NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1223648
japp, har laddat batteriet nu och bilen hoppade igång.felkod P242f hade jag kvar, det rykte väldigt mkt om bilen och blev alldeles svart/sotigt på marken under avgasröret, se foto. Det här känns inge bra. Någon som har ngn ide om vad felkod betyder och hur allvarligt det kan tänkas vara? Törs jag köra bilen till verkstad eller gör jag bäst i att ringa bärgare? Eller är det ngt jag kan felsöka/testa själv först?
0EF17D45-9B48-4AC3-AB32-32BB43408E12.jpeg
0EF17D45-9B48-4AC3-AB32-32BB43408E12.jpeg (1.63 MiB) Visad 617 gånger
#1224479
Nu blev jag uppringd av verkstaden som hade felsökt och konstaterar att
turbon skjuter in olja I förbränningssystemet och in I partikelfiltret.
de har testat spridare, de går jämt och fint.


Föreslagen lösning
byta turbon, och sannolikt även byte av partikelfilter på nytt.

Så, nu ska de kolla priser och återkomma, men jag tycker att det later HEMSKT dyrt. Någon som har uppfattning om

1) låter deras slutsats och föreslagna åtgärd rimlig ?
2) hur dyrt är det med byte av Turbo? (betalade 7500 kr för byte av partikelfilter för 1,5 år sedan)
#1224519
Är det inte Bilia som bilen är hos, då?
#1224535
SvenB skrev:Är det inte Bilia som bilen är hos, då?
Nej, just nu står bilen hos en annan firma I Solna/Sundbyberg. Jag valde att ta den till firman som utförde byte av partikelfilter åt mig för ca 1,5 år sedan då jag misstänkte att det var partikelfiltret som var boven även denna gången.
#1225240
Var till verkstan igår, olja i röret efter turbon, tyder tydligen på oljeöverdrag i turbon. Så nu blir det byte av turbo och sannolikt byte av partikelfilter igen. Lite drygt 17000kr kommer kalaset kosta om jag går på nya delar.
#1228186
Du har kass batteri bytt ut den. 11.3 är för lite.
När det gäller diseln från br filtret så tänkt på att den har additiv i den sp kan vara df men kan spela roll åxå vsrt du tankar. Om.jag minns rätt så okq8 och npn mer mack va intw bra för volvo detta löste jag när jag hade problem med min gamla v79 d5 2005a. Så försöker undvika okq8 nör jag kan.
Om din bil stängs av när eller gasar lite mkt så bytt br filtret min höll pp likadant och det blev värre me tiden. Bytte till nytt o det problemet försvann. Alltif bra att fylla på med litte disel additiv för att rensa.
När det gäller kod P242F som jag åxå får fram så är dpf nog fullt men läst andra som skrivit om samma problem med deras ford som har samma motor som v50 1.6d så kan det åfå vara nått med lmm eller egr och han bytte npn platta tror jag dom tillhör till egr ventilen ? Ska faktist prova den teorin här är länken o det var lite svårfattad som han skrivit men kanske bara jag som tycker https://mechanics.stackexchange.com/que ... pf-failure

När det gäller kode p2458 så får du den pga att auto regenering av dpf kunde ej slutföras har jag läst mig till fått denna själv nån gång ej längre och kan va för att jag ej kört långa streckor med bilen nu. Men ska testa nu till helgen.
#1228188
roggabear skrev:Var till verkstan igår, olja i röret efter turbon, tyder tydligen på oljeöverdrag i turbon. Så nu blir det byte av turbo och sannolikt byte av partikelfilter igen. Lite drygt 17000kr kommer kalaset kosta om jag går på nya delar.
Hade åxå lite olja där när slangen hade gått sönder men det ska ej vara npra problem med turbo annars hade du fått felkod på turbo. När jag läste felkoder med billig scan och raderade dem i nåra sek kunde jag varva fullt och det tyder turbon mår bra tycker jag. Samma hönder nu nör jag raderar med vida , kan gasa fullt nån sek för att ptergå till max3t varv men det är i samband me att dpf koden kommer ju tillbaka direkt .
Turbo och det kan ju man byta sj jätte enkelt juh.
Fick förslag från ahlbergsbil som är auuktoriserad volvo verskad kamrem+dpf+ multiremsbyte + basservicd 18000 kr så kolla med dem om du vill byta.
#1229762
badde83 skrev:Du har kass batteri bytt ut den. 11.3 är för lite.
När det gäller diseln från br filtret så tänkt på att den har additiv i den sp kan vara df men kan spela roll åxå vsrt du tankar. Om.jag minns rätt så okq8 och npn mer mack va intw bra för volvo detta löste jag när jag hade problem med min gamla v79 d5 2005a. Så försöker undvika okq8 nör jag kan.
Om din bil stängs av när eller gasar lite mkt så bytt br filtret min höll pp likadant och det blev värre me tiden. Bytte till nytt o det problemet försvann. Alltif bra att fylla på med litte disel additiv för att rensa.
När det gäller kod P242F som jag åxå får fram så är dpf nog fullt men läst andra som skrivit om samma problem med deras ford som har samma motor som v50 1.6d så kan det åfå vara nått med lmm eller egr och han bytte npn platta tror jag dom tillhör till egr ventilen ? Ska faktist prova den teorin här är länken o det var lite svårfattad som han skrivit men kanske bara jag som tycker https://mechanics.stackexchange.com/que ... pf-failure

När det gäller kode p2458 så får du den pga att auto regenering av dpf kunde ej slutföras har jag läst mig till fått denna själv nån gång ej längre och kan va för att jag ej kört långa streckor med bilen nu. Men ska testa nu till helgen.
Intressant. Har du testat lösningen med teorin Krim ”plattan” gör egr, vore intressant att köra om det löste problemet!?

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]