NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dongan
#1032818
Igår ville inte vår dieselvärmare starta.
Gick ut och startade men när vi skulle åka var bilen kall.
Satte på laddare över natten och idag när jag provade försökte den starta men stängde ner efter en stund.
Verkar som den inte tänder riktigt, eller inte ser att den tänder.
För det började ryka men sen stängde den av.
Det är väl bara att plocka ur den och titta igenom?
Bilen är V50 drive -09 som gått 17000mil utan tidigare problem med värmaren.
Sitter faktiskt kvar original batteriet också.
av dieselputte
#1032980
Kör på med fler starter, det kan ryka uta helvete, men brukar oftast ge med sig till slut. Låser den sig så får du rycka pluspolen vid batteriet en stund så nollställs brännaren. Får du igång den så se till att köra den i minst en halvtimme så den får bränna rent. Iofs, 17000 mil så behövs nog en rejäl genomgång. Timebandit gjorde en bra lathund under tips & trix , men tyvärr har hans bilder försvunnit.

Edit: original batteri och 17000 mil = omgående byte. Batterierna far illa om man kör med timerstart/direktstart ofta.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1032984
Är det inte tillräckligt kallt så kan man alltid använda kylspray på tempsensorn i backspegeln. Då ska värmaren hoppa igång.
av timebandit
#1033132
Det bästa är väl alltid att läsa ut felkoderna för det är ju så mycket som kan vara boven i dramat. Värmaren har ju egen bränslepump och vattenpump som också kan strula. Utöver det så finns det ju flertalet komponenter i/till värmaren.
Hoppar värmaren igång som säger jag som föregående talare, låt den köra. Korta och många start/stopp sliter på den som tusan!
Batteriet är en väldigt viktig komponent som också är väldigt känslig. Många hakar upp sig bara på spänningen men skulle vilja påstå snarare att det är strömmen som är viktigast!

Ett snabbtips. Prova starta värmaren när du har startat bilen. Startar värmaren lättare då så finns det stor chans att batteriet inte mår så bra för just värmaren.

Min lathund som nämndes finns men bilderna har jag faktiskt gjort en backup av. Dom finns i min Dropbox. Så PM'a mig så får ni alla dokumenten :)
av dongan
#1053653
Dags att uppdatera lite.
Har sen sist bytt batteri, skaffat vida och haft ute värmaren och rengjort.
Kontrollerade även flamvakt och glödstift när den var isär plockad.
Och bytte packningar.
Men problemet är nu att den inte tänder på första försöket, blir några försök och när den sen tänder ryker det rätt mycket.
Sätter bara felkod att den varit aktiverad länge.
Och så kommer det ut lite lite rök från ovansida värmare i skarven mellan dom 2 delarna.
Vad ska man hitta på?
av timebandit
#1053810
dongan skrev:Dags att uppdatera lite.
Har sen sist bytt batteri, skaffat vida och haft ute värmaren och rengjort.
Kontrollerade även flamvakt och glödstift när den var isär plockad.
Och bytte packningar.
Men problemet är nu att den inte tänder på första försöket, blir några försök och när den sen tänder ryker det rätt mycket.
Sätter bara felkod att den varit aktiverad länge.
Och så kommer det ut lite lite rök från ovansida värmare i skarven mellan dom 2 delarna.
Vad ska man hitta på?
Om den ryker mycket så beror det troligen på dom misslyckade försöken. Varför den inte lyckas starta är en annan fråga som inte alltid är så enkel.
Den första gången man kör en renoverad värmare så ryker den mycket :)


Du kollade så att luftslangen som går från innerskärmen till värmaren inte är blockerad?
Du bytte väl ut stiftssilen eller lyckades du verkligen få den helt ren?
Har du mätt upp att du får fram rätt bränslemängd?
Mätt upp så att du har tillräcklig spänning?
Hjälper det om du startar motorn och sedan försöker starta värmaren?


