NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
#972901
Har börjat lessna på att min bil rycker då man motorbromsar.
Trycker jag ner koppling och broms inför en korsning så kan även varvtalet
gå ner och upp igen.. ibland dipper varvtalet ner så det nästan låter som att motorn ska stanna
hela bilen liksom småskakar lite. Men motorn kompenserar sen upp varvtalet igen.
Varvtalet verkar bli väldigt ostadigt ganska ofta om jag lägger ur växeln och bromsar till ett stopp.
Upplever rycken ganska tydligt då också..

Motorn kan vara lite svårstartad ibland.
Ibland när motorn startar så känns det som hela bilen skakar och tomgången är ganska låg, då måste man dutta till på gaspedalen och då dröjer det någon sekund sen
låter och går motorn som vanligt.

Misstänker att det kanske har med gasspjället att göra.
Har rengjort kanterna på spjället lite då och då eftersom det varit lite lite smuts/sot vilket
påverkat tomgång/krypkörning. Jag tycker att motorn är lite orolig då man krypkör kanske vid en parkering eller
någon korsning med mycket bilar. Gasar man inte tillräckligt utan bara reglerar med kopplingen så
går varvtalet upp o ner nästan så att bilen stannat ibland eller ja.. det har den gjort.
Så man måste hålla en del gas vilket gör att bilen kompenserar o varvtalet blir liksom upp o ner.. svajigt på nåt vis.
vet inte hur man ska förklara riktigt.

Några vanliga fel kring mina symptom?
Inga felkoder som volvos diagnosenhet registrerar så felet är antingen mekaniskt eller så pass litet att inte
något fel registreras.

Bilen har gått 13.000 mil.
Tips mottages gärna! Börjar bli riktigt less.
Självklart kan jag ju lämna in på volvo för felsökning men.. tänkte någon hade något tips om vad som kan vara fel.
Eventuellt om jag kan mäta mig fram på olika givare..
Senast redigerad av 1 Orfeous, redigerad totalt 0 gånger.
#1189365
Har samma problem på en V50 1.6 drive -09, kan inte rulla i friläge mot rött ljus utan att varvtalet dippar så att det känns som att motorn ska dö, måste ha kopplingen nertryckt om jag ska rulla utan att det sker.
#1189486
Inga felkoder.. det knackar inte som en diesel. Motorn går ju o låter bra på tomgång när inga symtom visar sig.
Jag har ju bytt magnetventilerna till virvelspjället eftersom jag fick em ECM-kod om detta samt miljölampan som var tänd. Bilen gick väldigt mycket sämre när det strulade. Efter jag bytt så blev det stor skillnad.
#1190679
akre skrev:Kolla denna tråd: https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=17252

Något som känns igen?
Var en riktigt lång och jobbig tråd. Jag skummade igenom den.
Nja, kan väl inte riktigt påstå att det känns igen det som står där.
Mina symptom är ju mer diffusa och intermittenta.

Enligt volvo har de bytt många gasspjäll och magnetventiler.. de är vanligaste felen när det rycker och att tomgången är pendlande och orolig ibland.
Men ett gasspjäll känner jag inte för att beställa. Kostar ungefär 3000kr. Ett begagnat från bilskroten är 1200kr ungefär och då vet man ju inte riktigt
hur länge det håller eller hur bilen funkar med det.

Vevhusventilationen är jag nyfiken på.. kan jag på något vis funktionskolla den? Skulle det kunna vara någon vakuumläcka?
Kamaxelgivaren? O-ringen på den är dålig så att det har börjat att bli väldigt mycket olja på ventilkåpan.

Jag kan ju ha bromsat ner till en trafiksignalskorsning. Står på tomgång.. sen plötsligt kan varvräknaren pendla både upp och ner 2-3 sekunder.

Tänkte om det fanns några vanliga fel man kan kolla. Bilen börjar ju ändå på att bli gammal.

Jag har ju någon sprayflaska jag har köpt som jag har funderat på om man ska våga ge sig på. Liqui-Moly gasspjällrengöring.
Man ska tydligen spraya på spjällets utsida först.. sen starta bilen sen spraya in med slangen i spjällhuset samt längre in i insuget..
men jag ar inte våga göra detta. Den här sprayen är ju den enda som löser upp sotpartiklar vilket inte bromsrengöring eller typ 5-56 gör.
#1209261
V50diezel skrev:Har samma problem på en V50 1.6 drive -09, kan inte rulla i friläge mot rött ljus utan att varvtalet dippar så att det känns som att motorn ska dö, måste ha kopplingen nertryckt om jag ska rulla utan att det sker.
Fått nån ordning på problemet?

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]