NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av calleboy
#1053941
Min bagagelucka har börjat att inte öppna upp ända upp utan att man trycker upp den det sista så skulle behöva byta gasfjädrar till den. Köpte bilen i somras och är min första bil så har aldrig köpt några reservdelar till bilen innan så därför undrar jag lite vad man ska köpa som är vettigt. Har googlat runt lite och hittade några icke Volvo original som ligger på runt 200-300kr/st:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000031262/
http://www.bildelaronline24.se/stark/7589726
http://www.bildelaronline24.se/febi-bilstein/1890951

Sedan finns ju Volvo originals saker som jag faktiskt inte hittar i någon butik när jag googlar men för mig jag hittade något pris för ett tag sedan på 6-700kr/st. Frågan är om dessa som inte är original fungerar ungefär lika bra som en original eller om det är värt att lägga lite extra för att de på något sätt är bättre?

Den gasfjädern jag har just nu har följande nummer på sig, 31276851
Senast redigerad av 1 calleboy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1053944
Hade efter min erfarenhet med biltemas på en S40 hoppat dem, de höll något år och orkade knappt med att lyfta bättre än de gamla trots att det var till dem med spoiler och hade för klen infästning. Beställde från bildelsbasen från en bil som inte rullat så mycket och de klarade sig iaf till bilen såldes och en 4000 mil, sen vet jag så klar inte hur det gick.
av calleboy
#1053958
Micce1980 skrev:Hade efter min erfarenhet med biltemas på en S40 hoppat dem, de höll något år och orkade knappt med att lyfta bättre än de gamla trots att det var till dem med spoiler och hade för klen infästning. Beställde från bildelsbasen från en bil som inte rullat så mycket och de klarade sig iaf till bilen såldes och en 4000 mil, sen vet jag så klar inte hur det gick.
Jo jag hittade den sidan också men frågan är om man ska köpa begagnat. Min V50 är från 2012 och jag vet inte om de bytt gasfjäder innan eller ej men antar inte det. Om jag då köper en begagnad från en Volvo som är ännu äldre så borde de ju ta slut när som helst också
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1053960
It´s a game :) Mina från -06 håller kanonbra än. Kan vara så att de är "misshandlade" så därav att de gett upp tidigare. Se till att få samma styrka bara som du har idag
Användarvisningsbild
av P210
#1053965
calleboy skrev:Om jag då köper en begagnad från en Volvo som är ännu äldre så borde de ju ta slut när som helst också
Troligtvis inte, förmodligen något knas med dina som gett upp i förtid, tänk istället på hur många V50 som fortfarande rullar med originaldämparna, modellen kom ju 2004 och jag har aldrig hört att dämparna skulle vara ett vanligt problem.

Dessutom när du köper på Bildelsbasen ser du ju både årsmodell och miltal på delen du köper, så välj en så ny som möjligt om du är orolig, finns just nu dämpare från en MY12:a för 212kr/st och MY11 för 175kr/st - 12 mån garanti har du också!
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1053969
Jag har nyligen bytt på min V50 MY11. De som satt på från att bilen var ny var helt slut, dessutom hade de rostat och spruckit av någon anledning.
Köpte Biltemas, mest för att testa. Kan sammanfatta det med att dom inte är värda sitt pris: De orkar inte lyfta bakluckan, får fortfarande trycka/dra upp den trots bytet.
Kommer snart att beställa nya från Volvo alt. från Bildelsbasen, då från någon kärra med betydligt färre mil på nacken än vad min har.
Användarvisningsbild
av Dede
#1053980
Jag köpte från bildelar24.se samtidigt som jag beställde lite annat som behövdes.
Tror jag valde de absolut billigaste för att testa.
De har suttit på bilen nu i drygt ett år utan problem. Det lilla jag kan klaga på är att de inte håller samma hastighet hela vägen upp. När luckan är öppen ca 70% så bromsar de in lite (luckan rör sig ca 1 dm i lägre hastighet) för att sedan öka igen till fullt öppet.
Tror jag gav 85kr.
av calleboy
#1054643
Jag köpte två stycken bildelsbasen från 2010 som hade gått cirka 1/3 av milen mil bil gått för 450kr totalt så får hoppas de är vettiga, tack för infon
av Perra_367
#1054991
O jag har handlade från reservdelar24. Minns inte vilken jag gick på, men de var inte särskilt dyra. Enkelt att byta också, bara att "ploppa" ur fästena och montera de nya.

I somras så öppnade dom så att hela bakluckan "skallrade", så klart inte lika bra tryck i dom nu på vintern.

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]