- tis 09 aug 2016, 22:12
#1099731
Hej!
Jag har ett problem med min V50. Nån som kan hjälpa mig att komma framåt?
Om bilen
V50 1,6 DRIVe -09, 13 000 mil.
Partikelfilter ej bytt.
Problemet
Jag märkte i sommar, vid en längre resa, att bilen började regenerera ofta. Nu regenererar den ca med 3 mils mellanrum, eller oftare.
Diagnostik
1. Jag har skaffat VIDA+DiCE och läst ut felkoderna. Då hittade den felet "Tryckgivare partikelfälla, för hög signal". Det har varit aktivt över 190 gånger. Då tvingas en regenerering fram.
2. Jag har tittat på värdet som tryckgivaren ger, och det ligger på 0hpa vid avstängd motor. Runt 4-5 på tomgång. Tog ett par åkturer och tittade på kurvan över tryckgivarens värde - såg vettigt ut. Låg oftast runt 20-40 på motorväg. Maxade när jag gasade väldigt hårt (upp över 150) så gick det upp emot 180 hpa.
3. Vid ett test fick jag fram en regenerering vid just en sådan uppgasning - runt 180 hpa. Då sattes felkoden och bilen regenererade. Försökte igen en stund efter denna regenerering, tvingade då upp den över 190 hpa men då gjordes ingen regenerering (?!). Det verkar alltså vara värden som bilen ändå accepterar. VIDA säger att regenereringen pga felkoden startas när det uppmätta värdet i givaren skiljer sig från ett förväntat, beräknat värde.
4. Jag har också kört funktionen för att kontrollera mängden additiv. Man startar motorn 3 gånger och har den igång i 22 sekunder, fick svaret att nivån är 10/15.
Åtgärder
1. Jag har kört tvingad regenerering mha VIDA. Den höll på i 5-6 minuter på ca 4000 rpm och sen gick den ner på tomgång. Ingen synlig rök eller liknande. (Jag tolkar det som att det egentligen är rent och fint.)
2. Jag har köpt en ny givare från Volvo, och satt dit den. Efter fruns resa idag (4 mil) hade bilen regenererat 2 gånger. Det var alltså inte givaren.
Så till frågan
Vafan... Vill ha reda på vad problemet är. Självklart kan jag ta bilen till Volvo och få storservice gjord med partikelfilter byte och vara 12 000 kr lättare efteråt, men svar åt det hållet undanbedes. Kan jag lösa problemet vill jag undvika detta. Känns absolut inte aktuellt att byta filter om det (som jag tolkar det) är i helt acceptabelt skick. Men givetvis kan jag ha fel - kan filtret vara igensatt? Eller något annat? Jag har VIDA 2014D och där syns ingen parameter som visar sothalten i filtret, har letat förgäves.
Förslag emottages gladeligen! Både tankar kring diagnos och tänkbara tester jag kan göra för att ta reda på skälet till felet. Tack på förhand!
Jag har ett problem med min V50. Nån som kan hjälpa mig att komma framåt?
Om bilen
V50 1,6 DRIVe -09, 13 000 mil.
Partikelfilter ej bytt.
Problemet
Jag märkte i sommar, vid en längre resa, att bilen började regenerera ofta. Nu regenererar den ca med 3 mils mellanrum, eller oftare.
Diagnostik
1. Jag har skaffat VIDA+DiCE och läst ut felkoderna. Då hittade den felet "Tryckgivare partikelfälla, för hög signal". Det har varit aktivt över 190 gånger. Då tvingas en regenerering fram.
2. Jag har tittat på värdet som tryckgivaren ger, och det ligger på 0hpa vid avstängd motor. Runt 4-5 på tomgång. Tog ett par åkturer och tittade på kurvan över tryckgivarens värde - såg vettigt ut. Låg oftast runt 20-40 på motorväg. Maxade när jag gasade väldigt hårt (upp över 150) så gick det upp emot 180 hpa.
3. Vid ett test fick jag fram en regenerering vid just en sådan uppgasning - runt 180 hpa. Då sattes felkoden och bilen regenererade. Försökte igen en stund efter denna regenerering, tvingade då upp den över 190 hpa men då gjordes ingen regenerering (?!). Det verkar alltså vara värden som bilen ändå accepterar. VIDA säger att regenereringen pga felkoden startas när det uppmätta värdet i givaren skiljer sig från ett förväntat, beräknat värde.
4. Jag har också kört funktionen för att kontrollera mängden additiv. Man startar motorn 3 gånger och har den igång i 22 sekunder, fick svaret att nivån är 10/15.
Åtgärder
1. Jag har kört tvingad regenerering mha VIDA. Den höll på i 5-6 minuter på ca 4000 rpm och sen gick den ner på tomgång. Ingen synlig rök eller liknande. (Jag tolkar det som att det egentligen är rent och fint.)
2. Jag har köpt en ny givare från Volvo, och satt dit den. Efter fruns resa idag (4 mil) hade bilen regenererat 2 gånger. Det var alltså inte givaren.
Så till frågan
Vafan... Vill ha reda på vad problemet är. Självklart kan jag ta bilen till Volvo och få storservice gjord med partikelfilter byte och vara 12 000 kr lättare efteråt, men svar åt det hållet undanbedes. Kan jag lösa problemet vill jag undvika detta. Känns absolut inte aktuellt att byta filter om det (som jag tolkar det) är i helt acceptabelt skick. Men givetvis kan jag ha fel - kan filtret vara igensatt? Eller något annat? Jag har VIDA 2014D och där syns ingen parameter som visar sothalten i filtret, har letat förgäves.
Förslag emottages gladeligen! Både tankar kring diagnos och tänkbara tester jag kan göra för att ta reda på skälet till felet. Tack på förhand!