NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1137905
Kontakta den andra firman och reklamera deras bristfälliga jobb. Eolysen kan/ska inte ta slut på 1000mil, om det inte är något läckage i Eolys tanken då. Be Volvo kolla att det inte droppar ut någon Eolys.

Att det ger ett "rött" varningslarm för låg Eolys var nytt för mig, men det kanske är för att skona partikelfiltret som systemet vill undvika ytterligare körning.
#1139360
dieselputte skrev:Kontakta den andra firman och reklamera deras bristfälliga jobb. Eolysen kan/ska inte ta slut på 1000mil, om det inte är något läckage i Eolys tanken då. Be Volvo kolla att det inte droppar ut någon Eolys.

Att det ger ett "rött" varningslarm för låg Eolys var nytt för mig, men det kanske är för att skona partikelfiltret som systemet vill undvika ytterligare körning.
Hämtade igår bilen på Bilia, de hade fyllt på drygt 1 liter Dieseladditiv.
Felkoden de läste ut var ADM-0005.

Kontaktade nu firman som utförde partikelfilterbytet och påfyllnaden av Eolys i mars och de nekar till att de har gjort något fel eller glömt fylla på Eolys. Enl. dem så kan man inte missa att fylla på, det följer med Eolysvätska i paketet och om man inte fyller på så får man felkod direkt. De hänvisar vidare till att det är inte vi som bygger bilarna så vi kan inte svara på varför vätskan är slut i din bil redan, varför du har hög förbrukning, det finns ju en dator som sköter doseringen till exempel, den kan inte vi styra över...

Det här känns inge vidare...

När jag kollar vidare på ett papper jag fick med från Bilia igår som listar utlästa felkoder så står följande:
ECM-A610 Styrenhet additiv dosering (ADM) -Kvalificerare okänd : Felkoden funnen aktiv.
Innebär detta att det faktiskt är fel på styrenheten som doserat additiv och att det kan vara därför det tagit slut redan. Skulle detta isåfall förklara mina återkommande problem med bränslefilter som beckat ihop och att dieseln luktade superkonstigt enl. Bilias tekniker i oktober? Kan för mkt additiv tillsatt leda till detta?

Menisåfall, varför reagerar inte tekniker på detta om de läser ut detta och det faktiskt kräver åtgärd, utan släpper inväg mig med bilen ialla fall?
#1140120
dieselputte skrev:Kontakta den andra firman och reklamera deras bristfälliga jobb. Eolysen kan/ska inte ta slut på 1000mil, om det inte är något läckage i Eolys tanken då. Be Volvo kolla att det inte droppar ut någon Eolys.

Att det ger ett "rött" varningslarm för låg Eolys var nytt för mig, men det kanske är för att skona partikelfiltret som systemet vill undvika ytterligare körning.
Jag har också börjat fundera en del på det du skriver dieselputte, ger för låg Eolys verkligen ett "rött" varningslarm, later det rimligt?
Är det någon på dettaq forum som vet hur det ligger till med den saken?
#1140136
roggabear skrev:
dieselputte skrev:Kontakta den andra firman och reklamera deras bristfälliga jobb. Eolysen kan/ska inte ta slut på 1000mil, om det inte är något läckage i Eolys tanken då. Be Volvo kolla att det inte droppar ut någon Eolys.

Att det ger ett "rött" varningslarm för låg Eolys var nytt för mig, men det kanske är för att skona partikelfiltret som systemet vill undvika ytterligare körning.
Jag har också börjat fundera en del på det du skriver dieselputte, ger för låg Eolys verkligen ett "rött" varningslarm, later det rimligt?
Är det någon på dettaq forum som vet hur det ligger till med den saken?
Jag fick larm om låg eolys före julen. Detta gav bara en gul varning. Kan vara att de ger rött när de är slut helt. Gult ger den ju, men då är de lite eolys kvar. Men har inte hört att de har gett rött för någon.
#1140137
Kan det vara så att mina tidigare problem med att bränslefilter sätts igen regelbundet hanger ihop med att min Eolys/Additiv tank töms? Eller tillsätts additivet efter filtret I förbränningen? Osäker på hur det fungerar.

