NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1099731
Hej!

Jag har ett problem med min V50. Nån som kan hjälpa mig att komma framåt?

Om bilen
V50 1,6 DRIVe -09, 13 000 mil.
Partikelfilter ej bytt.

Problemet
Jag märkte i sommar, vid en längre resa, att bilen började regenerera ofta. Nu regenererar den ca med 3 mils mellanrum, eller oftare.

Diagnostik
1. Jag har skaffat VIDA+DiCE och läst ut felkoderna. Då hittade den felet "Tryckgivare partikelfälla, för hög signal". Det har varit aktivt över 190 gånger. Då tvingas en regenerering fram.

2. Jag har tittat på värdet som tryckgivaren ger, och det ligger på 0hpa vid avstängd motor. Runt 4-5 på tomgång. Tog ett par åkturer och tittade på kurvan över tryckgivarens värde - såg vettigt ut. Låg oftast runt 20-40 på motorväg. Maxade när jag gasade väldigt hårt (upp över 150) så gick det upp emot 180 hpa.

3. Vid ett test fick jag fram en regenerering vid just en sådan uppgasning - runt 180 hpa. Då sattes felkoden och bilen regenererade. Försökte igen en stund efter denna regenerering, tvingade då upp den över 190 hpa men då gjordes ingen regenerering (?!). Det verkar alltså vara värden som bilen ändå accepterar. VIDA säger att regenereringen pga felkoden startas när det uppmätta värdet i givaren skiljer sig från ett förväntat, beräknat värde.

4. Jag har också kört funktionen för att kontrollera mängden additiv. Man startar motorn 3 gånger och har den igång i 22 sekunder, fick svaret att nivån är 10/15.

Åtgärder
1. Jag har kört tvingad regenerering mha VIDA. Den höll på i 5-6 minuter på ca 4000 rpm och sen gick den ner på tomgång. Ingen synlig rök eller liknande. (Jag tolkar det som att det egentligen är rent och fint.)

2. Jag har köpt en ny givare från Volvo, och satt dit den. Efter fruns resa idag (4 mil) hade bilen regenererat 2 gånger. Det var alltså inte givaren.

Så till frågan
Vafan... Vill ha reda på vad problemet är. Självklart kan jag ta bilen till Volvo och få storservice gjord med partikelfilter byte och vara 12 000 kr lättare efteråt, men svar åt det hållet undanbedes. Kan jag lösa problemet vill jag undvika detta. Känns absolut inte aktuellt att byta filter om det (som jag tolkar det) är i helt acceptabelt skick. Men givetvis kan jag ha fel - kan filtret vara igensatt? Eller något annat? Jag har VIDA 2014D och där syns ingen parameter som visar sothalten i filtret, har letat förgäves.

Förslag emottages gladeligen! Både tankar kring diagnos och tänkbara tester jag kan göra för att ta reda på skälet till felet. Tack på förhand!
#1100591
Ditt filter är nog fullt tyvärr.
Min började varna för fullt filter när jag fick värden på 160hpa vid full belastning. Med nytt filter fick jag runt 80hpa.
Jag har samma problem igen :( .
Mitt första höll i över 16000 mil och nu har jag avverkat 2st på 8000 mil, så jag undrar vad det kan vara för fel på bilen.
#1101095
Jättetack för svaret. Ja, om det inte ska gå över 80 hpa vid full belastning så antar jag att du har helt rätt. Om någon annan kan bekräfta detta vore jag tacksam. Lutar åt att bita i det sura äpplet och göra stora servicen. Måste man så måste man. :wink:
#1101815
Du verkar ha koll på grejerna.
Men jag läser inget om att du kontrollerat slangpaketet.

Iofs har jag en D2, men jag antar att givaren sitter med silikonslangar på din också.
Jag fick värden som du men när jag gasade fullt så brakade det loss med felkoder, ibland. (kunde köra tiotals mil utan problem, sen knappt en km vid fel andra gånger)

Slangstumpen närmast övre partikelfiltret var helt trasigt. Det höll väl ihop så trycket gick till givaren ok förutom ibland när det blev för mycket.
#1102067
Ja, kolla slangarna mellan filter och tryckgivare som "flub" säger. Mina slangar var spröda som papper intill partikelfiltret och ett hål i den ena. Fick felkod på "tryckgivare partikelfälla-felaktigt värde. Kollade i vida och trycket var runt 0hpa hela tiden. Iofs har du ju höga värden istället men det kan ju vara värt och kolla slangarna ändå.
#1102518
Jättebra input, tack för det. 2 följdfrågor:

1. Min tryckdiffsensor har 2 slangar som i sin tur skarvar vidare till metallrör när de närmar sig partikelfiltret. Menar ni i skarven mellan slang/rör eller i skarven mellan rör/filter? Jag gissar på det tidigare.

2. Har också hört om något uppdaterat slangpaket. Handlar det om bättre slangar som man skarvar in i rören eller är det både nya slangar + nya rör?
#1102592
1. Det är alltså silikonslangarna som man byter. Dom blir dåliga utav värmen vid skarven mot rören från partikelfiltret. Själva rörstumparna händer det inget med. Böj och känn på dina slangar närmast filtret. Dom blir hårda och vittrar sönder med tiden. Ta bort insugsslangen mellan luftfilter och turbo så ser du bättre.

2. Vet inte om det är bättre slangar som säljs av Volvo nu men man skulle kunna använda vilken värmetålig slang som helst med rätt dimension. Tror den ena slangen är 5mm och den andra är 6mm invändigt. Tror slangarna kostar 300-400kr på Bilia.
Man byter alltså bara slangarna inte rören.

Själva tryckgivaren kan ju också va trasig men den kanske du hade bytt?
#1102599
Yes, givaren är bytt. Och jag har för mig att jag kände på slangarna men att de kändes bra.

Däremot sitter det ingen slangklämma på slangen som går till nedre röret. Funderar på om det "ska vara så" eller om det kan orsaka att det inte är helt tätt vid högre tryck...
#1102604
Har för mig att det inte var någon slangklämma på den nedre när jag bytte heller. Tror inte det är något problem för slangarna satt tajt så i hel...e! Fick ta lite silikonspray på rören för att få på dom nya.

Kanske tyvärr är så att dit filter börjar på att bli fullt.
En tanke är ju om det fastnat en liten gummibit från slangen innuti som täpper till och orsakar högre tryck. Eller om det är mycket sot i rörstumparna vid filtret.
Jag skulle nog byta slangarna ändå innan man går vidare med dom större och dyrare grejerna. Kanske blåsa lite med tryckluft i rören in mot filtret också.
XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]

Hej! Vet att på Volvo V50 kunde man sät[…]

Det som hände tidigare står beskrivet […]