NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#937536
Känner du ingen som har kompressor då? Nån granne kanske? Lite knepigt att köpa massa extra grejjer för massa pengar bara för att lufta ur.

Själv är bäste dräng heter det ju men det ska ju inte kosta hur mkt som helst ;-)
#937667
Sierra94 skrev:Känner du ingen som har kompressor då? Nån granne kanske? Lite knepigt att köpa massa extra grejjer för massa pengar bara för att lufta ur.

Själv är bäste dräng heter det ju men det ska ju inte kosta hur mkt som helst ;-)
Sant. Saken är att bilen inte är hemma, och där den står finns ingen el eller liknande..
Men som någon skrev, det borde vara stopp någonstans. Om det är stopp i returslangen, den från bränslepumpen till den gröna kopplingen alltså, hur skulle man kunna göra för att fixa det?

EDIT: En följdfråga, om det nu är stopp i returslangen, kan det ens hindra motor från att starta? Eller kan det vara stopp i pumpen???
Det som händer är att motorn kan hoppa igång och lägga sig på 1000varv/min i några sekunder innan den dör. Som Max kanske 3 sekunder.
#937683
En fråga; gick bilen bra innan bytet? Det finns en del tidiga årgångar som har haft problem med att en plastbit i tanken kan blockera inloppet till den matande bränsleslangen/röret, bilen stannar då. Citerar en annan tråd:

"Jag trodde att allt var frid och fröjd med bilen. Men plötsligt så stannade den igen, luft i bränsleledningen.Bärgning till Volvoverkstaden. Det har visat sig att en liten plastbit satt i bränslepumpen i själva insuget i tanken. Jag fick med biten.
Volvo är medvetna om problemet, verkstaden fick lösningen via Volvo support. Vid låg tanknivå så är det lättare för biten att fastna. Under 19 l enligt Volvo. Själva plastbiten kommer från kragen i tankpåfyllningen. Det är lätt att slå av en bit ifall man är oförsiktig med pistolhandtaget vid tankning."


Har du provat att lufta direkt vid filtret så du kan avgöra på vilken sida om filtret stoppet sitter? Prova att blåsa baklänges mot tanken från filtret och returslangen för att utesluta problem till/från tanken.
#937701
dieselputte skrev:En fråga; gick bilen bra innan bytet? Det finns en del tidiga årgångar som har haft problem med att en plastbit i tanken kan blockera inloppet till den matande bränsleslangen/röret, bilen stannar då. Citerar en annan tråd:

"Jag trodde att allt var frid och fröjd med bilen. Men plötsligt så stannade den igen, luft i bränsleledningen.Bärgning till Volvoverkstaden. Det har visat sig att en liten plastbit satt i bränslepumpen i själva insuget i tanken. Jag fick med biten.
Volvo är medvetna om problemet, verkstaden fick lösningen via Volvo support. Vid låg tanknivå så är det lättare för biten att fastna. Under 19 l enligt Volvo. Själva plastbiten kommer från kragen i tankpåfyllningen. Det är lätt att slå av en bit ifall man är oförsiktig med pistolhandtaget vid tankning."


Har du provat att lufta direkt vid filtret så du kan avgöra på vilken sida om filtret stoppet sitter? Prova att blåsa baklänges mot tanken från filtret och returslangen för att utesluta problem till/från tanken.

Nej bilen gick inte innan, men den startade aldrig såhär som den gör nu, att den kan vara på i någon sekund alltså.
Igår så satt jag min gummipump mellan filtret OUT och bränslepumpen, samtidigt som jag tog ut kopplingen In till bränslepumpen och det funkar bra att lufta den biten. Så det visar väl att det varken är stopp innan filtret, eller mellan filtret och bränslepumpen.

Jag tänkte gå ut nu och försöka ta loss returslangen från bränslepumpen och testa suga i den grön kopplingen, för att se om det är stopp i den slangen. Kan det bli stopp i bränslepumpen? Känns som det inte skulle vara så roligt..
#937782
dieselputte skrev:Ok, då har du fri passage från tanken till efter filtret. Då måste det vara nåt stopp i pumpen, eller att du inte får tillräcklig sugkraft med den pumpen du har. Pumpen kan ju ha skadats om du nött för mycket med startmotor och den bara pumpat luft.
Ja precis.
Men kan det vara så att det är stopp i returslangen istället? Eller skulle bilen ha startat ändå i sådana fall? Om pumpen funkade alltså.
#937813
dieselputte skrev:Tror knappast det kan bli stopp i returledningen. Du kan ju prova med att ersätta returslangen med en separat slang från returanslutningen på pumpen till en 5 liter dunk vid sidan av bilen och prova att lufta då.
Nej känns ju inte som det, kan ju testa i alla fall.
Har även fått tips om att lufta vid en spridare, hur går detta till?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Clean Zone Interior Package

Har ingen värmare, så just den teorin k[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]

Oljud under bilen

Är länkarna till krängningshäm[…]