NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#939096
Filterkoppen går att vända upp och ner om man skruvar loss den. Du kanske ska testa det för att se om du blir av med luften då.

Hur är batteriet i bilen då? Laddat eller dåligt? Pumpen borde inte vara dålig om den startar till och du får bränsle i returen. Ska va om den tappar trycket i fuelrailen och dör pga det? Har du vida eller nåt diagnosprogram som du kan kolla bränsletrycket med när du kör på starten respektive när den går igång?

Kan ju faktiskt vara nån ventil som inte stänger ordentligt så den tappar trycket.
#939137
Sierra94 skrev:Filterkoppen går att vända upp och ner om man skruvar loss den. Du kanske ska testa det för att se om du blir av med luften då.

Hur är batteriet i bilen då? Laddat eller dåligt? Pumpen borde inte vara dålig om den startar till och du får bränsle i returen. Ska va om den tappar trycket i fuelrailen och dör pga det? Har du vida eller nåt diagnosprogram som du kan kolla bränsletrycket med när du kör på starten respektive när den går igång?

Kan ju faktiskt vara nån ventil som inte stänger ordentligt så den tappar trycket.
Okej, det ska jag testa. Batteriet i bilen som inte starta alltså? Det har nog blivit urladdat efter alls dessa startförsök och att den har stått ett tag nu, antar jag?
Nej jag har tyvärr inget sådant program.

Om det är så att det är luft i filterkoppen, kan det göra så att trycket blir sämre? Och att luften stannar kvar där? För innan jag öppnade senaste gången så hade jag inga luftbubblor alls mellan filtret och bränslepumpen, och jag såg inga när jag försökte starta heller, men kan det alltså vara luft i filtret ändå?
#939138
Ladda batteriet som sitter i bilen så den har ström så det räcker. Luften ska ju komma ut ur koppen om den blir helt full med bränsle. Så antingen är det en luftficka i den som du inte lyckats få ur eller så är det läckage så ny luft kommer in. Du kan ju prova att koppla på sugen på nippen du har på filterlocket och suga där (skapa ett vacuum innan du skruvar upp nippeln) för att verkligen få bort luftfickan som verkar finnas i locket.
#939219
Sierra94 skrev:Ladda batteriet som sitter i bilen så den har ström så det räcker. Luften ska ju komma ut ur koppen om den blir helt full med bränsle. Så antingen är det en luftficka i den som du inte lyckats få ur eller så är det läckage så ny luft kommer in. Du kan ju prova att koppla på sugen på nippen du har på filterlocket och suga där (skapa ett vacuum innan du skruvar upp nippeln) för att verkligen få bort luftfickan som verkar finnas i locket.
Skulle det vara bättre än att starta med startkablar alltså?
Jag var ute nyss och testade att vända på filterkoppen, sedan luftade jag via returen. Efter en stund såg jag ingen luft alls i slangen och det kom inga bubblar alls ur returen. Men den ville fortfarande inte starta..
om det nu är så att att det är en luftfick kvar i filtret eller att den inte är riktigt tät, så borde den väl ändå fungera om jag har den upp och ner?
Jag kopplade aldrig tillbaka returen innan start, utan jag hade en genomskinlig slang från returen ner till en dunk, så jag såg att det aldrig hann komma in luft igen den vägen.
#939280
Nää, starta med kablar går väl bra men det är väl bra att ha ström i bilens batteri så det inte fryser sönder och för att hjälpa startmotorn sno med full kraft.. Har du koppen upponer så kommer det inte in nån luft den vägen iaf.

Och har du lite bränsle i dunken returen går ner i som slangen är nedstucken i ska det inte komma in luft där heller. Hur låter startmotorn när du kör med kablar då?

Det kan vara så att de inte överför nog med ström så motorn snor fort nog för att högtryckspumpen ska kunna bygga upp trycket som behövs för att få den att starta och gå. Det finns villkor både för startvarv och bränsletryck i ecm. Snor motorn för sakta så uppfylls de inte och då blir det galet.
#941377
En dum fråga, vilket är returslangen?

Jag var tvungen att byta generator och då måste hela filterburken tas bort.
Efter att allt var monterat igen tryckte jag in en slang (genomskinlig slang) på filterburken som kom från motorn och en som förmodligen kommer från tanken.

När jag skulle starta gick det inte. Höll på ett tag med olika metoder , till slut gick den igång.

Någon returslang såg jag inte dock.
Var sitter den?
#941389
Det är den med grön koppling som sitter i en plastklamma på filtret mot motorn till.

La upp en bild tidigare i denna tråd.
#941574
Sierra94 skrev:Det är den med grön koppling som sitter i en plastklamma på filtret mot motorn till.

La upp en bild tidigare i denna tråd.
OK, jag såg bilden.

Jag ringde till Bilia för att fråga hur man luftar mm. Tänkte höra hur de gör. Killen som svarade sade att man måste lyfta samma slang ni talar om här men samtidigt trycka fram bränsle bakifrån. Han menade att luften tar inte alltid med sig bränslet, därför måste man få ut luften och pressa fram bränsle.
#941583
Skapar du nog med vaacum i den kopplingen så sugs bränslet fram från tanken och genom filtret och till sist genom pumpen och tillbaka.
Jag har aldrig behövt trycksätta genom tanklocket. Inte ens när jag blåste rent ledningarna från filtret mot tanken med tryckluft. Satte bara på min vaacum sug och efter en stund kom det bränsle fram.
#941625
Sierra94 skrev:Skapar du nog med vaacum i den kopplingen så sugs bränslet fram från tanken och genom filtret och till sist genom pumpen och tillbaka.
Jag har aldrig behövt trycksätta genom tanklocket. Inte ens när jag blåste rent ledningarna från filtret mot tanken med tryckluft. Satte bara på min vaacum sug och efter en stund kom det bränsle fram.
OK!
Jag tror dig för jag lyckades starta min bil efter att slangarna till filterburken tagits av för att byta generator (hela burken fick tas bort).
Jag visste inte att man skulle suga fram bränsle genom returslangen. Jag fyllde slangarna med bränsle, satte snabbt tillbaka dem och kopplade en vakuumpump på nippeln uppe på filterburken och försökte dra ut luft den vägen. Hur som helst gick den snällt igång efter några sådana försök.

Tänkte sedan att ventilen uppe på burken kan inte släppa ut luft för då skulle ju diesel spruta ur där hela tiden om det är tryck i burken, men det borde det inte vara om det bara finns en pump vid motorn.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]