NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1131049
Hej

Det är dags för service för 30K(6k mil service) . Vart en del utgifter nu på bilen och verkstaden vill ha strax över 6k för denna service.
Mechanum vill ha 5k.
Känns lite väl mycket att lägga dessa pengar efter strax 2 år varje gång samt att jag tänker behålla bilen så länge den kan rulla typ. Stämpel i boken blir allt mindre viktigt nu.

Har kikat lite på att försöka göra det mesta själv. Det jag inte har koll på är bränslefiltret och avluftning av detta.
Om man investerar i ett bra verktyg för detta, är det då svårt eller jobbigt att utföra jobbet?
Tips på ett bra och enkelt verktyg vore också trevligt.

Eolys/Additiv har jag kikat lite på eBay. Finns kit med 3L Eolys till bra pris. Frågan är bara om slangarna osv verkligen passar.
Skulle gärna ta emot tips av er som köpt detta på tex eBay som vet vad som passar och fungerar.

Tar gärna emot tips på bra olja som faktiskt lirar bra med partikelfilter osv som inte kostar 800kr för 4L.

Har servat min gamla 740 och gamla V70 utan problem. Är det något jobbigare att serva en V50 2.0D?
Något man bör tänka på?

Alla tips å rekommendationer mottages tacksamt.
Tack.
#1131237
Bränslefiltret är mycket enkelt att byta det finns några klipp på youtube med bra instruktioner om du ej har utfört arbetet tidigare. Bara sök på fuelfilter Volvo 2.0d så dyker det upp en hel del.
Länk till hur avluftning går till

Har själv gjort detta på min V70 2.0d köpte en bränsleblåsa 8mm på Biltema art: 256961 och så använde jag ca 1m genomskinlig slang för att se när bubblorna försvann.

Oljan jag kör på är Q8 Formula Techno FE Plus 5W30, då den uppfyller de Kraven.
Du skall heller inte på med olja till Max sträcker på oljestickan, har för mig att den nya mängden skall vara 4,8liter.

Ps. Oljan köper jag i lösvikt på svensons livs i Alvhem ca 3 mil norr om Göteborg https://www.ica.se/PageFiles/88392/Pris ... 160308.pdf
#1131472
Jag har ingen direkt stor mekvana men har nu fyllt på Additiv samt bytt partikelfilter och nollställt i vida. Inte speciellt svårt.
Blir inga stora kostnader när man gör det själv.
För en bil som gått 30k är stämplar knappast värt något. Gör man det själv vet man ju dessutom vad som är gjort :D
Efter lite läsning hör inser man ju att verkstäderna både myglar och glömmer viktigs grejer som tex påfyllnnng av additiv eller kolla oljenivån.
#1131521
När man bytt olja mm så tycker jag det är viktigt att man gör lite övriga kollar så man vet vad som är på gång att hända med bilen.
Exempel. Hissa upp framvagnen.
Snurra på hjulen och känn så att fjädrarna inte vibrerar.
Lägg dig under och kolla efter oljeläck eller andra läckor.
Drag lite i slangar så de sitter fast och inte håller på att vittra sönder.
Drag i avgassystemet så du ser alla upphängningar är friska.
Kolla efter rost under ifall du behöver fixa något innan bilprovningen ser det.

Om möjligt. sätt en multimeter på batteriet och be någon starta bilen. dippar den under tio volt i startögonblicket, var beredd på byte snart. Under 8.5 byt nu!

Lycka till!
#1131557
Lassebus skrev:Bränslefiltret är mycket enkelt att byta det finns några klipp på youtube med bra instruktioner om du ej har utfört arbetet tidigare. Bara sök på fuelfilter Volvo 2.0d så dyker det upp en hel del.
Länk till hur avluftning går till

Har själv gjort detta på min V70 2.0d köpte en bränsleblåsa 8mm på Biltema art: 256961 och så använde jag ca 1m genomskinlig slang för att se när bubblorna försvann.

Oljan jag kör på är Q8 Formula Techno FE Plus 5W30, då den uppfyller de Kraven.
Du skall heller inte på med olja till Max sträcker på oljestickan, har för mig att den nya mängden skall vara 4,8liter.

