NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OttO88
#1068228
Hej!

Hoppas att nån volvo Guru kan hjälpa mig med min V50!

Följande problem finns.
När man startar och det är kallt ute (under) 5C så hoppar den igång men dör genast efter 5-20 sekunder.
Man kan ibland inte höja varvet över tomgång.
Man kan ibland höja varvet upp mot 3000.
Håller man på och startar gång på gång tills den blir varm så går den utan att dö.
Ibland så går det inte att starta direkt utan man får vänta ca 1minut innan den startar igen, startmotorn går runt alltid.

Film på startproblemen när det är kyligt.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/133 ... %20v50.mp4


Ibland går den normalt, men oftast så är den i limp home läge.
Hoppar och rycker vid jämn gas.

Jag har kollat felkoder med Vida/Dice och har för tillfället följande.
ADM-0003 Nivågivare fel signal.
ECM-2585 Styrenhet fel signal.
ECM-0380 Glödrelä fel signal.
ECM-Tryckgivare partikelfälla fel signal.

Jag har mätt med multimeter och det är 2st glödstift som inte fungerar, men den startar utan problem så det är väl inte troligt?
Kan tänka mig att ECM-0380 är relaterat till glödstiften.

Jag har gjort en mätning av nivån av additivet i VIDA, (av/på med motorn 3ggr) och den visar 15/15.

Tryckgivare partikelfilter.. på tomgång ligger den runt 20hPa.
MEN när jag kör så ligger värdet på upp mot 400hPa !!

Bilen är en -05 som snart gått 20k.

Hoppas verkligen nån kan hjälpa mig, innan den åker ner i kanalen!

Varit inne på volvo och de ville laga en läckande strumpa (1050kr +jobb 3h), samt byta ut hela motorstyrenheten (13500 ex jobb).
Då garanterar dom inte att bilen går riktigt heller! :-(
av dieselputte
#1068252
Påminner en del om problem med EGR som jag hade. Fick pumpa på gasepedalen en hel del för att få upp den i varv. Prova att sätta in en blockeringsplåt vis EGR rörets fläns. Blir det bättre så har du en trolig felkälla i EGR ventilen.

-05a, har EGR aldrig bytts till den nya modifierade som kom 2006-2007 nån gång, så bör den bytas. Den modifierade har starkare reglermekanik som man slipper att ventilen fastnar pga koks.
Användarvisningsbild
av OttO88
#1068372
Tack för era svar!

Idag så ska jag kolla upp det där y-spjället!
Ska se om jag kan kolla lite på EGR och se hur den ser ut också.

Återkommer med bilder och ev lite film under em/kvällen
Användarvisningsbild
av Sierra94
#1068377
Är egr ventilen trasig så hör av dig för jag har en från en 07:a liggandes som blev över då jag sålt min v50.
Användarvisningsbild
av OttO88
#1068435
Hej igen!

Idag har jag kollat spjällen i det där Y-röret. De fjädrar utan problem.
Var lite skitigt så jag gjorde rent och satte tillbaka slangarna.

Här är en film ifrån imorse.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/133 ... 075817.mp4
Som ni ser så är det inte bara motorn som dör utan också stereon blinkar till. Det får jag inte ihop riktigt!

Nu får jag även felkod ECM-2452 Partikelfälla blockerad.

Vad kan det vara för signal som gör att biljävel stänger av sig på detta sättet?
Verkar som att dieseln stryps, men relät till pumpen är på ju!

Jag har också gjort rent batteripolerna samt alla jordpunkter på fjäderbenstornet.

Vad är nästa steg att kolla?
Måste EGR Ventilen bort för att kontrolleras?
av dieselputte
#1068522
Börja med att sätta dit en blockeringsplåt , blir det bättre med plåten får du ta bort EGR ventilen och rengöra. Finns film på Youtube som visar hur det går till.

Så här ser en blockeringsplåt ut http://www.ebay.co.uk/itm/18-EGR-valve- ... 0892827817

Är du händig kan du försöka göra en själv genom att använda rörflänsen som mall. Kan nog göra en av plast bara för ett kortare test, lär inte bli så varmt om det blir tätt.
Kom att tänka på 2 andra möjligheter.

