NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kevlar
#62440
Hej alla!

Nu när C30 har premiärvisats och finns uppe på volvos hemsida, så tänkte jag starta en tråd om den riktiga modellen, inte Concept.

Jag tänkte beställa en v50 2.0d som tjänstebil, men blev nu sugen på c30 med samma motor.

Skillnaden är att c30 har 6-växlad manuell låda, och drar Mer diesel (5.7 mot 5.6 liter blandad körning)! Hur fan lyckas man med detta, i en mindre bil?! Fast tjänstevikterna är ganska lika... tyder väl på att c30 är en stabil vridstyv sak...

Sen att den släpper ut 25% mer CO2 per km (201 g mot 146 g för v50) är ju bara skandal. Kommer förmodligen visa sig i förmånsvärden och absolut i fordonsskatten.

I övrigt är bilen läcker som få, med en massa schyssta tillval, som t.ex. fjärrkontrol till dieselvärmaren, maffiga 5x130 W stereo, häftiga färgkombinationer mm.

Kolla in volvocars.se och vrid och vänd på bilen, testa olika färger, fälgar och bodykits.

Moderatorer, kanske dags för en egen liten sektion för vår lilla nykomling?

Skriv en rad om vad ni tycker och vad ni fått reda på om c30 vetja!
Är det någon som vet om bilen går att beställa redan?

Flyttad till det nya forumet :)
Mvh Ramon /admin
av matzen10
#62481
Japp, den är unik! Man kan tycka om bakpartiet eller inte.. Själv tycker jag den är banbrytande för Volvo. Nästa generation kommer nog inte att ha samma utmanande bakparti ändå (tror jag).
Väntar med spänning tills den går att "Bygga" på Volvos hemsida!
Har kollat på hemsidan och tittat en hel del på filmerna där för att få en uppfattning om rymden i bilen. Det som slog mig då var; det verkar inte vara nåt lastförskjutningsskydd mellan bagaget och in till kupen! Kolla filmerna om bagagerumsmatta så ser man att det tom finns ett ordentligt mellanrum mellan de bakre stolarna och in i bagaget! Så om man krockar lätt/bromsar starkt så borde bagage kunna passera fritt mellan de bakre stolarna och ända fram till framrutan. Jag hoppas jag ser fel men det kan väl inte vara speciellt säkert..

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av emmeborn
#62507
Det verkar som det. Om man läser detta:
Mittarmstöd bak
Nedfällt ger detta mittarmstöd i softläder bekvämt stöd och en öppning till bagageutrymmet för transport av långa föremål mellan sätena. I uppfällt läge fungerar det som spärr mot bagageutrymmet.

Konstigt med tanke på Volvos säkerhetstänkande. :?:
Användarvisningsbild
av elmuppo
#62720
emmeborn skrev:Det verkar som det. Om man läser detta:
Mittarmstöd bak
Nedfällt ger detta mittarmstöd i softläder bekvämt stöd och en öppning till bagageutrymmet för transport av långa föremål mellan sätena. I uppfällt läge fungerar det som spärr mot bagageutrymmet.

Konstigt med tanke på Volvos säkerhetstänkande. :?:
Sitter en lucka bak oxå som måste öppnas.
Användarvisningsbild
av elmuppo
#62721
Jag har kört C30 och tycker den är riktigt trevlig. Kan tänka mig en, men jag väntar.
Senast redigerad av 1 elmuppo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av hebbe
#62732
ja tycker att bilen ser riktigt läcker ut, tror att det kommer bli en riktig hit, särskilt med riktigt stora fälgar. och på http://www.bilia.se så finns det priser på alla motor och utrustning alternativ
av Kevlar
#62807
branx skrev:Jag har kört C30 och tycker den är riktigt trevlig. Kan tänka mig en, men jag väntar tills att det ev kommer en med AWD och riktig spis:)
Se där ja, antog att någon redan provsmakat! :D
Vill du dela med dig av några tankar? Utrymmen, ljudnivå, mm? Vilken motor körde du?

Förresten, vet du varför man gick över till 6-växlat igen på 2.0D? Det gick man ju ifrån på s40/v50! Verkar ju varken ha bättrat på acc., bränsleförbr., eller utsläpp. Har man lyssnat för mycket på marknadsavdelningen igen kanske?

Hebbe:
Hej å hå... Momentumpaketet tar dom 30k för. Då hamnar vi 5k pengar under motsv. s40? Varför fortsätter man inte med samma paketpriser?

Där slocknade nog min låga, tyvärr.
Användarvisningsbild
av hebbe
#62822
kevlar: s40 och c30 riktar ju sig till olika kategorier köpare, och om ja inte e helt fel ute så vill volvo flirta med dom yngre köparna och bilen ska ju vara en konkurrent till audi a3 bmw 1serie m.m. men man tycker ju att paketen kanske borde kosta samma...
av sportmomentum
#63190
Mycket kulig bil verkar det vara. Är nöjd med Flexifuelen hittills. V50 Sportmomentum med bodykit MY07, men skulle kanske kunna tänka mig en sådan här också :D Skumt att bränslevärden inte blir bättre med sexväxlad på Diesel det skulle göra under på Spritbilen som varvar kriget iallafall.

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]