NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#936953
Sierra94 skrev:Jag har oxo en såndär men från en båtaffär. Kanhända den är starkare?

Jag tog nämligen av min retur från pumpen mot filtret och sög med pumpen där. Och man såg bränslet gå genom filtret och vidare mot pumpen och sen ut genom pumpblåsan. Tog snabb isär pump och slang och monterade slangen på filtret igen och bilen startade direkt. Höll sedan den på lite över 1000 varv en stund så den fick bort luften.
Är det snabbkopplingen under bränslepumpen som du tar loss och suger ut ur bränslepumpen liksom? Du skriver att du "..monterade slangen på filtret igen", men hängde inte med När du kopplar loss någon koppling vid filtret?
#936961
Denna tar jag isär och sätter pumpen på. På den gröna delen av kopplingen till höger. Som gjort för att trä en slang på.

Bild
#936972
Nej. Det ska inte behövas. Får man diesel ända där ska man bara behöva vrida om nyckel så går bilen sen. Då knuffas luften tillbaka till tanken och försvinner sen. Konstigt att pumpen inte orkar. Om du suger med munnen i en längre slang då (så du inte får i dig bränsle). Är det tvärstopp då med?
#936983
Sierra94 skrev:Nej. Det ska inte behövas. Får man diesel ända där ska man bara behöva vrida om nyckel så går bilen sen. Då knuffas luften tillbaka till tanken och försvinner sen. Konstigt att pumpen inte orkar. Om du suger med munnen i en längre slang då (så du inte får i dig bränsle). Är det tvärstopp då med?
Jag testade faktiskt det, men det var dock innan filterbytet. Det blev precis som med pumpningen, det gick att suga lite först sen tvärstopp.
#936990
Jävligt konstigt. Om du lossar de slangar du kan och testar blåsa/suga genom en och en då? Nånstans måste det vara stopp.
#936993
Sierra94 skrev:Jävligt konstigt. Om du lossar de slangar du kan och testar blåsa/suga genom en och en då? Nånstans måste det vara stopp.
Ja riktigt skumt. När jag kopplar in pumpen på samma ställe som dig så kan jag ju pumpa några pumpningar innan det tar stopp och jag ser att bränslet ända tillbaka vid filtret rör sig, så det borde ju inte vara stopp då?

En sak jag tänkte på så länge jag hade luft kvar i de genomskinliga slangarna var att jag kunde pumpa vid returen tills det endast var luft från bränslepumpen och till toppen på den där lilla kullen precis innan bränslepumpen. Det var alltid precis samma ställe som bränslet stannade innan det inte gick att pumpa mer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Bränslepump finns på bensinmodellerna,[…]

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]

Jag använder numera vanlig "brännar[…]