NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#935630
Har ett jobbigt fel på min V50 från 2008 som gått 15500 mil. 1.6 Diesel

Helt slumpmässigt dyker ett meddelande upp medan jag kör:
1) "Antisladd service erfordras" och därefter stängs motorn HELT av efter 3-5 sekunder.
2) Jag startar om motorn o sen funkar allt som det ska igen, antingen i 5 minuter till, 2 veckor till eller 1 år till.. alltså helt slumpartat.

Ibland får jag starta om motorn 5-10 ggr under 1h färd o ibland inte alls på ett helt år.

Läser på olika forum med liknande problem. DOCK aldrig helt samma felbild.
Lösningen brukar ofta vara att byta ECM eller någon "bromshydraulenheten" till en kostnad av ca 13 000 kr"

Vill såklart inte chansa på så pass dyra saker så hoppas att någon kan komma med tankar o ideer.
Här är en screen dump från VIDA fault trace jag gjorde igår

(Obs, partikelfilterfelet får jag för mig hänger kvar sen nyligen då jag rengjorde det själv)

LÄSKIGT att motorn stänger av helt medan jag kör, både servostyrning och bromsservo försvinner ju.. samt lyset en kort stund då jag startar om.
Bilagor
Delivery.jpg
Delivery.jpg (114.27 KiB) Visad 9593 gånger
#935663
Det där verkar vara något elfel av någon form. Antingen laddningen men borde fått felkod på det också. Bromsenheten var väl vanligt eller vanligare på dem äldre V50 så det är ju inte omöjligt.

Om jag skulle prova något utan att söka vidare osv så skulle jag misstänka CEM faktiskt. Först prova med en nollning av den å sedan ladda om dess mjukvara. Bilia/Volvo kan göra detta. Men det är också dyrt.
Har för mig att det fanns någon här på forumet som faktiskt kan hjälpa en att klona sin CEM till en annan(ny eller begagnad) men kommer inte ihåg.
#935993
Hur mår batteri och generator? Dessa bilar får mkt konstiga fel och felkoder om det fattas ström. Styrservon är ju elhydraulisk och drar en del ström. Och abs enheten går oxo på ström så jag skulle börjat med att kolla jordpunkter och matningar fram till dessa enheter.
#936653
ohh.. mycket bra tipps!
Ska kolla med ett annat batteri!
Står ju faktiskt en lite för låg? (11.6 V) spänning uppe i hörnet för batteriet.
Klart en billig första check.

Ska även kontakterna på CEM
Så det är den boxen som sitter under handskfacket!
Finns det någon bra referens / info om vart andra boxar sitter någonstans?
#937201
hade samma fel nyss. fick upp motorsystem service erfodras, antisladd service, bromsfel stanna snarast. bytte batteri och problemet är helt borta. såg även en riktig skillnad i vida på batterispänningen. troligtvis va en cell i batteriet helt kass.
#938898
Ett batteri som har följande spänning en timme efter laddning är:
12,72V Fulladdat
12,5V 70% laddat, 30% förstört
12.3V 50% laddat, 50% förstört
12,2V Börjar ta skada
11,7V 0%, totalkass
Batterisyran skall alltid vara i topp för det betyder att batteriet har tagit emot den laddning som den kan.
Det gäller att mäta med en voltmeter som man litar på.
#1007956
Ny uppdatering..

Efter att typ ha gett upp och levt med detta ett tag började problemen bli riktigt jobbiga.
Fick starta om bilen 10ggr på 6 mil bilkörning, utan uppehåll i en månads tid.
(Verkstad har jag vart på förut o dom sa bara att dom inte kunde säga nått då det var så mycket felkoder.)

Jag började googla igen och hittade lite indikationer runt lite olika forum på nätet om problem med dåliga elkontakter på V50. Indikationerna visade bland annat på databoxen (ECU:n?) som sitter framför vänster framhjulsinnerskärm.

- Skruvade ner skärmen, tog lös kontakter o sprayade med kontaktspray.
- Lossade även alla säkringar och reläer o sprutade med kontaktspray
- Lossade kontakten och sprayade på databoxen som sitter inuti kupen på vänster fram passagerarplats.

Vipps som i ett trollslag så har problemet varit borta i typ 6 månader.
Fick tillbaka problemet några enstaka tillfällen någon vecka sedan men nu har det vart lungt igen.

Jag tolkar detta starkt som att mitt problem beror på felkoder genererade av dåliga glappande / ärgade kontakter..
Vad tror ni?
#1161411
Långe sen jag skrev om detta.
Glömde posta den slutliga lösningen. :evil:

Det var bränsletrycksgivaren som orskada allt elende.

Några hundringar på ebay och lite micklande för att byta ut den så var problemet bort!
(sitter bakom motorn under EGR, fick ta bort bärnslefiltret för att komma åt)

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]