Om vi förutsätter att din styrenhet är hel(ganska vanligt att dessa blir defekta å skyller bla på fläkten) så tror jag ändå att du borde ha bytt stiftssilen, flamvakten och glödstiftet trots att du fått rätt motstånd på dom vid uppmätning.
Fick du rent brännkammaren ordentligt? För det sitter små små små hål som blockeras av sot och partiklar. Och då blir det också sådana här fel. Egentligen skall brännkammaren bytas men det går att rengöra med kaukstiksoda(stavning) eller i en sådan där ultraljudstvätt.

Med facit i hand efter alla mina omgångar med att fixa värmaren och bytte bara del för del så är min rekommendation: Byt ut fläkten, stiftssilen, glödstiftet, flamvakten. Och se till att brännkammaren är i topp topp och dom små hålen inte är blockerade i den.
Så jobbigt och meningslöst tidsslöseri att riva ner skiten hela tiden bara för att byta 1 komponent. Jag vet att det inte är gratis med delarna men då slipper man vela å gissa sig fram så mycket. Been there done that :(
av dongan
#1053841
Stiftsilen byttes och brännkammaren fick sig ett dopp i ultraljudstvätt.
Har under dagen pratat med en kunnig person på eberspächer och han gissar på brännkammaren.
Sitter tydligen ett nät inuti kammaren som kan koksa igen, som man inte ser.
av timebandit
#1053856
dongan skrev:Stiftsilen byttes och brännkammaren fick sig ett dopp i ultraljudstvätt.
Har under dagen pratat med en kunnig person på eberspächer och han gissar på brännkammaren.
Sitter tydligen ett nät inuti kammaren som kan koksa igen, som man inte ser.
Inget nät i vad jag vet men däremot en del småhål som inte får täppas till.
Man ser dom med en stark ficklampa och i rätt vinklar. Svårt att få den riktigt ren.
Min fick bada i Kaukstiksoda i flera timmar i flera omgångar samt spola med varmt vatten och petade med en tunn hård stålpinne för att rensa det som inte lossnade annars.
Sotet och partiklarna sätter sig stenhårt. Brännkammaren är det enda i min värmare som faktiskt inte är bytt.
Köper du en ny brännkammare så genomskär gärna den gamla å titta om det verkligen finns ett nät i för det hade vart intressant att få se. Har tittat på så många Eberspächer sidor osv osv men ingen har nämnt något nät utan bara dessa småhålen(andningshål typ).

Såvida du inte tycker det är roligt att riva ner den fler gånger så passa på att byta flamvakt å glödstiftet också :)

Det är tråkigt att pilla med dessa värmare då den sitter å taskigt till. Annars hade det vart en barnlek :)
Hoppas att du får ordning på det hur som helst och uppdatera oss gärna om hur det går osv.

Edit: Tror jag hittade lite bilder men dock inte till D5W(S) men troligen sitter det faktiskt ett nät på insidan. Men skär gärna upp den gamla å ta bilder :)
av dongan
#1054179
Har ikväll plockat ur värmaren igen, tog en halvtimme att plocka ur och demontera den.
Har även hittat nätet, sitter vid hålet till glödstiftet.
Och inne i brännkammaren, syns bara med en liten spegel.
Ska såga sönder när jag bytt.
av timebandit
#1054209
dongan skrev:Har ikväll plockat ur värmaren igen, tog en halvtimme att plocka ur och demontera den.
Har även hittat nätet, sitter vid hålet till glödstiftet.
Och inne i brännkammaren, syns bara med en liten spegel.
Ska såga sönder när jag bytt.
Sitter värmaren på samma ställe som på 2.0D? Dvs vid torpedväggen bakom motorn på vänster sida när man står framför bilen?
30 min är inte illa för att lossa och flytta fram motorn och ta bort en massa saker. Rena proffset! Då vet jag vart jag skall vända mig nästa gång ;)

Vet inte om du märkt det än men var försiktig med kontaktstycket när man tar loss styrenheten för den plasten blir spräcklig och går sönder lätt.
Tyckte det var jobbigt att byta det kontaktstycket faktiskt :)

Ja men se där ja! Intressant att få se bilder faktiskt så man får bättre förståelse.
Då måste jag verkligen ha lyckats med min rengöring med kaukstiksodan! :) Yay :)

Ehhhh... Du skriver så här "me[…]

Jag har kollat runt på youtube och ser d&aum[…]

Om du kör live data så kan du fö[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]