NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1137546
Länge sedan sist, men tänkte komma med en uppdatering kring vad som hänt sedan sista uppdateringen. Den 1a oktober blev jag återigen bärgad till Bilia verkstad (tur att jag har Assistansförsäkring). Bilia konstaterade då, precis som du gissade dieselputte, att det var algtillväxt i dieseln. Bränslefiltret var igensatt och dieseln luktade superkonstigt, sade de. De tömde tanken, gjorde rent, fyllde på med ny diesel och en flaska antialg-medel. Blev instruerad att efter 5-6 tankar fylla på med ny flaska antialg-medel, och ytterligare en gång efter 5-6 tankar till. Samt att ta en tidig service nästa år och i samband med det be om att få bränslefiltret bytt återigen, då bör felet vara borta. Sagt och gjort, kändes bra, för jag tyckte att deras lösning kändes trovärdig och bilen gick fint....

tills igår kväll..,

nytt varningsmeddelande i displayen, denna gång stod det "MOTORSYSTEM SERVICE SNARAST", och så lyste en ilsket röd varningstriangel med utropstecken i.

Blev till att ringa assistansen igen för att bli bärgad för 4e ggn på ett drygt år. Nu står bilen på Bilia pånytt för ny felsökning. Killen jag snackade med imorse sa att de kanske inte lyckats få rent systemet första gången, det är inte helt lätt.

Fortsättning följer...
#1137790
Bilia ringde mig precisoch meddelade att de felkoder de nu kan läsa ut pekar på "För låg nivå av Additiv".
Påpekade då att jag i våras (på annan firma dock) byte partikelfilter och fick Eolysvätska påfylld. Eolysvätska är väl detsamma som Additiv har jag förstått.

Teknikern ska fortsätta felsökning och se om det när ngn givare eller kontakt som är dålig...

Kan Additiv förbrukas så snabbt, har enbart kört max 1000 mil sedan påfyllningen i våras.
#1137838
Nej men verkstaden kan ha missat eller hoppat över att antingen faktiskt fylla på eller missat eller hoppat över att nolla räknaren till nivån. Nivåräknaren måste alltid nollställas efter påfyllning.
#1137879
Nu ringde Bilia igen. De hittar inget annat än för låg nivå på Additiv, de fyllde på ngn deciliter additiv och kunde sedan läsa ut en 2a av 15 i fyllnadsnivå. De hade inge mer hemma, beställt till på måndag. (Behållaren har plats för 1,5 liter så jag gissar att det tyder på 2 dl av totalt 15 dl).

Blir till att kontakta verkstaden som bytte partikelfilter och fyllde på additiv i våras för att se vad de har att säga om saken.
#1137886
Om dom bara fyllde på någon deciliter och läste ut 2 av 15 så har inte den andra verkstaden nollat räknaren i ADM som man måste. 15/15 anger fullt.
Kanske har dom inte heller fyllt upp ordentligt. Det tar inte slut på ena 6000 mil.
Mängden eolys doseras beroende på mängden bränsle man tankar. Det är då ADM doserar eolysen.

Det är bara en simpel räknare tyvärr. Systemet känner inte av korrekt mängd som en nivågivare skulle göra.
#1137905
Kontakta den andra firman och reklamera deras bristfälliga jobb. Eolysen kan/ska inte ta slut på 1000mil, om det inte är något läckage i Eolys tanken då. Be Volvo kolla att det inte droppar ut någon Eolys.

Att det ger ett "rött" varningslarm för låg Eolys var nytt för mig, men det kanske är för att skona partikelfiltret som systemet vill undvika ytterligare körning.
#1139360
dieselputte skrev:Kontakta den andra firman och reklamera deras bristfälliga jobb. Eolysen kan/ska inte ta slut på 1000mil, om det inte är något läckage i Eolys tanken då. Be Volvo kolla att det inte droppar ut någon Eolys.

Att det ger ett "rött" varningslarm för låg Eolys var nytt för mig, men det kanske är för att skona partikelfiltret som systemet vill undvika ytterligare körning.
Hämtade igår bilen på Bilia, de hade fyllt på drygt 1 liter Dieseladditiv.
Felkoden de läste ut var ADM-0005.

Kontaktade nu firman som utförde partikelfilterbytet och påfyllnaden av Eolys i mars och de nekar till att de har gjort något fel eller glömt fylla på Eolys. Enl. dem så kan man inte missa att fylla på, det följer med Eolysvätska i paketet och om man inte fyller på så får man felkod direkt. De hänvisar vidare till att det är inte vi som bygger bilarna så vi kan inte svara på varför vätskan är slut i din bil redan, varför du har hög förbrukning, det finns ju en dator som sköter doseringen till exempel, den kan inte vi styra över...

Det här känns inge vidare...

När jag kollar vidare på ett papper jag fick med från Bilia igår som listar utlästa felkoder så står följande:
ECM-A610 Styrenhet additiv dosering (ADM) -Kvalificerare okänd : Felkoden funnen aktiv.
Innebär detta att det faktiskt är fel på styrenheten som doserat additiv och att det kan vara därför det tagit slut redan. Skulle detta isåfall förklara mina återkommande problem med bränslefilter som beckat ihop och att dieseln luktade superkonstigt enl. Bilias tekniker i oktober? Kan för mkt additiv tillsatt leda till detta?

Menisåfall, varför reagerar inte tekniker på detta om de läser ut detta och det faktiskt kräver åtgärd, utan släpper inväg mig med bilen ialla fall?
#1140120
dieselputte skrev:Kontakta den andra firman och reklamera deras bristfälliga jobb. Eolysen kan/ska inte ta slut på 1000mil, om det inte är något läckage i Eolys tanken då. Be Volvo kolla att det inte droppar ut någon Eolys.

Att det ger ett "rött" varningslarm för låg Eolys var nytt för mig, men det kanske är för att skona partikelfiltret som systemet vill undvika ytterligare körning.
Jag har också börjat fundera en del på det du skriver dieselputte, ger för låg Eolys verkligen ett "rött" varningslarm, later det rimligt?
Är det någon på dettaq forum som vet hur det ligger till med den saken?
#1140136
roggabear skrev:
dieselputte skrev:Kontakta den andra firman och reklamera deras bristfälliga jobb. Eolysen kan/ska inte ta slut på 1000mil, om det inte är något läckage i Eolys tanken då. Be Volvo kolla att det inte droppar ut någon Eolys.

Att det ger ett "rött" varningslarm för låg Eolys var nytt för mig, men det kanske är för att skona partikelfiltret som systemet vill undvika ytterligare körning.
Jag har också börjat fundera en del på det du skriver dieselputte, ger för låg Eolys verkligen ett "rött" varningslarm, later det rimligt?
Är det någon på dettaq forum som vet hur det ligger till med den saken?
Jag fick larm om låg eolys före julen. Detta gav bara en gul varning. Kan vara att de ger rött när de är slut helt. Gult ger den ju, men då är de lite eolys kvar. Men har inte hört att de har gett rött för någon.
#1140137
Kan det vara så att mina tidigare problem med att bränslefilter sätts igen regelbundet hanger ihop med att min Eolys/Additiv tank töms? Eller tillsätts additivet efter filtret I förbränningen? Osäker på hur det fungerar.

Huirsomhelst, snackade med Bilia igen och vi kom överens om att jag ska återkomma när jag kört 300 mil ungefär så ska de läsa av nivån på Additiv så får vi se om jag har haft en onormal förbrukning fram till dess... Lär återkomma I ärendet.
Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag uppt&[…]

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)