NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
#1230384
Verkar som ditt partikelfilter är fullt så det måste bytas, kör som sagt inte förrän du tömt motorn på olja och fyllt på ny. Det är även möjligt att tryckgivaren kan vara trasig , har för mig den visade felaktig signal för mig sist det var problem. Din bil går inte i "Limp home mode " , kan du varva över 2800 rpm vid full gas ? Motorn brukar hamna i limp mode när tryckgivaren strular.

Du verkar ju ha egen Vida så då kan du byta partikelfilter själv och tala om för systemet att filtret är utbytt.
av Matte1979
#1230401
Den varvar kvickt upp till 4000 utan problem
Så den går som den ska förutom att den super i sig diesel o rycker o lever jävel när man kör när den är varm
Kan börja bete sig som den mist en cylindrar på tomgång med i bland

Men inget limp mode
av Matte1979
#1231845
Så då har jag bytt DPF och nollat allt
Kollat alla felkåder
Finns bara en som inte vill försvinna
Glödstift relät

Körde hem från jobbet 15km
En inga ryckningar eller högre förbrukning en 0.45
Kopplade upp v8da när jag kom hem
Inga felkåder förutom glödstift relät signal
Kollar tryckgivarens värde som innan låg på ca 12
Nu konstant 0 även när jag varvar upp moton

Kanske ska vara så med ny Dpf

Bor även skivorna bak men handbromsen tar endå inte ?
Måste man justera i bilen för detta ska ta ?

Jag provade med att trycka på bromsen och dra handbromsen några gå ger men händer inget
Här ombesiktning på just handbromsen :(
av dieselputte
#1231858
Bra att filterbytet verkar ha gett resltat, se bara till att byta motoroljan också !

Glödstift relä innebär att du har ett eller flera glödstift som inte fungerar normalt. Skriv in följande i sök rutan till höger om Ny tråd : Glödstift relä så får du upp trådar där det finns tips om hur man mäter upp glödstiften med en multimeter.

Kan vara bökigt att byta glödstift, EGR + EGR kylare måste väck innan man kommer åt, väl där så kan (om man har otur) glödstiften gå av när man skall skruva ut dem, efter många år har de ibland rostat fast.

Nu är ju våren snart här och glödstiften behövs inte när det är varmare än typ minus 5 ute, men blir det riktigt kallt kan motorn bli svårstartad om flera glödstift är slut.

Beträffande parkeringsbromsen så är det säkerligen självjusteringen som kärvar, det löser du inte genom att spänna vajern vid spaken, det funkar kanske några veckor sen tar den inte igen. Man måste motionera okets hävarmar och smörja dessa regelbundet om man skall slippa problem med parkeringsbromsen.

Läs den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a#p1073942
av Matte1979
#1231871
Olja o filter böts för ca en vecka sen
Oken bak är ej rostiga alls dvs som nya
Fick använda vårdtagare o pressa lite med mig kolven sen vrida med poligrip medurs men inte hela vägen ner utan så pass mycket att jag kunde få oket med beleggen på nya skivan
av Matte1979
#1232436
Bör Dpf i lördags och i dag när jag var nästan hemma så gasade jag till lite och fick meddelandet Motor service erfordras
Så jag kopplade in min dice 0ch läser ut ECM-2002 Partikelfälla. Felaktig signal.

Tryck givaren visar 0 på tomgång varvar jag upp den så rör den på sig
Gjorde så efter bytet av dpf med

Den gamle låg det på ca 12 på tomgång

Går lite oroligt på tomgång och vid körning
Men inga regenereringar som med det gamla dpf

Vad kan det vara nu ?

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]