NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JallooZ
#1145692
Hej! Har en Volvo c30 2.0D från 2007 med dieselvärmare. Har fungerat bra hittills, tills igår. Timade värmaren men när jag kom till bilen så stod det fortfarande "Tidur inställt blablabla" och bilen var kall. Sedan dess har värmaren vägrat starta. Händer ingentig när jag sätter på den. Inget klick, ljud eller nått. Blinkar "På" i 2 sekunder och sedan av. Har en felkodsläsare men har inga felkoder vad jag kan se. Men med bilens inbyggda system "Read + dimljus" så står det DTC Set i följande "Trm ecm cpm cem" varav CPM är modulen till värmaren. Varför hittar den inte koden via Eodb uttaget? Vad kan vara fel? Är det låsningen för 3startförsök som är en jävel? Har försökt göra en norsk reset utan framgång samt kollat säkringar. Tilläggas skall göra att bilen var nästan på det röda i dieselmätaren, men inte så den varnade för låg nivå.
Tips?
#1145719
Prova att lägga an batteriets pluspol i några minuter och prova igen (även om du ryckt säkringen). Om inget hjälper måste nog felkoden nollställas , köp egen Vida/Dice, den tjänar du nästan in jft åka till verkstaden för nollställning.

Kolla batteriet , kanske det är dåligt. Har du aldrig bytt batteri så är det garanterat dags efter drygt 10 år. Jag är inne på mitt 4e , har själv 2.0D -06.
av JallooZ
#1145735
Minuspolen har jag testat utan resultat. Batteriet är ok, inte jättegammalt. Jag har biltemas felkodsläsare "PRO" som brukar kunna nollställa felkoderna, men den här hittar den inte ens. Läser vida/dice av fler system än denna? Finns även en annan på biltema som heter Felkodsläsare VOLVO med beskrivningen "Utläser fel som finns i Volvos alla system såsom motor, stereo, dieselvärmare osv. Den kan även läsa generiska felkoder för OBD2 och EOBD. " är den i samma nivå som Dice tro? Kostar ca 1000:-
#1145777
Det viktigaste är ju att ha en felkodsläsare som man kan nollställa felkoder med, att ha en som bara kan tyda en felkod talar bara om att den finns. Om man sen åker in till aukt Volvo verkstad får man ju ändå betala för felkodsläsning för de gör ju inget utan att få läsa felkoder först, vilket de oftast tar från 400-700kr för

Vida/Dice får du väl en bra modell för under 1000kr, läs den här tråden så hittar du säkert vart man köper en bra och får tips om hur den installeras i datorn.

Tråden.... http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... e#p1144661
#1146065
Vice(ink. Dice) är så mycket mer än bara felkoder så jag har lite svårt att se att det går att jämföra med Biltemas felkodsläsare. Vice/Dice kan läsa ut mer än basic obd2 läsare.

Min erfarenhet är att bränslevärmaren inte nödvändigtvis ger rätt felkoder om man nu får ut några. Ett vanligt fel är att bränslevärmaren klagar på fläktmotorn när det istället är annan elektronik som felar. För felsökning gäller eberspächers egna servicemanual.

Kom det rök från värmaren innan den gav upp?
av JallooZ
#1146470
Köpte biltemas felkodsläsare, stort misstag, läste ingenting av det dom lovade. Gick som tur o reklamera så pengar tillbaka.
Värmaren rykte som fan vid uppstart. Fick höra från volvo att det var normalt när temperaturen var runt 0. Har du någon länk till en ebersprächer manual som sitter i?
#1146481
JallooZ skrev:Köpte biltemas felkodsläsare, stort misstag, läste ingenting av det dom lovade. Gick som tur o reklamera så pengar tillbaka.
Värmaren rykte som fan vid uppstart. Fick höra från volvo att det var normalt när temperaturen var runt 0. Har du någon länk till en ebersprächer manual som sitter i?

Om nu värmaren går igång, se till att isf köra den på Direktstart och låt den gå minst 30-40 minuter så den får bränna ur ev koks som kan bildas vid kortare körningar. Upprepa nån gång, blir det inte bättre är det service som krävs.
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]