NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#943842
Efter att jag testat allt jag själv kan så gav jag upp.. skickade in bilen på verkstad förra veckan. Nu fick jag mail om att det förmodligen är ett mjukvaruproblem och att jag lär ta bilen till Volvo så får dem förmodligen ladda om mjukvaran eller liknande.
Någon som haft något liknande problem och vad kan det vara för sorts mjukvaruproblem tro?
#943853
Låter ju helt otroligt, men man vet ju aldrig. Har bilen aldrig funkat i din ägo eller började strulet alldeles innan filter bytet? Ska kolla tråden från början.
#943886
Sierra94 skrev:Låter ju helt otroligt, men man vet ju aldrig. Har bilen aldrig funkat i din ägo eller började strulet alldeles innan filter bytet? Ska kolla tråden från början.
Har haft bilen sen i somras, men har ibland varit trögstartad nu under höst/vinter. När den helt la av och inte alls ville starta var även det innan filterbytet.

Enligt mekanikern så hade han själv aldrig sett det, men supportavdelningen hade varit med om det några gånger på just denna motor.
Så nu ska jag ta den till Volvo och höra vad dem säger.
#944440
Nu ska problemet vara löst!

Lämnade in den på Volvo i morse, dem trodde aldrig i livet att det skulle vara ett mjukvarufel. Det Måste vara pumpen som är paj sa dem..
Nu vid lunch fick jag ett samtal av dem. Med en ny mjukvara hade bilen startat!
Nu hörde jag inte riktigt vad han sa att det var för mjukvara som han hade fått ladda om, jag återkommer med det på måndag när jag hämtat bilen.

Förutom mjukvaran så var även spjällhuset trasigt, så det ska också bytas, men jag förstod aldrig om det kan ha varit en orsak till att den inte startat alls.
Har ju läst att det ska vara vanligt att spjällhusen på dessa krånglar, men vilka symptom kan man få då och vad händer om det är trasigt?

Kan återkomma med mer detaljer på måndag.
#944579
Kan ha varit vakuum spjället som ska kväva motorn när man vrider av nyckeln som kärvat fast eller så. Då går motorn på luften som finns i själva insuget bara och det räcker ett par sekunder och det brukar inte gå att varva motorn heller.
#945763
Ett sista inlägg!
Nu har jag varit och hämtat bilen.

Nu träffade jag aldrig mekanikern som gjorde jobbet men enligt kvittot gjordes följande:

* Omladdning ECM-mjukvara.
Efter omladdningen hade bilen startat.

* Byte spjällhus för insugningsrör, "p.g.a. trasigt spjäll, kan kväva motorn."


Så då var det löst..
Tack för all hjälp, man hann ju med och lära sig en hel del nytt! :)
#1147881
Hej. Detta kan ha sparat mig mycket huvudbry och annat. Hittade denna diskussion och läget är så att jag haft bilen inne 5 gånger på en månad utan att de lyckats klura ut varför det blir "luft" i systemet.Bilen var inne på service och fick nya filter, mjukvaruuppdatering osv. Började morgonen efter servicen då bilen inte startade.

Skulle vara intressant och veta hur det har gått för dig sedan omladdningen? om du har haft samma problem även efter?

Jag får tillbaka bilen, sen kan det gå mellan 2-4 dagar så startar den inte igen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]