NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1218751
Hej allihopa. Hoppas på lite hjälp och lite klarhet.Väcker liv i tråden igen.

Jag har samma problem med min v50 drive 1.6d .
Bilen går i nödläge där det står försämrad motor prestanda och händer vi hög acceleration.
Efter en felkodsläsning med en kina scanner så får jag fram dessa koder: p2455 Diesel Particulate filter differential pressure sensor circuit high

Och p0089
Fuel pressure regulator 1 perfromance

Med en sån där liten elm237 eller vad det heter med torque programmet får jag fram samma koder men står lite annurlunda
Står så här
P0089 powertrain - current fault - suction control valve stuck
P2455 powertrain - pendong fault - Diesel Particulate filter differential pressure sensor circuit high

Nån som löst detta va det kan vara?

Jag har sett att en slang som går från luftfiltret till turbon som är sönder där den ska fästas till turbon? Plus det är lite olja där i slangen , ska det vara så?
Jag läste lite vad ni skriver men fattar inte vilken silikon slang ni pratar om som går från partikelfiltrett? Kan ni lägga upp nån bild?


Det jag hittar är från amazon bara https://www.amazon.co.uk/GELUOXI-7M519A ... B01FJWOGEY så ser min ut och hittat dessa och dem är likadana då eller? För hittar såna här men det står till bland annat ford e sånt men ej till volvo. Är dessa likadana tro? Vad jag kan se så är de likadans ..
#1220943
badde83 skrev:Ingen?
Fick du svar?
Det är inte ovanligt med lite olja och skadar inget mig veterligen. Ta en bild på vad som är trasigt så är det lättare att hjälpa till.Har själv bytt ut bränd slang från partikelfilter.
#1224315
Kombimannen skrev:
badde83 skrev:Ingen?
Fick du svar?
Det är inte ovanligt med lite olja och skadar inget mig veterligen. Ta en bild på vad som är trasigt så är det lättare att hjälpa till.Har själv bytt ut bränd slang från partikelfilter.

Hej. Nej inget svar.. dock fixade jag lite sj den slangen så nu siiter den ihop med den andre och verkar funka bra men det är ju just den slangen som går till insuget och frpn luftfiltret och där sitter ju lmm åxå. Skadar den inte lmm om den får olja på sig eller smuts? Bytt ut filtret till en ny och sen tänkte jag beställa hem en DPF Exhaust Pressure Sensor 3M5A-5L200-AB fit for Ford Focus Jaguar Mazda Volvo då jag läst att denna är.vanliga boven när bilen går i limp mode.

Har hällt i dpf rengörare och kört lite samt haft den igång ståendes plus hällt i diesel rengörare och jagfår fram bara P0089 pressure regulator 1 perfomance får inte fram nått mer från dpf. Förra ägaren hade kopplat loss jacken från dpf tryck givaren så den är inkopplat nu och jag får ej fram.nått mer om dpf men när jag gasar lite och kommer över 2700varv då får jag fram begränsad prestanda trycker jag i lite hårt på gasen så stöngs bilen av och samtidigt kommer då begränsad motoreffekt prestanda. Stänger jag av och trycker på exit på fullt skydd väntar 1 min o startar igen så går bilen fint tills jag gasar lite hårt eller över 2700varv.
#1227790
badde83 skrev: Och p0089
Fuel pressure regulator 1 perfromance
fick felkoden P0089 utläst på bilprovningen i höstas
P0089 Bränsletrycksregulator, områdes/prestanda problem

vet inte om det kan ha ngt med bränslefilter som är igensatt att göra? Jag har tidigare haft problem som Bilia konstaterat beror på att jag haft algtillväxt I diesel, efter byte av bränslefiler så har jag inte haft några nya problem.

mina problem har dryftats I tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15
#1227837
Hej. Har bytt brsönsle filtret och den koden fördvann men har ff problem ayt bilen går i nödläge och på vida dice som jag skaffat mig nu får jag fram ecm 2a30 particulate trap - signal to high . Försöky att påtvinga en regeneration av dpf men står bara att den misslyckas så får inte igång den. Enligt vida om de ska lyckas så går det inte vara npn felkod eller sånt. Ovannömda felkod på dpf kan jag ej ta bort och bilen varvar inte mer än 3000varv. När bilen är igång och jag gasar så skjuter hpa i taket ca 750hpa vid 3000varv. Den ligger på ca 70 hpa på tomgång vid 800 varv. Men avstängd är den 0. Tempen på dpf givare ligger på ca 155 grader när bilen är normal varm.
Betyder detta att dpf är helt full? Hur kollar jag % pp den hur mkt den är igensatt? Hittar inte på vida. Ville slippa ta ut dpf och försöka rengöra den. Verkstaden vilöe ha ca 8t för byte av dpf så tänkte kolla om man kunde undvara det.
#1227910
Jag har också problem med dpf och funderar på om jag ska skicka in det på rengöring till firma istället för byte. Bytte mitt för ca 2000 mil sedan och har redan får felkoder som pekar på dpf på nytt. Snackade med en firma som rengör filter och de sade att om de inte lyckas göra rent, så kostar det mig inget. Om de får rent det så kostar rengöringen 3500 kr.

Är på jakt efter Vida/Dice jag med, badde83 var köpte du vida/Dice ifrån?
#1228178
Jag beställde från kina för 500 kr och det verkar funka bra och den skickades ganska snabbt, krångel att installera men till slut fick jag den att funka med win7 pro och ie 9 inte senare eller tidigare versioner. Men jag får inte igång påtvingad regenerationen (forced regeneration) och enligt info man får framm på vida så står det att ifall man har felkod på dpf så får man ej igång det men vad är det för mening att man har den optionen om man ej kanfå igång den bara för man har felkod ? Det är ju just därför man gör en påtvingad reg. för man har fått dpf fel kod juh?
När jag gör rensning av koder kommer den fram lika fort, tror dpf är helt igentäppt.

Vad är det för felkod du får fram? Kanske det är givaren på dpf som strular för dej då du nyligen bytt den? Löst att den krpnglat för några då dem fått upp dpf felkoder. Slängt den gamle dpf eller?
Har för mig att jag sett nånstans att dem rengör för ca 2000 kr . 3.500 tycker jag är för dyrt för det priset hittar man en helt nytt dpf. Jag hade tänkt att försöka rengöra själv först och främst. Finns några klipp på nätet hur man går tillväga.
#1229712
ok. Mitt första orginalfilter höll precis knappt 11500, dvs innan första serviceintervall. Föregående ägare hade gissningsvis kört korta sträckor i storstadsregion vilket orsakat en del stryk på dpf. Vet dock inte vilka felkoder som genereras vid utslitet dpf, men kan rekommendera dig att följa serviceintervaller för addativ och oljebyten (med kvalitetsolja) då motorn är känslig för detta.

Norrland

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]