NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pson99
Hej allesammans!

När gråa November infann sig upptäckte jag att det hade bildats en form av kondens eller "imma" på insidan av båda mina strålkastare på min C30 D2 -12. Det hade bildats på exakt samma ställe inuti båda strålkastarna varför jag tänkte att det var något högst tillfälligt. Morgonen därpå var kondensen borta och jag tänkte inte mer på saken. Men sen har det kommit och gått i perioder för att nu på sistone blivit mer "permanent", d.v.s. att fukten inte verkar vädras ur. Fukten kryper ut mot kanterna och lägger sig nere vid parkeringsljuset och högst uppe i hörnen vid blinkersen. Det började också att övergå mer och mer från en lätt imma till kondens i mitt tycke.

Jag tog in lyktorna och lät de stå med alla lock öppna i ca 24 timmar nu i mellandagarna (dessförinnan hade kondensen frusit i det smällkalla vädret) och det var nu vatten som "rann" i botten på lyktan. Vände jag den i 90 grader så kunde vattnet "rinna" igenom den svarta gummimassan (eller vad det nu är) som verkar fungera som tätning mellan lampglaset och lamphuset - mycket skumt, ska den inte ha för avsikt att stänga fukten ute?

Hursomhelst satte jag tillbaka dem och nu har det hållit i 7-8 dagar innan imman kom tillbaka nu igen. Har förstått att det är ett mer eller mindre vanligt förekommande problem, men att fukten i regel ska ventilera ut sig självt och inte stanna kvar? :(

Sådant verkar dock inte fallet vara hos mig och jag har en servicetid inbokad den 14 januari där jag bad verkstaden kika på det. Tyvärr så har jag en ganska kass magkänsla och jag är 99% säker att verkstaden kommer erbjuda mig två nya strålkastare för sjuka pengar (10 tusen, typ?). Någon som har en aning förresten vad ett nytt lamphus till en C30 går på? Har ju både xenon och ABL.

Är det någon annan på forumet som har erfarenhet och lyckats rädda sina strålkastare med något enkelt knep? Det sitter ju två ganska stora lock upptill på själva huset, tror ni det hjälper att ta bort dem och få ett stort ventilationshål istället?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Pierre
Användarvisningsbild
av Perra83
Vi får kondens på båda bilarna men endast i hörnen som försvinner. Kolla med Volvo om det finns någon kampanj eller nått. Har du inte krockat ska lyktorna hålla längre än 3-4år!!!

Det borde sitta någon typ av ventilationshål el dränerings slangar el nått. Sitter i alla fall på dimljus mm.
Användarvisningsbild
av jimlindeborg
Tyvärr standard verkar det som...
Hade samma problem på min V50 MY11 i höstas. Hade loss lyktorna 3 gånger och hade dom inne och blåste rent dom både med varmluft och tryckluft men efter ett tag så kom fukten tillbaka.

När jag hade dom inne för tredje gången så kollade jag lite noggranare vid ventliationsslangarna pch då visade det sig att den längst ut mot blinkersen var det stopp i :shock: Tog bort den helt och sedan dess så har jag inte haft någon fukt :roll:

När det var som värst såg det ut såhär,
Bild

Hade bilen inne på service och passade på att ta upp detta med min PST och han sa att dom är dåligt tätade i överkant och inte så mycket att göra åt utan mest att man kan ta in och blåsa rent dom... Visst, man kan plocka isär dom och täta om dom själv men det känns som att man inte ska behöva det på en så pass ny bil. :evil:

Hoppas det löser sig för dig!
av Pson99
Hej igen!

Oj, ja inte riktigt så illa är det ställt med mina strålkastare.

Jag kunde bara lokalisera en avluftningsventil på mina strålkastare och den satt någonstans nedanför
blinkersen mycket riktigt. Jag kunde dock utan problem "skölja ur" dessa med rinnande vatten och
satte därför tillbaka dem. Ska man testa att ta bort gummislangen helt då kanske?

Finns det flera avluftningshål på denna strålkastare?

Perra83: Jadu, jag har bråkat mycket med Volvo i mina dagar och jag har väl inga större förhoppningar att de överhuvudtaget
skulle bry sig, det skulle vara om det möjligtvis fanns någon kampanj centralt ifrån Volvo - men så utbrett kanske inte
problemet är så att det finns en kampanj på detta. Någon annan kanske kan svara på detta?

Mvh. Pierre
Vi har samma problem med den högra strålkastaren på vår V50 -11. Jag hittade en liten slangstump vid helljuset, närmast mot grillen. I denna var det en liten blå svampbit. Jag tänker prova att köra utan denna lilla slangen några dagar för att se om fukten försvinner. Men jag tittade mycket noga igår kväll, och jag kunde inte hitta någon ventilation alls vid blinkersen.

Vi har halogenstrålkastare på vår V50, ska tilläggas. Finns det någon här på forumet som har bilder på baksidan av strålkastare, där ventilationshålen syns tydligt?

Mvh Ronnie
Kan försöka fixa en nästa gång jag har bort mina strålkastare. Jag kör utan dessa slangar och sedan jag tog bort mina så har jag inte haft någon fukt alls :)
av Kluster
Pson99: Hur gick det sen när du lämnade in bilen den 14 januari?

På min V50 MY12 Classic med ABL-strålkastare fick jag båda(!) strålkastarna + en styrenhet utbytt på garantin pga "fabrikationsfel" eller vad det kallades för.
Det upptäcktes på mina strålkastare, i överkanten, närmast motorhuven, så fanns det en spricka på ca 1-2 cm inåt/nedåt strålkastaren. Enligt min PST var det ett känt fel och detta blev utbytt på garantin. När sen styrenheten skulle flyttas över rann det ut vatten bakom där styrenheten satt så det gick också på garantin - tack och lov!

Om du inte har gjort det - kolla så att du inte har en spricka på motsvarande plats; iofs har C30 MY12 lite annorlunda strålastare jmf med en V50 MY12.
Användarvisningsbild
av jimlindeborg
Hur har det gått för dig med fukten?

På min strålkastare har fukten kommit och gått, det märks när det är runt nollgradit ute när det skiftar mellan minus och plusgrader. Då ser man att det kommer fram lite fukt längst ner i hörnet mot blinkersen. Dock förvinner det lika fort igen om det blir någon grad kallare eller varmare.

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]