Huirsomhelst, snackade med Bilia igen och vi kom överens om att jag ska återkomma när jag kört 300 mil ungefär så ska de läsa av nivån på Additiv så får vi se om jag har haft en onormal förbrukning fram till dess... Lär återkomma I ärendet.
#1140141
roggabear skrev:Kan det vara så att mina tidigare problem med att bränslefilter sätts igen regelbundet hanger ihop med att min Eolys/Additiv tank töms? Eller tillsätts additivet efter filtret I förbränningen? Osäker på hur det fungerar.

Huirsomhelst, snackade med Bilia igen och vi kom överens om att jag ska återkomma när jag kört 300 mil ungefär så ska de läsa av nivån på Additiv så får vi se om jag har haft en onormal förbrukning fram till dess... Lär återkomma I ärendet.
Additiv tanken funkar så att när du tankar, så pumpar additiv pumpen in additiv direkt i diesel tanken. Så de tillsätts innan bränslet når motorn och filter.
Kan vara så att din tank har tömt för fort, för mycket additiv i bränslet kan inte vara bra. Additiven är ju oljebaserat.
#1200956
Då var det dags igen. Jag hade besiktningstid bokad idag och på väg till jobbet imorse så dör bilen helt plöstsligt, efter att ha "vilat" i ett par minuter så startar bilen igen och går som vanligt. Känslan är precis densamma som förra sommaren då dessa problem uppenbarade sig.
Snackade med Bilia och de skulle ha, om jag minns rätt, 1700 för att läsa ut nivå i additiv tanken och 3500 för stor felsökning inkl. felkodsavsläsning. jag tackade nej till det och undrar nu hur jag ska gå vidare.
Jag var inne på Bilia i juni och de kontrollerade Additivnivån och då läste man av att tanken var i stort set full dvs. det hade inte varit ngn onormal förbrukning av Additiv fram tills dess.

Spontant känns det som att ytterligare ett byte av bränslefilter skulle lösa mina problem, att det fortfarande är alger eller skit i tanken som ställer till det, men jag skulle u även vilja kontrollera nivån på additiv. Kan man göra det själv med ngt verktyg, isåfall vilket och var kan jag få tag på ett sådant?

Samt, kan man på något sätt kontrollera om bränslefiltret är igensatt?

Glömde tillägga att jag bad Bilprovningen läsa ut felkoder och fick en lista av dem med följande (de kunde inte säga om de var aktiva eller lagrade)
P0380 Glödstift/värmekrets A
P0089 Bränsletrycksregulator, områdes/prestanda problem

Följande koder identifierade deras eDiagnos
eDiagnose System - immobiliser : DE63, Kommunikation med parkeringshjälp styrenhet
eDiagnose System - Multi Function : AF82, Bältespåminnare
eDiagnose System - Multi Function : DD0C, LIN-buss 3
Motorstyrning : 2520 , Bränsletryck
Motorstyrning : 2A40, Particulate Trap System
Motorstyrning : 6620, Glödstift, styrning
#1201189
Bytte idag bränslefilter på egen hand i bilen. I bif bild så är det diesel som tappats ur det gamla filtret i glaset till vänster, i burken till höger ny diesel. Nu vet ju inte jag hur det bör se ut när man tappar ur filtret som suttit i ca 7-800 mil men jag tycker det ser väldigt skitigt ut?
Bilagor
IMG_0490.JPG
IMG_0490.JPG (1.96 MiB) Visad 837 gånger
IMG_0488.JPG
IMG_0488.JPG (1.9 MiB) Visad 837 gånger
#1223357
Jahapp, nya problem igen med min V50.
Innan jul tändes "motorsystem service erfodras" pånytt, läste ut följande felkoder
P242F
P2458,

idag skulle jag prova starta bilen (efter att den stått stilla i ca en vecka) så ville den inte hoppa igång. den bara klickade och instrumenten i instrumentpanelen blinkade bara.
kolla därefter batteriet och jag har 11,3 V i batteriet så det bör väl inte vara problemet?

Så nu är det nära att ringa assistansen för bärgning igen (5e gången gillt?)

Motorlampan tändes för några dagar[…]

Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som g&ari[…]

Startproblem varm motor S70

Jag är ingen expert alls men jag har för[…]

Försvinner "partikelfilter felaktig sig[…]