1- Bränslefiltret kanske är fullsmetat med dynga, kostar inte mycket att byta ut.

2 Var väl mer vanligt förr, en plastbit som kan skramla runt i bränsletanken och i värsta fall strypa tillförseln av diesel.

Är aldrig partikelfiltret utbytt så bör du byta det om det ger felkod.

Att stereon blinkar till tyder på kraftig överledning någonstans, dålig startmotor, eller dåligt batteri. Det enda i övrigt som kan lasta ned är väl stryservot.
av Perra_367
#1068701
Helt klart har du högt tryckfall över partikelfiltret (>80hPa). Min ligger under 10hPa vid tomgångsvarv.

Vad man hör på videon så tycker jag inte att det låter som att motorn går dåligt/hackar med mera?? Kan det vara styrsystemet som stänger motorn pga av någon anledning, men konstigt att du inte får tydligare felkoder i så fall..

Att den inte "svarar" när du pumpar med gasen tror jag inte är så konstigt.. Knappt min gör det heller, först skall den ju få upp massflödet (ställa om VNT-vingarna och stänga EGR) innan den kan dra på med diesel, har du tjockt i partikelfiltret så blir ju den processen trögare.

EGR-blockeringsplåten kostar en tia och monteras på en minut, det är inte fel att börja med den för att ta bort EGR ur ekvationen, men sedan hade jag nog gått på partikelfiltret.

Vad händer till exempel om du tillfälligt tar bort en av tryck-slangarna som går till difftrycksensorn (monterad på insidan av batteriet) så att bilen inte kan känna av det höga tryckfallet, fimpas motorn då också? Vad jag är ute efter är att ta reda på om det är bilen själv som fimpar motorn pga högt tryckfall (???), eller om den fimpas för att den exempelvis inte får in bränsle.. ?
Användarvisningsbild
av OttO88
#1068723
Ja EGRen ska täppas till, är det någon som har en plåt liggande som jag kan köpa?
Hade jag bara haft en ritning så kunde jag skurit ut en själv med lasern.

Hittar bara i England att köpa, tar ju en stund att få hit till Dalsland, vill ju prova helst i eftermiddag! :-)

Bilen går utan hack/host osv när den startar, sen bara den stängs av.
Min känsla är att nåt stänger ner den för att skydda nåt annat.. men vad är frågan!

Ska testa det där med slangen som Perra nämnde.

Igår testade jag också att ta bort matningsledningen till Additivet, körde pumpen manuellt genom VIDA och då droppade det ur vätska.
Så att den får felsignal därifrån är nog nåt spökfel. Testet i Vida rapporterar ju dessutom 15/15.

Om det är varmt ute, typ över 10-15 grader så är dessa startproblemen borta.
av Perra_367
#1068752
Ang. additivet, jag tror inte att det finns nivå-sensor i tanken utan nivån är beräknat baserat senaste nollställning och på antal tankningar (hur lång tid pumpen gått). Ta bort en av anslutningarna till additiv-tanken och stoppa in en stripe eller liknande och se att den blir fuktig. Någon kan ju ha "fuskat" och nollat mätaren utan att ha fyllt på... Klart, fick du additiv i slangen när du körde pumpen så borde de inte vara slut iallafall..

Dra bort en av tryckslangarna till trycksensorn, det är helt klart ett tips, dock så tycker motorn att det är konstigt om du skulle ha 0hPa vid tomgång så där sätts det också en felkod => Limp home mode.. Så det är bara för att kolla att motorn håller sig vid liv och inte fimpas efter några sekunder..

Att sensorn indikerar högt mottryck kan ju antingen vara sant, eller felaktigt och då bero på fel i själva sensorn. Min sensor visade också för höga värden innan den gav upp, men din går ju tydligt ner till 0hPa när du stänger motorn, så den beter sig inte likadant.. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 13#p985920

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]