NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Haddock
#1135095
Fick ett nytt spännande och nervöst meddelande i bilen idag påväg till ett möte.
Jag hade startat igång bilen och inte märkt något speciellt utan kört på en 80 väg i ca 10 minuter. Plötsligt dyker meddelandet upp "elfel service erfordras" och röd triangel samt batterilampa lyser. Jag har tidigare hört en del små "pip" från stereon och strax efter det har stereon lagt av för en kort stund för att sedan återkomma. Det är som om en del av el-systemen kortsluter för en halv sekund.



*Batteriet är ca 4 år gammalt.
*Generator nr 3 sitter i nu och har alltså bytt två gr tidigare.
Så just nu lät det inte som det brukar göra när en generator går sönder.
När jag direkt efter meddelandet stannade till och lyssnade i motorrummet så hörde jag ett konstant pip under motorhuven. Detta så länge motorn var på och en stund efter att motorn stängts av varpå den efter några sekunder slutade pipa. Generatorn snurrade på fint.

Startade om bilen och meddelandet försvann för en kort stund för att senare återkomma efter ca 10 minuter.
Någon som har en ide om vad det kan vara?
av Haddock
#1141148
Fick batteriet bytt , det gjorde susen. Nu har bilen gått många mil och meddelandet är borta. Inga korta pip heller. Men vist ett trasigt batteri som inte alltid laddar när det bör kan kanske orsaka kortslutning för en kort stund.

Ett lustigt felmeddelande jag fick i samband med detta var även, "batterispänning lågt byt batteri i fjärrkontrollen ". Har en sådan till GPS:en. Den fungerade fint med nya batterier.
av Haddock
#1161508
Pipet är tillbaka, och nu blir man mer nervös än tidigare, med vetskap om att databoxar och annan elektronik kan gå sönder så fort det piper till. Ingen aning om vad det kan vara och det gör att man inte vågar åka så långt med bilen längre. Har haft den inne för felsök men de hittade inget. Batteriet löste det tillfälligt.
av Haddock
#1166582
Vad tror ni forumet , jag har lokaliserat att ena extraljuset slutat att fungera och delvis rostat så illa att fästena till lampan gått sönder. Kan ett trasigt extraljus kortsluta så illa att det blir strömspikar i hela bilen? Detta när de ej är påslagna.

Edit: Extraljuslamporna stängdes av manuellt och används inte. Tror inte de är dem.
av Haddock
#1271929
Hade bilen inlämnad och nu har den rullat ett år till utan bekymmer. Vet inte vad de gjorde riktigt. Ser att det finns någon ny jordning till batteriet som är dragen. Men så idag efter något års tystnad så är det tillbaka. Vad kan det finnas som gör att saker kortsluter i en motor ? Jag har sett att det har börjat erjat på några ställen i motorn kring elledningar. Kan sådant ställa till det? Jag vill inte stå i ett mörkt rum instängt med motorn igång för att se om det blixtrar någon stans i motorn, saknar avgashanterare i garaget. Någon annan ide på hur man får reda på var det kortsluter?
av kvillebäck
#1272096
Känn efter varma ledningar, men även glappkontakter kan ställa till rejäla problem. För åtta år sedan utförde jag en reparation dör delarna gick på över 70000:- pga att ägaren inte tyckte det var så allvarligt med en glappande huvudbrytare.(Elfordon)
av Haddock
#1278293
Tänkte en stund att tiden var kommen för bilen att skrotas pga detta elfel. :crying: Jag letade och gjorde rent varenda koppling i bilen. Tom den kända kopplingen i A-stolpen gjordes ren.Men ack ingen förändring. Bara temperaturmätaren som hoppade igång och fungerade igen. Den har i.o.f inte fungerat på ett år. Så av en slump så gick ena lampan till skyltbelysningen sönder och jag såg att innandömet var söndererjat och åkte till skroten och köpte en ny för 50 spänn. Nu har jag inte hör något pipljud på en månad och inget elfel lyser heller i bilen. :-D Men jag vet inte om man vågar hoppas. Kanske ska byta den andra skyltbelysningens innandömet också i förebyggande syfte.
av RockaChic
#1278861
Hej Haddock,
Jag har också samma varning + röd batterie lampa (generator laddar inte) på min S80 -00. Trodde det var knas med batteriet först, men generatorn verkar inte vilja ladda det nya batteriet som jag bytte ut heller. Så frågan är om det är generatorn som lagt av eller om det är något annat elfel. Det verkar ju dumt att kosta på ett generatorbyte, om det är något annat som hindrar den från att ladda batteriet. :-/
av Haddock
#1279156
Mycket vanligt med att generatorn går sönder, det kan man mäta upp men vist kan det vara alternatorn som pajat om generatorn snurrar som vanligt

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]