NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1134614
Min tur att fixa värmaren. Den ryker och luktar illa och missar att gå igång ibland, så jag har skaffat en begagnad som jag tänkte renovera upp och sedan skifta med den i bilen.

Demontering (av den begagnade alltså) har gått bra, dock har jag en spricka i brännkammaren som jag är lite osäker på vilken betydelse den har. Min egen känsla är att den inte har så stor betydelse, det viktigaste borde vara att får rent i hålen där det koxat, rätt eller fel, borde jag skifta brännkammaren?

Mina frågor:
- Borde jag byta brännkammaren (kan sprickan ge dålig förbränning tro - förmodligen inte??)
- Vad använder jag för att göra rent de igenkoxade kanalerna?
- Var får jag tag på verktyget för att pinna ut kontakterna som krävs för att demontera glödstift och flamvakt?

(Se sprickan i botten)
Bild

Desto värre tror jag egentligen att de igen-koxade tillflödeshålen för evaporerad bränsle (??) är.
Bild

Så här borde det väl se ut (1 av 3 hål är ok).
Bild
#1134650
Vad otroligt icke härligt då :(

Ett ämne jag är någorlunda bra på, yay! :)

Sprickan kan du nog bortse ifrån men spricker det helt är det ju verkligen inte bra dock. Men tveksam om den spricker så mycket mer.

Sprickan bör inte påverka förbränning eller dyligt men byt alltid om du känner dig minsta osäker. Kanske skönt att veta att allt är bytt i slutändan?

Helst köpa ny annars egentligen skall den in på sådant där ultraljudstvätt eller vad det heter. Själv gjorde jag rent min med KAUSTIKSODA samt hade smal stålpinne å petade med för att lossa det sista som satt fast. Se upp för detta medel då man inte bör hälla det i plaströr osv! Starkt medel som satan :)
Så här ren blev min av det:
https://www.dropbox.com/s/8iidmf7rxcmc8 ... 4.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/xw1nzrvucyrw5 ... 6.jpg?dl=0
(Lyckas inte få sidan att visa bilderna utan att klicka på den....)

Jag köpte mina AMP verktyg på Biltema faktiskt. Tyckte inte dom var helt 100 men gjorde faktiskt jobbet. Vill du helgardera matchen så kan du ju köpa nya stift till kablarna och även en ny kontakt också.

Angående hålen i brännkammaren så är dom nog mer för att syret om jag minns rätt. För när dessa är för tilltäppta så får flamman svårt att tändas. Dessa hålen är väldigt viktiga så se till att dom blir rena å fria från skit.
#1134660
Hålen är till för bränslet. Hade en V50 för nåt års sen som jag fixade värmaren på.
Gjorde rent brännkammaren men den ville ändå inte.
Kontaktade då en firma som renoverar eberspächer som sa att det ligger stålull innanför hålen som fördelar ut bränslet.
Bytte kammare sen funkade den perfekt.
Har kvar den gamla kammare då jag tänkt dela och titta inuti, men det har inte blivit av.
#1134666
dongan skrev:Hålen är till för bränslet. Hade en V50 för nåt års sen som jag fixade värmaren på.
Gjorde rent brännkammaren men den ville ändå inte.
Kontaktade då en firma som renoverar eberspächer som sa att det ligger stålull innanför hålen som fördelar ut bränslet.
Bytte kammare sen funkade den perfekt.
Har kvar den gamla kammare då jag tänkt dela och titta inuti, men det har inte blivit av.

Detta är intressant :) Den informationen jag fick från Eberspächeråterförsäljare är att det är sk lufthål (breathing holes). Kanske är det en kombination för luft/bränsle. Hålen är dock väldigt viktiga att dom inte täpps till iaf.
Spridning av bränslet sker ju från glödstiftet annars som kallas för stiftsil. Den gör att det blir som en spridare.

Dags att det blir av att dela den lite snyggt då för nyfiken är man ju alltid :D :D
#1134721
När Volvo reparerade min värmare byttes kammaren pga att den var sprucken. De gånger den startade rök det så folk trodde att bilen brann.... :roll:
#1134724
Ja, den borde bytas vid en spricka men tror inte det är avgörande för funktionen i sig men med tiden så kommer det säkert bli värre å skada fler komponenter.

