dieselputte skrev:Kontakta den andra firman och reklamera deras bristfälliga jobb. Eolysen kan/ska inte ta slut på 1000mil, om det inte är något läckage i Eolys tanken då. Be Volvo kolla att det inte droppar ut någon Eolys.
Att det ger ett "rött" varningslarm för låg Eolys var nytt för mig, men det kanske är för att skona partikelfiltret som systemet vill undvika ytterligare körning.
Hämtade igår bilen på Bilia, de hade fyllt på drygt 1 liter Dieseladditiv.
Felkoden de läste ut var ADM-0005.
Kontaktade nu firman som utförde partikelfilterbytet och påfyllnaden av Eolys i mars och de nekar till att de har gjort något fel eller glömt fylla på Eolys. Enl. dem så kan man inte missa att fylla på, det följer med Eolysvätska i paketet och om man inte fyller på så får man felkod direkt. De hänvisar vidare till att det är inte vi som bygger bilarna så vi kan inte svara på varför vätskan är slut i din bil redan, varför du har hög förbrukning, det finns ju en dator som sköter doseringen till exempel, den kan inte vi styra över...
Det här känns inge vidare...
När jag kollar vidare på ett papper jag fick med från Bilia igår som listar utlästa felkoder så står följande:
ECM-A610 Styrenhet additiv dosering (ADM) -Kvalificerare okänd : Felkoden funnen aktiv.
Innebär detta att det faktiskt är fel på styrenheten som doserat additiv och att det kan vara därför det tagit slut redan. Skulle detta isåfall förklara mina återkommande problem med bränslefilter som beckat ihop och att dieseln luktade superkonstigt enl. Bilias tekniker i oktober? Kan för mkt additiv tillsatt leda till detta?
Menisåfall, varför reagerar inte tekniker på detta om de läser ut detta och det faktiskt kräver åtgärd, utan släpper inväg mig med bilen ialla fall?