NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bolle
#1146413
Hej. Är ägare av en c30 årsmodell 2010 som går fint och aldrig visat någon tendens till att vara trögstartad eller liknande.

Dock så efter en service för en månad sen så startade inte bilen på morgonen. Startmotorn går runt och det finns kräm i batteriet men vill inte kicka igång. Första gången sa verkstaden att det va ett bränslefilter som inte var ditsatt ordentligt andra gången var det pumpen osv.

Har sedan dess varit inne på verkstaden 4ggr och det har byts pump, filter osv. Har gått 1-2 dagar sedan samma problem igen. Ibland har den startat för att sedan lägga av direkt efter start.

Då det alltid har skett när bilen är parkerad i uppförsbacke har jag börjat misstänka att det har något med saken att göra? Kan det vara någon sorts backventil eller liknande som inte stänger? Har någon haft samma problem eller liknande?

Tacksam för svar.
av Perra_367
#1146422
Du får in luft i systemet och högtryckspumpen kan därför inte suga fram dieseln till motorn.

2.0D är speciell på så sätt att det inte sitter en matarpump bak vid tanken, utan det är högtryckspumpen som drar fram dieseln, det är bara möjligt om ledningarna bak till tanken är fyllda med diesel.

Jag skulle tippa att du har luftläckage i systemet och kandidat ett är då att det är en "mikrospricka" i själva bränslefilter-behållaren, det är rel. vanligt (kanske att verkstaden dragit filtret för hårt??).

Kandidat två är att någon av de invändiga packningarna i de små ledningsrören som ansluter till bränslefilterbehållaren har skadats och att det läcker in luft här?

Har du genomskinlig bränsleledning skulle du kunna prova att rucka lite på ledningarna med motorn igång och se om du kan provocera fram luftbubblor? Tänk på att om du lossar någon av ledningarna så måste systemet luftas igen för att motorn skall gå igång.
av bolle
#1146426
Perra_367 skrev:Du får in luft i systemet och högtryckspumpen kan därför inte suga fram dieseln till motorn.

2.0D är speciell på så sätt att det inte sitter en matarpump bak vid tanken, utan det är högtryckspumpen som drar fram dieseln, det är bara möjligt om ledningarna bak till tanken är fyllda med diesel.

Jag skulle tippa att du har luftläckage i systemet och kandidat ett är då att det är en "mikrospricka" i själva bränslefilter-behållaren, det är rel. vanligt (kanske att verkstaden dragit filtret för hårt??).

Kandidat två är att någon av de invändiga packningarna i de små ledningsrören som ansluter till bränslefilterbehållaren har skadats och att det läcker in luft här?

Har du genomskinlig bränsleledning skulle du kunna prova att rucka lite på ledningarna med motorn igång och se om du kan provocera fram luftbubblor? Tänk på att om du lossar någon av ledningarna så måste systemet luftas igen för att motorn skall gå igång.

Tack först o främst för ett utförligt och seriöst svar. Trodde att det satt en matarpump!

Borde inte vara filtret då verkstaden kollat det 3 ggr och bytt(enligt dom) iaf, verkar som att det måste sitta i ledningarna. Men borde inte inte verkstaden hittat läckaget då de kollat efter läckage 4ggr?

De sa att dem aldrig varit med om något liknande och trodde sig ha hittat läckaget i pumpen(utbytt nu) så den kan jag stryka.
av mange38
#1147248
filterhuset är en stor bov hade likande fel på min c-max 2,0d när vi hade den felsökte som skam med likande symtom som din och det var locket till filterhuset som hade en mikro spricka gick knapt att se men resulterad i sig den drog in luft ...lika så där verkstade hävdade pumpen först ,mmm
av bolle
#1147889
Har varit inne ännu en gång utan framgång. Provade att rycka lite i in slangen till filtret och då kommer det luftbubblor i ut slangen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]