NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1088573
Miinan skrev:Ja har svårt att se att en spolning av lådan skulle hjälpa dig, att det rycker kan vara många andra saker.. men lådan nja har svårt att se det.
Bränslefiltret är bytt ?
Sitter alla slangar på plats och dom är hela ?

Eller missförstår ja det hela ?? rycker till ?? att den hoppar på växlarna ?
händer detta när du växlar själv oxå ? att du har tex på tvåan och gasar iväg ?
Tack för ditt svar. Ska försöka förklara mer exakt. Låt säga att du kör i 50km/h, närmar dig en rondell..saktar ner, kör in i rondellen och när du sedan ska ut och börjar gasa då rycker bilen till innan den börjar dra.. Farten är då ganska exakt 20 km/h.. Gasar man innan hastigheten kommit ner till ca 20 eller väntar till 15 km/h så rycker den inte. Det är just nånstans mellan 18 och 25 km/h som det händer. Alltså, när man kommer ner från högre fart till ca 20 km/h och ska gasa igen så uppstår rycket. Om jag ska förklara det här rycket så känns det som att växellådan ska lägga in växeln precis när jag gasar och växeln går inte in ordentligt.. Alternativt att bilen i just den stunden inte får bränsle och rycker till.. Rycket ett väldigt tydligt men går snabbt över och bilen växlar helt ok annars.. Även när jag växlar manuellt så har jag inte kunnat framkalla det rycket.. Hoppas förklaringen ger lite mer :)
#1088619
Ja gissar mig fram till att det är mellan 2an o 3an för där hade ja lite problem, hur uppför sig bilen när du bara står still o gasar i väg ? ettan tvåan och sen går den mjukt in på trean eller "rycker" den till där ?

Men de skumma är att det är just vid 20 som du har problem...
#1088635
Miinan skrev:Ja gissar mig fram till att det är mellan 2an o 3an för där hade ja lite problem, hur uppför sig bilen när du bara står still o gasar i väg ? ettan tvåan och sen går den mjukt in på trean eller "rycker" den till där ?

Men de skumma är att det är just vid 20 som du har problem...
Japp, endast vid ca 20km/h och när farten går ner till det från högre fart, dvs inga ryck från stillastående och uppåt..däremot om farten går upp och sedan ner till 20km/h och sedan upp igen, då rycker den till. Det är just i ungefär denna fart man svänger i t ex korsning eller saktar ner innan ett farthinder så det blir svårt att undvika.
#1089558
Du har ett bra skumt problem, som kan vara lite va som helst.
Det kan vara "tror inte det" lådan, men då tycker ja att den skulle uppföra sig lika dant från stilla stående och upp som upp till ner för att gasa.
Det kan vara motorkudden som håller växellådan "svårt att se den oxå" men utesluter inte det.
Det kan vara nån givare oxå ... en tryckgivare, den klarar inte av att hålla rätt tryck i insuget när du varvar ner så pass mycket.
osv osv ..
#1089762
Miinan skrev:Du har ett bra skumt problem, som kan vara lite va som helst.
Det kan vara "tror inte det" lådan, men då tycker ja att den skulle uppföra sig lika dant från stilla stående och upp som upp till ner för att gasa.
Det kan vara motorkudden som håller växellådan "svårt att se den oxå" men utesluter inte det.
Det kan vara nån givare oxå ... en tryckgivare, den klarar inte av att hålla rätt tryck i insuget när du varvar ner så pass mycket.
osv osv ..
Ju, jag vet att problemet är skumt.. Jag har experimenterat lite och om jag gasar väldigt försiktigt när farten kommer ner till ca 20 km/h så rycker den lite och ju häftigare jag gasar dessto större/kraftigare ryck...
#1091477
Liten uppdatering.. Rycket/hugget som kommer vid gaspådrag när farten går ner till ca 20 km/h har nu börjat komma även i farterna mellan 20 - 30km/h.. Förut kom det bara om farten var max 25, nu har det alltså hänt även på 30 km/h. Känslan är att växlingen hamnar i ett "mellan-läge" mellan växel 2 och 3, dvs. lådan vet inte exakt vilken växel som är mest lämplig och hugger/rycker till då ordentligt när växeln väl läggs i.

Som jag skrivit tidigare så växlar den fint i uppväxlingen från stillaståendet.. Problemet kommer när farten sänks och ska sedan öka igen, fart 20-30 km/h.

Uppskattar alla svar! Vet inte om det är växellådan eller något annat som spökar...
#1389120
Jag har samma problem med en V50 2.0 D -05. Men jag har manuell låda så om det är samma fel så har det inte med automatlådan att göra.
Det är snart dags för service och det vore bra att ha ett hum om vad det beror på istället för att be om en felsökning för flera tusen kronor ...
#1562292
BUMP.
Jag har liknande problem på en V50 flexifuel 1.8 från 2009, manuell låda.
Är det nån som kommit på vad denna ryckigheten på låga farter beror på och framför allt, hur har ni löst det?
Vill helst inte lämna in utan lösa det själv.
/ Volvovän.

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]