NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av akre
#876395
Jag körde en "kontroll av additivnivå" i VIDA och då fick jag fel "ADM-0003 Nivågivare, additiv. Felaktig signal, D4204T ". Dessutom får jag "motorsystem service" i displayen. Det stod att man var tvungen att nolla felen men den kommer tillbaka så fort man slår på tändningen. Bilen var inne på verkstad idag och de skrev att det "troligen var fel på additivpumpen". Eftersom det fungerade bra innan jag körde additivnivåkollen i VIDA så funderar jag på om det kan vara så att additivtanken helt enkelt är tom? VIDA säger att det är fullt... 15/15. Additivet ska ha fyllts på förra servicen för ca 6-700 mil sedan.

Någon som vet om det går att kolla additivnivå manuellt? Har varit under bilen och kollat och det finns något vitt på sidan av tanken som skulle kunna tolkas som siktglas. Någon som vet om det ska synas om det finns sås i tanken?
av ptrj
#876401
Har haft samma problem. Plockade isär kontakten in i additivtanken och rengjorde + fetta in. Gjorde samma sak med kontakterna till modulen som sitter under sitsen i baksätet( vänster sida under mattan) sen körde jag "återfyll slang" i vida ett par gånger. Tror det har fungerat sedan dess. måste kolla på det i morgon.

inget siktglas på min tank i alla fall.

edit: Går enkelt att se nivån när det är vinter - minusgrader. Blir kondens/frost efter vätskenivån och neråt på utsidan av tanken när man ställer in bilen i värmen. Kom precis på att jag kollade det sist jag låg under bilen.
av akre
#876426
Jag såg att det kanske skulle gå att ta isär anslutningen på tanken men det sitter ju en slang där också, rinner inte såsen ut om man tar bort den anslutningen?
av ptrj
#876450
Nja. slangen kan du lossa. bara ett par droppar max. men kontakten som jag menar sitter ovanför luckan som slangen går in i. Kan inte minnas att jag öppnade luckan.
av pdbepa
#877073
Läst här intensivt några dagar! jag kollade addetivtanken igår och den visade 15/15 och jag var säker på att den skulle va tom,har ingen aning när den fylldes sist. Och nu har jag felkoder 2a40 på täppt partikelfilter, och den går med strypt effekt ibland. Vågar inte köra den påtvingade regneringen av partikel filtret igenom vida, då jag inte tror den är full,15/15 är kanske tom, men så kan dom väl inte räkna? Läste någon stans att det går att se när partikelfiltret bytes sist i vida, men hittar det inte! Någon som vet? Skulle va intressant att se,eftersom det är lite tvivel om hur service är gjord på bilen innan, jag har en v50 1.6 -07 med motor d4164t och 22000 mil.
av akre
#877259
Tim>> Något trick för att gå runt den buggen utan att uppgradera mjukvaran? Sen kan man undra varför verkstaden inte gjorde uppgraderingen utan ville byta tank...
av akre
#878289
Jag var under idag igen, kollade kontakten och den såg fin ut...

Nästa del i planen var att skruva loss additivtanken och skaka på den för att känna om det fanns något i den. Första jobbet var att ta bort någon klump som sitter på ramen (vad är det?) som inte såg ut att ha någon funktion. Väl loss så skulle jag ge mig på skruvarna till addivtanken men någon tyckte det var en bra ide att använda TX30, rostigt och eländigt det finns ju inte en möjlighet i världen att få loss de skruvarna utan att man drar sönder skallen... Gahh!
av akre
#879784
Ok, körde pumpen manuellt från VIDA idag och det kom ut sås så det betyder ju att tanken i alla fall inte är tom. Kollade även kapacitansen mellan nivågivarsladdarna pin 11-13 resp nivågivare-jord 10-11, 10-13 och det var i runda slängar 1nF resp 2nF vilket känns logiskt om det är en piezeokristall som sitter där. Känns faktiskt som det skulle kunna vara ett mjukvaruproblem. Någon som vet om det går att få reda på vilken version det ska vara?

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]