NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1128096
Idag i Umeå har vi ett regnigt, blött och slaskigt väder ute.
Var på väg hem med min bil genom stan. Plötsligt när jag kör cirka 45km/h så tändes oljelampan där på höger sida på instrumenteringen.
Lampan var på cirka 10-15sek kanske sedan slocknade den och den tändes inte igen.

Kollade i min instruktionsbok och där står det för den symbolen:
För lågt oljetryck
Om symbolen tänds under körning är motorns oljetryck för lågt.
Stanna motorn omedelbart och kontrollera oljenivån i motorn, fyll på vid behov.
Om symbolen tänds och oljenivån är normal, kontakta en auktoriserad Volvoverkstad.

Jag tänker att kanske detta slaskiga och blöta vädret kan få givaren att spöka? kanske är det fukt, vatten osv på remmen till oljepumpen
så att den inte riktigt får grepp någon sekund. Vatten och snöslask sprutade ju överallt så tänker att det sprutar upp där vid multiremmen och oljepumpen.
Tänker också att den kanske alltid ska lysa om trycket är för lågt hela tiden.
Ska man vara orolig och kontakta verkstad eller ska man ha detta med oljan i tankarna och fortsätta köra?
#1128145
Njaäee, oljepumpen är inte remdriven. Den sitter inne i oljetråget och drivs mekaniskt.
Förr på rödblockarnas tid var Volvos motorer kända för att ge falsklarm om oljetrycket. Det var ett så simpelt fel som att isoleringen på kabeln från givaren till instrumentpanelen hade legat och skavt söder på något hörn och den blev då jordad på det hörnet och falsklarmade. Oljetrycksgivaren jordar lampan när det inte finns något oljetryck. När motorn går är det tryck i givaren under normala fall och jordningen kopplas bort.
Kolla upp kabeln så att du vet att den är oskadad. Hittar du en skada kan du vira några varv eltejp över, men påtala det för verkstaden vid nästa service.
#1131970
Idag tändes och släcktes oljelampan igen. Den var tänd kanske 2-3 sekunder sen släcktes den.
Det känns som att det är något på gång eftersom det beter sig såhär.
Lampfel dimljus bak tändes och släcktes häromdagen också :) sådär tvärt.

Känns nästan som att det är någon glapp jordning någonstans?

Bilen ska servas nu så jag tänkte påpeka detta med oljetryckslampan och att det låter som en pippifågel vid remhjulen.
#1138867
Oljekannan har blinkat till några enstaka gånger till efter detta.

Funktionen för varningslampan vid för lågt oljetryck är som följer enligt VIDA:
Varningslampa för lågt oljetryck (gäller endast varianter med oljetrycksgivare)

Oljetrycksgivaren är ansluten till styrenhet motor (ECM) (4/46). Styrenhet motor (ECM) sänder oljetryckssignalen vidare via höghastighetsdelen på CAN-nätet. Central elektronikstyrenhet (CEM) (4/56) tar emot signalen och generar en korresponderande signal på låghastighetsdelen av CAN-nätet. Kombinationsinstrument (DIM) (5/1) tar emot signalen. I händelse av lågt oljetryck visar kombinationsinstrument (DIM) detta för föraren genom att tända en röd varningslampa. Dessutom presenteras en textsträng där utförligare information visas.

Tips:
I fordon med oljenivågivare tänds generell varningslampa och ett textmeddelande visas när oljenivån är för låg.
För information om fordonet är utrustat med oljetryck- eller oljenivågivare, se Konstruktion och Funktion, Styrenhet motor (ECM).
Men någon textsträng presenteras inte i displayen :)


Funktionen för oljetrycksvakten är som följer:


Oljetryckvaktens funktion är att varna föraren via kombinationsinstrument (DIM) om lågt oljetryck.

Oljetryckvakten är en tryckkännande kontakt vilken matas med spänning (signal) från styrenhet motor (ECM) och jordas i motorblocket. Oljetryckvakten påverkas av motorns oljetryck.

