NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JallooZ
#1147469
Halloj! Skulle starta bilen imorse vid -5 och den vägrar starta. Har en felkod på glödstift relät. Vart hittar man själva reläet? Hittar bara säkring till glödstiften och dom är hela. Vill helst kolla reläet först innan jag börjar byta glödstift.
av timebandit
#1147516
Stämmer bra. Av med fronten så kommer man åt relät så man kan mäta varje glödstift.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
av timebandit
#1147518
Bild

Här gjorde jag samma jobb som du har framför dig. Relät sitter på höger sida när du står framför bilen.
Precis under strålkastaren(halvljuset).

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
av JallooZ
#1147620
Perfekt tack, blir meka ner på torsdag för undersökning. Bör man lämna in bilen för byte av stiften eller klarar man det själv med någorlunda mekanisk erfarenhet.
av dieselputte
#1147621
Läs den här tråden, kan även vara startmotorn som orsakar startproblem trots felkod på glödstiftsrelä.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... A4#p965922'

FInns en kontakt vid motorn som man kan ta isär och mäta varje glödstift, står om det i tråden jag länkar till

EDIT, denna tråd är det ang kontakten ! http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ft#p938138
av timebandit
#1147670
Jag lämnade in jobbet då det verkar jobbigt å klurigt med gamla stift.
Mechanum fixade alla stift + jobb för ca 6000 medans Bilia ville ha 9500kr.
Är du duktig å säker så kan du spara in stora summor pengar.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
av JallooZ
#1148151
Nu har dett gått upp till -2 och nu startade bilen utan vidare problem. Nu är det fråga angående hur jag mäter och vilken kontakt dwt är. Hittar en kontakt vid vänstersida bak på motorn, typ brevid egr ventilen med en tjock rödskärmad kabel som verkar dela sig precis under egr ventilen och gå till glödstiften (tror jag, bifogar bild)
IMAG0530.jpg
IMAG0530.jpg (503.33 KiB) Visad 2478 gånger
. Nu till själva ohm testet. Hur går jag tillväga? Skall tändningen alltid vara på eller ska motorn va på när jag mäter? Hur lång tid har jag på mig att mäta från att tändningen är på?
av dieselputte
#1148211
Dra isär kontakten, är det 4 stift så är det nog rätt kontakt. Sätt instrumentet i Ohm läge, typ 200 Ohm området , eller lägre om det finns. Sätt ena mätstickan mot motorns block, eller minuspolen på batteriet, sätt sedan in den andra stickan i kontakten mot glödstiften och mätt en i taget, notera och lägg in resultatet här. Har för mig det skall vara runt 1-2 Ohm för ett bra stift.

Tändningen har du avslagen.
av JallooZ
#1148513
Har nu varit inne för felsökning pga strulande dieselvärmare, fick även då koderna för glödstiften.
0380- Glödtidsstyrdon, felaktig signal. Vad betyder detta?
Sedan även 120F Railrryckgivare, Felaktig signal. Spjällgivaren? Någon som vet något om den också?
Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger p&ari[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]

Det var i något högre hastigheter ljud[…]

Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]