NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maand
Hej!

Jag har en volvo V50 1.6 D årsmodell 2008. I den sitter en fabriksmonterad dieselvärmare av modell eberspächer D5WS. När jag har motorn igång så fungerar värmaren som den ska men om jag har en kall bil och startar värmaren med direktstart utan att starta motorn så går den i 5 - 10 minuter för att sedan slå av. Jag har testat med en PPC-diagnos enhet och får felmeddelandet:

CPM - Combustion Preheater Module (CPM) 0x1502 Vattenpump För låg signal

Jag tolkar det som att det är något fel i den elektriska vattenpumpen som ska få kylvattnet att cirkulera förbi dieselvärmaren när motorn är avstängd. Det får till följd att värmaren överhettas och stängs av automatiskt. Att värmaren går som den ska när motorn är igång skulle då bero på att kylvattnet cirkuleras av bilens ordinarie vattenpump.

Är det någon som har mer information om felkoden? Vad tror ni om mitt antagande? Hur ska jag gå vidare? Hur kan jag undersöka om pumpen går? Om kylvattenlednigen från värmaren inte blir varm så borde det väl inte vara någon cirkulation dvs pumpen är inte igång?
av Lövet
En given kontrollfråga när det gäller dieselvärmare - är du säker på att ditt batteri är ordentligt laddat? Värmaren slår av om batteriet inte är bra och mycket dieselvärmare förbrukar batteri om du inte kör långa sträckor regelbundet.

Jag skulle åtminstone börja med att fulladda batteriet för att utesluta det.
av maand
Hej!

Jag använder dagligen vanlig elektrisk motorvärmare och kupévärmare av modell Calix. (Dieselvärmaren använder jag då och då när jag inte har tillgång till elstolpe) Till den har jag kopplat en underhållsladdare så att batteriet alltid laddas när den elektriska motor/kupévärmaren är inkopplad till elstolpen. Därför förutsätter jag att batteriet är fulladdat, men för säkerhets skull ska jag kolla det när jag kommer hem från jobbet.
Användarvisningsbild
av Perra83
Exakt, batteriet är en bra början MEN ja känner igen det här och idén om vattenpumpen är inte dum, fast ja är inte säker.
av timebandit
Batteriet tror jag inte på, batteriet skall inte ge felkod på vattenpumpen.
Skall strax klistra in vad VIDA säger om felkod på vattenpumpen... återkommer om några minuter.

Edit:

Felkodsinformation CPM-1502

Villkor
Om styrenheten registrerar en för låg signal på ledningen från vattenpumpen sätts felkoden. Värmaren kommer inte att kunna aktiveras förrän felkoden raderats.
Felkoden är diagnostiserbar när vattenpumpen är aktiverad.

Ersättningsvärde
Inget.
Felorsak
Ledningen mellan styrenhet tillsatsvärmare (CPM) och vattenpumpen kortsluten till jord.
Kontaktresistans, oxidation eller glappkontakt.
Skadad vattenpump.

Felsymptom
Dålig värme i kupé.
Parkeringsvärmaren fungerar inte.

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]