När oljetrycket överstiger ett visst värde kommer kontakten i oljetryckvakten att vara öppen vilket innebär att en hög signal skickas till styrenhet motor (ECM).

Om oljetrycket understiger ett visst värde kommer kontakten i oljetryckvakten att slutas och en låg signal skickas till styrenhet motor (ECM). Styrenhet motor (ECM) skickar då en signal via CAN-nätet till kombinationsinstrument (DIM) om att tända varningslampa för lågt oljetryck.

Oljetryckvakten är monterad på oljefilterkonsolen.

Oljetryckvakten är inte diagnostiserbar av styrenhet motor (ECM).
#1139083
Kollade du oljenivån? Lågt oljetryck är ett allvarligt förhållande som man genast bör reagera på. Om oljenivån är korrekt, måste orsaken fastställas. I vissa fall när oljenivån är (för) låg, kan man få "tryckfall" när man svänger åt nåt håll (pumpen suger luft ett ögonblick). Påfyllning behövs då genast.
#1139937
Jodå, har kollat oljenivån stickan är snustorr.
Men det tycker jag att den alltid ha varit oavsett om bilen nyss varit på service och oljan har bytts.
Jag var in på volvo och bokade service. Multiremmen till generatorn, acn, vevaxeln osv samt spännare och hjälpaggregat byts.
Samt olja och filter.

Bilen får stå tills den ska in på service. Annars känns det som att 250kr för en liter olja bara går till räven.
Har ju inte så mycket pengar.

Verkar som att det är mycket känsligt att bilen ska stå helt plant och att motorn ska vara kall.
Har hört en kompis att på hans bil så kan han kolla oljenivån med lite lut och även platt. Inga problem.
Men på min verkar det vara superkänsligt.

Kan jag fara o köpa någon "fulolja" på feltema då tills servicen? Står ju i instruktionsboken att ingenting annat får användas än det som står specat.
Det är ju Castrol's 5W-30 Edge. Man fick endast använda kvalitet som var bättre.
#1139955
Snustorr sticka? Det är inte normalt, nivån ska vara inom markeringarna. Som nämnts kan du hälla i vilken halvsyntetolja som helst med rätt viskositet (5W-30) tills du gör oljebyte; all olja är bättre än den som inte finns i motorn. Motorolja kan man köpa på nån bensinmack, behövs inte att man tar sig till nån tillbehörsaffär. Och häll för all del i en liter innan du kör alls (ens till service). Om nivån inte syns på stickan är det farligt lite olja i motorn.

Vid nivåkontroll ska motorn ha stått minst ett par minuter efter körning om den är varm, så att all olja hinner rinna ned i tråget. Annars är det ju bäst att kolla innan körning, när bilen stått. Lite lutning är inte nåt problem, men stor lutning kan såklart ge fel indikering. Det är rimligt att kolla oljan med viss regelbundenhet. Att du har oljebrist antyder att du bör kolla typ var 20:e mil till att börja med. Om det är stabilt, kolla vid varje tankning tills du fått grepp om hur mycket olja bilen tar. Gränsen för sjuk motor brukar anges till 1 liter på 100 mil (det är bra hög förbrukning), en bra motor kan klara sig 1000 mil utan att det går åt mycket olja alls.
#1139958
Tack snälla för alla era svar och hjälp!
Jag kör inte speciellt mycket, jag gör service på volvo en gång om året.
Ska jag vara ärlig har jag väl varit slapp och bara kört.. jag har tänkt att motorn kanske inte drar så mycket olja så som min gamla från 87.
Men jag kanske är naiv och min bil har ju 10år på nacken så.. kanske måste jag försöka tänka om.

Vore smidigt om man hade oljenivå i displayen så som jag hade i Mercalastbilen :)

Hittat denna olja som har samma klassning som Castrololjan.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000035827/

Det är den som också föreslås när jag knappar in mitt regnr.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]