kan köpa en klon av Vida där man kan göra denna ändring själv. Lämnar du in bilen för dpf byte så be även att de kollar nivån i eolysbehållaren.

Hoppas det löser sig ! När det har gjort det så skall du se att du hamnar mellan 0.5-0,6 l/mil.

Min V50 -06 2.0d ligger färddatorn stadigt på 0.55 , men dieselvärmaren går ju en del nu när dt är kallt så när jag tankade igår så låg snittet på ganska precis 0.6 . Då nollar jag km räknaren vid varje tankning och räknar ut faktiskt snitt. Dieselvärmarens förbrukning ingår inte i färddatorns uträkning pga egen matning från tank till värmare.
#1148215
AJ AJ, Det låter inte bra alls. Har läst om det lite överallt det där med att den kan börja rusa. För mig är det sjukt att det ändå kan hända och att Volvo inte kunnat fixa till detta. Jobbigt med mördarmaskiner på vägarna.

En sak jag ändå undrar är varför man inte får upp nån varningssymbol på att filtret är helt fullt, för det ska man väl? Därför jag undrar om det kanske bara är fel på något annat eller vad man ska säga, Typ regeneringen som hänger sig.

Bilen är köpt privat vilket kanske är synd då haha. Annars skulle jag vara nöjd med bilen om inte förbrukningen var såhär.
#1148216
som föregånde säger så är nog filtret fullt eller givare som ska känna mottrycket i dpf kass vet den givaren var vanlig på ford att strula så kör en felökning via volvo vida så ser dom finns ju andra alternativ om man inte vill byta ut partikelfiltret
#1148236
Att givaren visar fel mätvärde och ändå fungerar har jag nog aldrig hört talas om. Det är väl 3 saker som kan ske,

1- Givarens membran fryser sönder av fukt som bildats = permanent fel (Limp Home mode max 2800 rpm/slö motor) = byte av givare

2- Kommunikation med givaren felar, permanent elektronikst fel i givaren (Limp Home mode max 2800 rpm/slö motor) = byte av givare. Hade det felet själv i höstas när förre givaren gav upp, är inne på min 4e givare nu.....de andra gångerna var mätvärdet permanent fel. Har dock bara betalt för en givare, övriga via garanti.

3 - Slangarna som går mellan rören och dpf har spruckit, eller är blockerade med sot/fukt. Prova att ta loss slangarna vid givaren vid vänster sida om batteriet sett framifrån. Blås lite försiktigt med en renblåsningspicka, är slangarna av vid dpf hör du nog ett kraftigt väsande, mjukt och relativt tyst ljus tyder på hela slangar. Montera tillbaka givaren och byt ev slangarna vid dpf om de är trasiga. Kan ev orsaka Limp Home mode.

Av det du skrivit är min tolkning att din motor inte sätts i Limp Home mode, den blir ruskigt slö då och det går knappt att köra mer än 100km/h

Om man ansluter Vida så kan man mäta aktuella tryck och få vägledning om de är normala innan start och vid tomgång.
Provkör en stäcka tills motorn blivit varm och se vad som händer i Vida.

Ny givare kostar runt 1200kr hos Volvo, du byter den på max 10 min. Känner du någon med samma motor kan ni prova att växla givare mellan bilarna och se om det blir bättre.

Men, jag tror tyvärr att det är dpf som är boven.
#1148246
Låter tyvärr som bilen blivit fulservad. Vem är det som servat bilen, allverkstad eller Volvo? Tyvärr verkar en del fristående missa exempelvis att nollställa efter partikelfilterbyte (om det är gjort vid 12k mil).
#1148271
dieselputte skrev:Att givaren visar fel mätvärde och ändå fungerar har jag nog aldrig hört talas om. Det är väl 3 saker som kan ske,

1- Givarens membran fryser sönder av fukt som bildats = permanent fel (Limp Home mode max 2800 rpm/slö motor) = byte av givare

2- Kommunikation med givaren felar, permanent elektronikst fel i givaren (Limp Home mode max 2800 rpm/slö motor) = byte av givare. Hade det felet själv i höstas när förre givaren gav upp, är inne på min 4e givare nu.....de andra gångerna var mätvärdet permanent fel. Har dock bara betalt för en givare, övriga via garanti.

3 - Slangarna som går mellan rören och dpf har spruckit, eller är blockerade med sot/fukt. Prova att ta loss slangarna vid givaren vid vänster sida om batteriet sett framifrån. Blås lite försiktigt med en renblåsningspicka, är slangarna av vid dpf hör du nog ett kraftigt väsande, mjukt och relativt tyst ljus tyder på hela slangar. Montera tillbaka givaren och byt ev slangarna vid dpf om de är trasiga. Kan ev orsaka Limp Home mode.

Av det du skrivit är min tolkning att din motor inte sätts i Limp Home mode, den blir ruskigt slö då och det går knappt att köra mer än 100km/h

Om man ansluter Vida så kan man mäta aktuella tryck och få vägledning om de är normala innan start och vid tomgång.
Provkör en stäcka tills motorn blivit varm och se vad som händer i Vida.

Ny givare kostar runt 1200kr hos Volvo, du byter den på max 10 min. Känner du någon med samma motor kan ni prova att växla givare mellan bilarna och se om det blir bättre.

Men, jag tror tyvärr att det är dpf som är boven.
Tack för infon. Nej bilen går ganska bra trots allt, bortsett från lite slöare när den blir varm isf men det är marginellt. Bilen är inte i "Limp Home Mode" och har aldrig varit sen jag haft den iaf. Så det återstår väl bara att kolla på slangarna då. Ska försöka kika på det lite i helgen om jag hinner. Kommer uppdatera senare när jag vet mer eller eventuellt har hunnit felsöka.
#1148273
Lövet skrev:Låter tyvärr som bilen blivit fulservad. Vem är det som servat bilen, allverkstad eller Volvo? Tyvärr verkar en del fristående missa exempelvis att nollställa efter partikelfilterbyte (om det är gjort vid 12k mil).
Nej det är Volvo hela vägen så jag tvivlar på att det är ful service. Man vet dock aldrig och jag kan tänka mig att nollställningen kan glömmas bort. Det har skett ett byte vid 12k mil.
#1148278
Vad har bilen gått? Det går att fylla ett partikelfilter på ett par tusen mil om man bara åker runt i stan.
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]