NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#935265
Ett gott råd är att skydda generatorn från dieselspill som det kan bli när filtret öppnas. Kommer det in diesel i generatorn så far lager och kol illa med risk för haveri som följd. En rejäl handduk räcker som skydd.

Avluftning görs bäst efter bränslepumpen.
#935267
dieselputte skrev:Ett gott råd är att skydda generatorn från dieselspill som det kan bli när filtret öppnas. Kommer det in diesel i generatorn så far lager och kol illa med risk för haveri som följd. En rejäl handduk räcker som skydd.

Avluftning görs bäst efter bränslepumpen.
Tack på tipset! Vill du gå in lite mer på det med avluftningen? Det är den biten jag är mest orolig för..

Tar emot all tips som sagt, så detaljerat som ni bara orkar ;)
#935317
Om man inte har någon vakuumpump, går det att lösa ändå? Jag läste någonstans om att rullstarta den, löser det problemet med luft i systemet?
Någon som kan länka en duglig vakuumpump som finns i butik här i sverige annars?
#935328
dieselputte skrev:Eftersom du verkar ny på forumet! Använd sökfunktionen !

Hittade då den här tråden som jag tror kan hjälpa dig. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ta#p870822
Edit:

Rullstarta skall man undvika, hörde att det inte är bra för dubbelmassehjulet och det kommer inte att avlufta systemet. Man måste lufta manuellt hela vägen fram till efter pumpen.
#935340
dieselputte skrev:Eftersom du verkar ny på forumet! Använd sökfunktionen !

Hittade då den här tråden som jag tror kan hjälpa dig. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ta#p870822
Tack! Visste att jag hade läst den där tråden förut men lyckades aldrig hitta den idag... Den var till stor hjälp!

Så grejjen är nu att:
Ta loss de två slangarna från "locket".
Ta loss "locket".
Ta ur det gamla filtret.
Tömma hållaren på dieseln och göra rent. ?
Fylla upp en bit med ny diesel.
Sätta i det nya filtret.
Skruva på "locket".
Sätta tillbaka slangarna.
Och till sist avlufta från returslangen.

Några invändningar?
#935523
Ja, det är väl en bra sammanställning

Se först till att städa/blåsa bort damm och annan skit runt filtret för att undvika att något letar sig in i pump/spridare samt skydda generatorn. Den där gröna kopplingen vet jag inte om man kan köpa som reservdel hos Volvo, eller Mekonomen, men den ingår som nämnt i Eolys kittet.
#935631
dieselputte skrev:Ja, det är väl en bra sammanställning

Se först till att städa/blåsa bort damm och annan skit runt filtret för att undvika att något letar sig in i pump/spridare samt skydda generatorn. Den där gröna kopplingen vet jag inte om man kan köpa som reservdel hos Volvo, eller Mekonomen, men den ingår som nämnt i Eolys kittet.
Okej tack, ska tänk på det! Så det behövs mer än bara pumpen alltså, kopplingen? Men det här med Eolysvätska, har jag missat det helt eller behöver jag det?
#935662
Eolys har ett helt annat syfte gällande partikelfiltret och har inget att göra med bränslefiltret.

Ett tips ang den gröna kopplingen. Sist jag servade bilen fyllde meken på Eolys och detta gjorde med en vanlig påfyllningsdunk med tillhörande slangar, kopplingar , kran etc som man köper för c 1500kr. Antar att de kasserar dessa när de är tomma, så åk in till närmaste Volvo verkstad och fråga om du inte kan få en sådan begagnad koppling i utbyte mot en vetelängd till deras fikapaus. Gör rent den ordentligt och tänk isf på att Eolysen är giftig.

Som jag nämnde, möjligt att man kan köpa kopplingen löst, så kolla med reservdelsavdelningen först då den kanske är billigare än en vetelängd :wink:

Kollade snabbt i min bil och det kanske går att sätta slangen från luftningspumpen direkt på returslangens rör ut från bränslepumpen utan den gröna kopplingen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]