Ps. Oljan köper jag i lösvikt på svensons livs i Alvhem ca 3 mil norr om Göteborg https://www.ica.se/PageFiles/88392/Pris ... 160308.pdf
Är det verkligen så enkelt som det ser ut som att byta filtret?
Vilken inner/ytterdiameter på slangen är de som behövs?
Så i dom flesta fall fungerar det med en sådan blåsa?
Nyförmigv50 skrev:Jag har ingen direkt stor mekvana men har nu fyllt på Additiv samt bytt partikelfilter och nollställt i vida. Inte speciellt svårt.
Blir inga stora kostnader när man gör det själv.
För en bil som gått 30k är stämplar knappast värt något. Gör man det själv vet man ju dessutom vad som är gjort :D
Efter lite läsning hör inser man ju att verkstäderna både myglar och glömmer viktigs grejer som tex påfyllnnng av additiv eller kolla oljenivån.
Har inte heller stor mekvana men brukar inte ge upp hur lätt som helst. Har ändå renoverat dieselvärmaren några gånger, bytt dpf å andra saker så helt grön är jag inte. Dock gillar jag inte att arbeta med bränsle och bromssystem, speciellt inte när det handlar om vätskor och luft som kan bildas osv.

Additivet, rätt så straight forward eller är lite krångligt att fylla på?
Tips på ett kit som är plug & play från tex eBay vore trevligt också och spara in mer pengar :)

Har faktiskt hittat en bra verkstad som jag känner bra för men priserna blir ändå lite för höga mot vad det är värt nu vid 30k mil. Dags att börja tänka på ekonomin och vad det är värt att serva.
kvillebäck skrev:När man bytt olja mm så tycker jag det är viktigt att man gör lite övriga kollar så man vet vad som är på gång att hända med bilen.
Exempel. Hissa upp framvagnen.
Snurra på hjulen och känn så att fjädrarna inte vibrerar.
Lägg dig under och kolla efter oljeläck eller andra läckor.
Drag lite i slangar så de sitter fast och inte håller på att vittra sönder.
Drag i avgassystemet så du ser alla upphängningar är friska.
Kolla efter rost under ifall du behöver fixa något innan bilprovningen ser det.

Om möjligt. sätt en multimeter på batteriet och be någon starta bilen. dippar den under tio volt i startögonblicket, var beredd på byte snart. Under 8.5 byt nu!


Lycka till!
Absolut! Det har du verkligen rätt i. Som tur är så är jag redan en sådan person faktiskt. Bytte precis ut nästan hela bakvagnen på bilen mest för att det faktiskt är dags även om det inte var några glapp eller överdrivet slitet. Jag sköter om min bil så gott jag kan för jag vill ha den i många år till.
Framvagnen byttes också ut, nästan allt. När jag ändå skulle byta en läckande dämpare så passade jag på att byta ut det mesta mest för att. Inget sådant har ju bytts tidigare så det var dags ändå. Kanske lite slöseri ja men nu håller det nog i många år till :)

Multimetern har redan avslöjat min generator som började tjuta för 2 veckor sedan eller något. En ny ligger här hemma å väntar på att jag skall orka och ha lust.
Men det är bra punkter som du lyfter upp men som borde vara självklara för alla bilägare.
#1132361
Haddock skrev:Kan vara en ide att titta på styrservo oljenivån så att den är ok. Bakom höger lampinsats. Upptäckte att det inte gjorts på min bil 2.0 d och att den hade låga värden.
Där sa du något intressant ja. Har faktiskt inte tänkt på det där själv. Dumt ställe att sätta det på men visst...

Beställde hem kit med eolys från Tyskland igår iaf. 3L med slangar osv för 990kr inkl frakt är helt okey.

Beställde resterande delar(olika filter) på Bilia igår. Ca 880kr.
Det enda kvar att köpa nu är alltså olja samt ny bricka till oljepluggen.
Har ännu inte bestämt mig vilken olja jag skall köpa. Vill helst inte köra en massa mil för att köpa något för det blir ju också en kostnad.

Skall ju även försöka byta generator snart, bör man byta remmen i förebyggande syfte trots att remmen inte är så gammal?
#1132414
SBergdahl skrev:Vänd på resonemanget. Vilken olja får du tag i lättast till rimligt pris? Marginalnyttan för dyr märkesolja är nära noll.

Nätet från Tyskland finns också som alternativ om du saknar i närheten.
Intressant. Hittade lite på eBay/Tyskland. Tack :)
Har dock en fråga om oljorna. Vet att Bilia senast använde Castrol EDGE Professional A5 0W-30 Ti.

Vad är skillnaden mellan Castrol EDGE 0W-30 A5/B5 Ti FST och Castrol EDGE Professional A5 0W-30 Ti FST ?

Vanliga EDGE står så här på: För DPF/partikelfilter

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=1065
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... uct_id=356

Tack.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]