NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lynvinge
#1159126
Tar opp denne. Har en 2005/6 v50 som har akkurat samme symptomer og feilkoder. Fant trådstarter ut hva som var galt? På min har jeg gitt den ny programvare med sletting av egr så er sannsynligvis ikke noe med den. Har ikke partikkelfilter. I vida er ikke verdiene på vnt ventil som dem bør være i vida.
Bilen går som en bøtte dritt og ryker noe alvorlig
av Matte1979
#1230239
Här ett mycket irriterande problem med min v50 2.0 D 2007
När den är kall går den som en klocka och förbrukar 0.45 landsväg 80/Ing enda tills temperaturen börjar stiga
Då hackar den 100% som en bens8nare bluddrar och går inte ha jämn gas för då rycker den väl sönder växellåda !
Det är bara när den är kall som det går att göra med den
Kall 0.45 Varm 0.9 - 12.x

Inga varningslampor inget
Går fins på tomgång med enstaka bludder

Kan komma i diesel avgaser i kupén i bland med


Vad kan vara fel?

Tankade fullt enda upp ca 56 liter och kört 50.1 mil o lampan tändes nyss !!!!!
av dieselputte
#1230347
Matte1979 skrev:
Tankade fullt enda upp ca 56 liter och kört 50.1 mil o lampan tändes nyss !!!!!
Jag avråder dig starkt från att köra längre med detta symtom. Din motor regenererar partikelfiltret ständigt och en regenerering startar inte förrän motorn nått arbetstemperatur. Vid regenerering tillsätts extra bränsle för att höja tempen på avgaserna. En normal regenerering brukar pågå c 5-10 minuter , eller 8-15 km körsträcka. Anledningen till att den ständigt regenererar är oftast att partikelfiltret är fullt och bör bytas ut (tror dock att man får larm om detta ), men det kan även bero på igensatta slangar från partikelfiltret till den givare som avgör om regenereing behövs. Finns troligen fler orsaker, kanske slut på Eolys som tillsätts varje gång man tankar, den har som uppgift att underlätta förbränningen av sot vid regenerering. Kan vara tomt i Eolys tanken, eller fel på doseringspumpen, eller så att förre ägaren inte nollställde systemet efter påfyllning av Eolys.

Eftersom det sprutas in extra mycket diesel i förbränningsutrymmet så brukar det läcka ned en del oförbränd diesel till vevhuset. Där blandas den med motoroljan som då får försämrade smörjegenskaper med onödigt slitade på framförallt ram och vevstakslager. Inte bara det, oljenivån stiger till följd av ständig regenerering och då kan följden bil att motorn börjar tokrusa när oljedimma från vevhuset letar sig in i insuget via vevhusventilationen. Man kallar detta "Runaway diesel" kolla detta klipp


Redan innan motorn rusar är den troligen så illa skadad av dålig smörjning så risken för haveri är ändå rätt stor om man fixar till felet och byter motorolja.

Steg 1 , kolla oljestickan, skulle inte förvåna mig om nivån är långt över max. Kör isf inte alls, utan se till att byta olja på plats, därefter raka spåret till verkstad.
av dieselputte
#1230384
Verkar som ditt partikelfilter är fullt så det måste bytas, kör som sagt inte förrän du tömt motorn på olja och fyllt på ny. Det är även möjligt att tryckgivaren kan vara trasig , har för mig den visade felaktig signal för mig sist det var problem. Din bil går inte i "Limp home mode " , kan du varva över 2800 rpm vid full gas ? Motorn brukar hamna i limp mode när tryckgivaren strular.

Du verkar ju ha egen Vida så då kan du byta partikelfilter själv och tala om för systemet att filtret är utbytt.
av Matte1979
#1230401
Den varvar kvickt upp till 4000 utan problem
Så den går som den ska förutom att den super i sig diesel o rycker o lever jävel när man kör när den är varm
Kan börja bete sig som den mist en cylindrar på tomgång med i bland

Men inget limp mode
av Matte1979
#1231845
Så då har jag bytt DPF och nollat allt
Kollat alla felkåder
Finns bara en som inte vill försvinna
Glödstift relät

Körde hem från jobbet 15km
En inga ryckningar eller högre förbrukning en 0.45
Kopplade upp v8da när jag kom hem
Inga felkåder förutom glödstift relät signal
Kollar tryckgivarens värde som innan låg på ca 12
Nu konstant 0 även när jag varvar upp moton

Kanske ska vara så med ny Dpf

Bor även skivorna bak men handbromsen tar endå inte ?
Måste man justera i bilen för detta ska ta ?

Jag provade med att trycka på bromsen och dra handbromsen några gå ger men händer inget
Här ombesiktning på just handbromsen :(
av dieselputte
#1231858
Bra att filterbytet verkar ha gett resltat, se bara till att byta motoroljan också !

Glödstift relä innebär att du har ett eller flera glödstift som inte fungerar normalt. Skriv in följande i sök rutan till höger om Ny tråd : Glödstift relä så får du upp trådar där det finns tips om hur man mäter upp glödstiften med en multimeter.

Kan vara bökigt att byta glödstift, EGR + EGR kylare måste väck innan man kommer åt, väl där så kan (om man har otur) glödstiften gå av när man skall skruva ut dem, efter många år har de ibland rostat fast.

Nu är ju våren snart här och glödstiften behövs inte när det är varmare än typ minus 5 ute, men blir det riktigt kallt kan motorn bli svårstartad om flera glödstift är slut.

Beträffande parkeringsbromsen så är det säkerligen självjusteringen som kärvar, det löser du inte genom att spänna vajern vid spaken, det funkar kanske några veckor sen tar den inte igen. Man måste motionera okets hävarmar och smörja dessa regelbundet om man skall slippa problem med parkeringsbromsen.

Läs den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a#p1073942
av Matte1979
#1231871
Olja o filter böts för ca en vecka sen
Oken bak är ej rostiga alls dvs som nya
Fick använda vårdtagare o pressa lite med mig kolven sen vrida med poligrip medurs men inte hela vägen ner utan så pass mycket att jag kunde få oket med beleggen på nya skivan

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]