Röken uppstår generellt när det blir fel ratio av luft och bränsle. En misslyckad start ger extra bränsle och därmed rökutveckling. Så flera misslyckade starter ger desto mer rök.
Första körningen efter renovering brukar ryka något kopiöst mycket, kan vara bra att veta. Hela parkeringen fylldes med rök här. Man såg nästan ingenting, hehe
#1135007
Hittade en sida med värdefull information (bland annat foto på en delad brännare). Verkar finnas ett nät som jag gissar är till för att förbättra förångningen av bränslet.

http://www.letonkinoisvarnish.co.uk/Hyd ... ice_1.html

Jag chansar på att min spricka är ok (skiter det sig har jag offrat två packningar och en del jobb) och har istället beställt ett styck ultraljudstvätt så att jag kan få rent min brännare internt.

Får se om jag kör den med kaustiksoda, såg att någon kört med diskmedel, känns som jag börjar där och fortsätter med kaustiksoda om det skulle behövas. Återkommer.
#1135017
Du nämner diskmedel och kaustiksoda i "två steg" för att göra rent. Om du menar "maskindiskmedel" som "diskmedel" så är det så här att maskindiskmedel består till stor del av kaustiksoda. Jag försökte hitta den texten som du hänvisar till i tråden, men hittar det inte. Men: Maskindiskmedel är kaustiksoda, med lite tillsatser för att bl.a skydda känsliga metaller. Aluminium t.ex.
#1135044
Lite slarvigt uttryckt av mig. Jag menade att man först prövar med maskindiskmedel och ser vilket resultat man får och sedan som steg 2 tar kasustiksoda om det inte räckte med maskindiskmedel. Hade inte full koll på att kaustiksoda var samma sak som maskindiskmedel, kanske att det ändå är olika koncentrationer?

Maskindiskmedel och 60 grader i ultraljudstvätt från denna sidan:
http://sywhitestar.se/projektproject/in ... -makeover/
"Tvätta rostfria brännkammaren i ca:60min i 60 gradigt vatten med en maskindiskmedel tablett i vattnet"

Eller från
https://www.letonkinoisvarnish.co.uk/Burner.html
"It usually only needs cleaning during a normal service; and soaking it in a caustic soda solution, or other suitable cleaner should clear any carbon from the inaccessible area. Often only necessary if flame tube is heavily clogged."
#1139730
Då var den körd i ultraljudstvätt och det blev faktiskt kaustiksoda direkt (hade hemma i granulatform / avloppsrens). inga trevliga saker, det var handskar på och skyddsglasögon som gällde.

Vet i sjutton hur mycket ultraljudet hjälpte till, men det var praktiskt att ha själva byttan och dessutom så hade tvätten en värmare med termostat (körde upp till 80°C). Jag körde i omgångar och såg hur ren brännkammaren blev och så fyllde jag på med lite kaustik-granulat varefter. Använde också en säkerhetsnål som jag böjde till för att kunna rensa stelnad kox i de små hålen (i basen på brännkammaren), det var här det fanns mest stelnad kox (fick ut några riktigt stora bitar - otroligt hårda).

Om jag gissar på brännkammarfunktionen så är det så att roterande förbränningsluft trycks in förbränningskanalen/basen på brännkammaren. Venturieffekt skapar ett "sug" i de små hålen vid brännkammarens bas, vilket därför skapar en cirkulation av varm förbränningsluft som går tillbaka utefter brännkammarsidorna och ser till att dieseln förångas, innan den sugs in i brännkammarens bas (och förbränns).

En liten del av fläktens flöde avleds också till bränsletillförseln och ser till att bränslet/ångor förs in i brännkammarbasen.

Det "berömda" finmaskiga gallret ligger på insidan av brännkammarens yttre vägg. Funktionen antingen att skapa större yta för dieseln att förånga, alternativt att skapa lite "turbulens" så att förångningen underlättas (?).

Sedan verkade det också finns en liten sarg mellan den inre förbränningskanalen och den yttre väggen. Funktionen eventuellt att hindra direktflöde av diesel från att komma direkt in i förbränningskanalen i för stora "droppar" (?).

Analysen av min tvättade brännkammare är att den var relativt igensatt i de små hålen i brännkammarbasen, vilket alltså hindrar den tänkta cirkulationen/förångningen av diesel, ev. så kommer denna istället att tillföras förbränningen i "toppen" av förbränningskanalen, vilket då ger dålig/ofullständig förbränning? Jag gissar att den funkat ganska dåligt. Skall bli spännande att kolla på den brännaren som sitter i bilen just nu, den luktar inget vidare när den kör.

Fortfarande återstår att montera min renoverade brännare i bilen så jag vet inte hur den kommer att fungera, förhoppningsvis mycket bättre än nuvarande.

Inser att jag borde illustrera mina tankar med någon typ av bild. Håll till godo med nedan slarviga teckning. Hoppas att jag kan göra något bättre på datorn om intresse finns.

Bild
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]