NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1140639
leiwi skrev:
fjohan82 skrev:Då har värmaren börjat ryka igen, luktar bränd diesel och ryker vit-blått... :-(O)
Den totalrenoverades på märkesverkstad 29/12-15...

Får nog kolla med verkstan igen vad det kan vara, kan det vara att den får för mycket soppa som den inte hinner bränna? Sist sa de att den rök så för att brännkammaren var sprucken. Inte kan den väl ha spruckit igen?
Många frågor och funderingar blir det....

båvit rök brukar ju tyda på vatten i förbränningsrummet, för mycket bränsle blir ju svart rök :shock: :shock:
Så kan det nog vara. Vet dock inte alls hur det är kopplat, den drar nämligen inget vatten....
#1140763
Tror inte alls att för mycket diesel skulle ge svart rök utan endast grå/vit. För mycket diesel (relativt luftmängd) gissar jag ger en kallare förbränning, än "rätt" mängd diesel.

I värmaren som sitter i bilen nu har jag alltså enbart bytt packningar och sil, samt gjort rent brännkammaren (som hade en spricka i sig, se tidigare bilder). Eftersom den tänder så är glödstiftet ok, visst, det kan väl hända att man borde byta "allt" men initialt så håller jag mig till att byta det nödvändigaste.

Det återstår ju också att se om den kommer att hålla sig bra, eller om sprickan innebär en snabb återgång till dålig lukt och rök-status? Får nog gå någon månad innan men kan se vart det lutar.

Tack dieselputte för tipset om hur man avaktiverar brännaren, känns många gånger onödigt att brännaren går igång när man vet att man bara skall åka en kort runda.
#1140913
Har öppnat den "gamla" brännaren nu och tycker att den är ganska lik den som jag köpte från Bildelsbasen, fast det var mer sot och koks i denna! Även denna är sprucken identisk med den förra (tror den sprickan är svår att undvika, det är tunt gods och rejäla termiska spänningar där) och så är flamröret lätt deformerat i toppen. Se bilder.

I stort sett Identisk med förra brännaren . Flamröret dock lätt deformerat i toppen.
Bild

Rejält med vidbränd muffins i denna, fullt med koks skymtas även "bakom" gallret..
Bild

De röda bitarna i botten gissar jag är rester av koks som släppt och som hamnat i botten av brännkammaren.
Bild

Mycket sot syns även här.
Bild

Någon som vet om designen på brännkammaren är samma för alla brännare, eller finns det eventuellt en uppdaterad design?? Min är märkt "25 2149 10 00 02" i botten.
#1148108
Någon som har koll på priser på delar till dessa? Min startar ibland, men för det mesta inte. Funderar på om det är värt att laga.
När den väl hoppar igång ryker den rätt friskt ibland.
#1148123
För att öppna/tvätta/rensa/återmontera så krävs det brännkammarpackning samt o-ring och sil, samtliga syns exempelvis på ebay-länken nedan..

Jag tror att du kan handla prylarna hyfsat billigt även på bilia, men det har jag inte kollat själv.

Min brännare har funkat bra efter rengöringen och då kör jag ändå en hel del kort-körning just nu

Mina kostnader: 400-500:- för packning/o-ring o dyl., samt om jag minns det riktigt 700:- för ultraljudstvätten. Samt några timmars svärande för att få ut och i den.. :). Nästa (?) gång går i och ur-montering på en timme gissar jag.

http://www.ebay.com/itm/ESPAR-EBERSPACH ... 1760430395
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]