- tor 09 feb 2017, 18:35
#1148194
Har en V50 2.0 D från 2008 som drar alldeles för mycket bränsle. På en veckas pendlande ca 50 mil så stannar färddatorn på mellan 0,8-0,85 för varje vecka. Då är det också runt 42 mil av dom 50 som är en blandning mellan 70,80 och 90 väg. Resterande 8 mil är motorväg. Vid uträkning när jag tankar vid pumpen så får jag en riktig siffra på runt 0,95l, nära 1 liter milen alltså! Detta gör mig så jävla förbannad då jag köpte denna bil för att dels åka skönt och dels få ner bränsleförbrukningen vilket just nu blivit tvärt om.
Lite info om vad jag vet och om bilen är:
Ca: 20500 mil, års 2008, full servicebok, nyservad, nyybesiktad utan några anm eller några felkoder.
Efter en del läsande på forum blir jag bara förvirrad då det verkar kunna vara hur många olika saker som helst som kan vara fel med förbrukningen. Verkar också vara en jävligt dålig byggd motor enligt folk.
Det jag kan beskriva själv är att när jag kör den och motorn fortfarande är kall, farthållaren är i och vägen är plan så ligger förbrukningen på 0,4-0,5 vilket är väldigt bra. Men så fort motorn nästan nått arbetstemp så känner jag av ett RYCK i bilen en gång och den börjar genast stiga upp och över 0.8l/mil. Tycker också bilen blir något sämre effektmässigt.
Vad jag läst mig till är att den så kallade regereringen av DPF då sätter igång. Detta varar minst ett par mil och sedan droppar förbrukningen ner till 0,5 nånstans i några sekunder för att sedan återgå till ständiga högre värdena.
På servicen upptäcktes dock att en tryckslang till Intercoolern satt löst, Tyvärr märkte jag ingen som helst skillnad varken i förbrukning eller prestanda vilket är lite konstigt.
Hur som helst, finns det något man kan kolla själv för att konstatera DPF? Eller är det bara att byta piss filtret? Hört nåt om tryckgivare också. Hoppas nån har lite tips så kanske man har turen att lösa det utan att behöva betala ockerpriserna för dom här typerna av problem. ??:-/
Lite info om vad jag vet och om bilen är:
Ca: 20500 mil, års 2008, full servicebok, nyservad, nyybesiktad utan några anm eller några felkoder.
Efter en del läsande på forum blir jag bara förvirrad då det verkar kunna vara hur många olika saker som helst som kan vara fel med förbrukningen. Verkar också vara en jävligt dålig byggd motor enligt folk.
Det jag kan beskriva själv är att när jag kör den och motorn fortfarande är kall, farthållaren är i och vägen är plan så ligger förbrukningen på 0,4-0,5 vilket är väldigt bra. Men så fort motorn nästan nått arbetstemp så känner jag av ett RYCK i bilen en gång och den börjar genast stiga upp och över 0.8l/mil. Tycker också bilen blir något sämre effektmässigt.
Vad jag läst mig till är att den så kallade regereringen av DPF då sätter igång. Detta varar minst ett par mil och sedan droppar förbrukningen ner till 0,5 nånstans i några sekunder för att sedan återgå till ständiga högre värdena.
På servicen upptäcktes dock att en tryckslang till Intercoolern satt löst, Tyvärr märkte jag ingen som helst skillnad varken i förbrukning eller prestanda vilket är lite konstigt.
Hur som helst, finns det något man kan kolla själv för att konstatera DPF? Eller är det bara att byta piss filtret? Hört nåt om tryckgivare också. Hoppas nån har lite tips så kanske man har turen att lösa det utan att behöva betala ockerpriserna för dom här typerna av problem. ??:-/