NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GitaNo
#846004
Tjenare!

Har nyss köpt mig en S40 -08 1,8F.
Allt funkade som det skulle tills idag.

Sambon fick ett kärringstop och bilen vägra starta ett tag, så hon tog ut låssas nyckeln och stoppa in den vanliga då funkade det. (Keyless)
Men pratade lite med far idag om det och han sa att den återställde sig på något vis.
Nu till problemet, jag har backsensorer på bilen, de har fungerat. Men nu när jag lägger in backen så kommer inte ens det upp i radiorutan.
Testade att göra rent sensorerna men det funkade inte.

Tror ni bilen har fått en annan mjukvara? Så att den tror att jag inte har backsensorer?

Förövrigt så det en Summum med blis, taklucka, premium sound osv. Troligtvis en USA modell, men inte importerad.

Hoppas på snabba svar :)
Senast redigerad av 1 GitaNo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av grillchips
#846391
Mjukvaran återgår väl ändå inte till typ, "senast fungerande konfiguration" som en Windows-dator. Så jag tror inte det har något med sensorerna att göra. Köpte du den privat eller via firma?
av GitaNo
#846445
grillchips skrev:Mjukvaran återgår väl ändå inte till typ, "senast fungerande konfiguration" som en Windows-dator. Så jag tror inte det har något med sensorerna att göra. Köpte du den privat eller via firma?
Köpte den på firma, så ringde dit idag.
Men då sa han givetvis att han inte kommer stå för det.
Han skulle bara stå för sådant som bilprovningen inte skulle godkänna. Alltså inte backsensorer/backljus..
Användarvisningsbild
av grillchips
#846461
Nu finns det andra här på forumet som kan garantiregler/reklamationsrätt bättre än jag men något bör du definitivt kunna suga ur den där säljaren.
Såhär står det på Motormännens hemsida:

Garantin är inte lagstadgad så du kan inte kräva att säljaren ska ge dig en sådan. Det är upp till säljaren om han vill ge dig en garanti. Vad du däremot alltid har är en rätt att påtala ursprungliga fel i upp till tre år (reklamationstid). Om du inte har någon gällande garanti är det du som ska visa att felet fanns vid leveransen. Det finns även en regel som säger att om ett fel uppstår inom sex månader från leveransen utgår man från att felet är ursprungligt och att säljaren därför ska stå för felet. Kan säljaren visa att felet inte fanns vid leveransen eller om det av felets art framgår att det inte kan ha funnits då behöver säljaren inte stå för felet.


Det enda som eventuellt kan sätta käppar i hjulet är väl isåfall att sensorerna HAR fungerat, men jag hade börjat med att läsa av felkoder vilket de gott kan bjuda på för att ta reda på om något fel visas där. Sedan kan man diskutera därifrån.
av GitaNo
#846519
grillchips skrev:Nu finns det andra här på forumet som kan garantiregler/reklamationsrätt bättre än jag men något bör du definitivt kunna suga ur den där säljaren.
Såhär står det på Motormännens hemsida:

Garantin är inte lagstadgad så du kan inte kräva att säljaren ska ge dig en sådan. Det är upp till säljaren om han vill ge dig en garanti. Vad du däremot alltid har är en rätt att påtala ursprungliga fel i upp till tre år (reklamationstid). Om du inte har någon gällande garanti är det du som ska visa att felet fanns vid leveransen. Det finns även en regel som säger att om ett fel uppstår inom sex månader från leveransen utgår man från att felet är ursprungligt och att säljaren därför ska stå för felet. Kan säljaren visa att felet inte fanns vid leveransen eller om det av felets art framgår att det inte kan ha funnits då behöver säljaren inte stå för felet.


Det enda som eventuellt kan sätta käppar i hjulet är väl isåfall att sensorerna HAR fungerat, men jag hade börjat med att läsa av felkoder vilket de gott kan bjuda på för att ta reda på om något fel visas där. Sedan kan man diskutera därifrån.
Denna bilfirman har MRF-märket, men fick ingen MRF-garanti på bilen.
Han gav "bara" en trafikgaranti i 3mån/300mil.
Sensorerna och backljusena har fungerat, så kan inte bevisa att det skulle vara något fel vid leverans.
Dock har jag lästa att vissa har haft problem med glapp i den backljuskontakten som sitter på växellådan, men jag kan ha fattat helt fel.

firman skulle kolla om det fanns något fel på bilen sen innan, via någon deklaration över elsystemet de hade gjort när dom köpte bilen.
Då skulle det ju finnas bevis, men dessa skulle inte jag kunna bevisa. Men är det en MRF-firma så borde de väl vara lite rädda om ryktet?

Får se hur det löser sig i veckan!
Användarvisningsbild
av grillchips
#846528
Det verkar som att du gjort din efterforskning rätt iallafall, det är bra! :)
Håll oss uppdaterade hur det går.
av dieselputte
#846546
Kan ju vara givaren i växellådan= billig reparation. Funkar vanliga backljuset? Vid fel på backsensor får man normalt textlarm i färddatorns display, har för mig att det står "Service parkeringsassistans erfordras" , eller nåt liknande. Jag har haft detta fel till och från i ett halvår nu, fan vad handikappad man blir utan sensorn.
av GitaNo
#847522
grillchips skrev:Det verkar som att du gjort din efterforskning rätt iallafall, det är bra! :)
Håll oss uppdaterade hur det går.
Nu har jag fått åka till bilia i Lerum och läsa felkoder. Men resultatet blev nog ingen klokare av, då den inte hade några (bara ett par "spökkoder")
Så sa han den dära servisgubben att man var tvungen att felsöka mer av bilen om man ville ha reda på vad det var!
Detta stod bilfriman för. Men hittade en tråd där det var en som hade samma problem. Backljusglapp/sensorglapp, samma som jag måste ha.
efter jag varit på bilia och skulle stanna och tanka så funkade sensorn.
dieselputte skrev:Kan ju vara givaren i växellådan= billig reparation. Funkar vanliga backljuset? Vid fel på backsensor får man normalt textlarm i färddatorns display, har för mig att det står "Service parkeringsassistans erfordras" , eller nåt liknande. Jag har haft detta fel till och från i ett halvår nu, fan vad handikappad man blir utan sensorn.
Har beställt en på mekonomen nu, för 232kr, bytet skulle inte vara krångligt om jag förstod guiden rätt. Skulle bara komma ner till växellådan, sedan satt den på översidan av den. Så ska byta detta i helgen, så får vi se om det funkar!

Uppdaterar när bytet är gjort!
av GitaNo
#849320
Nu va backljuskontakten bytt, mycket simpelt byte. Var bara att dra ner handen och en fast nyckel så va det klart.
Så nu funkar den, gjorde även rent runt om, det va ganska skitigt.. Därav glappet skulle jag gissa!
Användarvisningsbild
av jimmyTass
#1570807
Tjena.
Var hittade du guiden för att byta kontakten?
Sambons backsensorer på hennes V50 började med att konstant pipa när backen lades i till att helt sluta fungera.
Kanske är samma orsak (kontakten) som du hade.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]