NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s6025t
#553520
2875kr är väl för en komplett sats med ljusomkopplare med det 4:de läget (AUTO) Cosmo köpte väl bara själva LED lyktorna så han har inte den automatiska funktionen som tänder halvljus när det blir mörkt.
#553523
Hmm. Vad är artikelnummer för höger och vänster varselljus då? Omkopplare behövs inte, bilen har ABL så endast mjukvara behövs. Behöver endast varselljusen. Men har sett olika artikelnummer för dem.
av hanss
#553534
Var också av den uppfattningen att om man har ABL så behöver man inte byta omkopplaren.. Bara byta mjukvara i den...
#553552
hanss skrev:Var också av den uppfattningen att om man har ABL så behöver man inte byta omkopplaren.. Bara byta mjukvara i den...
ABL har ju ljussensor. Den "nya" ljusomkopplaren har ett "A" istället för "ABL". Det är dock samma omkopplare. Vid ljusa förhållanden används DRL, och vid mörkare förhållanden tänds halvljus (Med ABL) vill man inte ha ABL så får man vrida själv. Fast detta vet du redan. Men så här har jag förstått det i alla fall. Detta är ju logiskt eftersom Volvo bygger inte helt nya bilar till varje utrustnigspaket. Utan de bytar/lägger bara ut/till vissa delar. Ibland finns ju till och med färdigdragna kablar.

Så jag tycker det borde vara så här, om man har dimljus och ABL från början, krävs endast mjukvaran och varselljusen.
av hanss
#553571
CrossFireX skrev:
hanss skrev:Var också av den uppfattningen att om man har ABL så behöver man inte byta omkopplaren.. Bara byta mjukvara i den...
ABL har ju ljussensor. Den "nya" ljusomkopplaren har ett "A" istället för "ABL". Det är dock samma omkopplare. Vid ljusa förhållanden används DRL, och vid mörkare förhållanden tänds halvljus (Med ABL) vill man inte ha ABL så får man vrida själv. Fast detta vet du redan. Men så här har jag förstått det i alla fall. Detta är ju logiskt eftersom Volvo bygger inte helt nya bilar till varje utrustnigspaket. Utan de bytar/lägger bara ut/till vissa delar. Ibland finns ju till och med färdigdragna kablar.

Så jag tycker det borde vara så här, om man har dimljus och ABL från början, krävs endast mjukvaran och varselljusen.
Kan ju hoppas att det är så.. Hade tänkt be verkstaden fixa detta när jag lämnar bilen på service nästa gång.
#553845
Sådär ja.

Varit hos Volvo, så här ligger det till:

Artikelnummer för varselljusen är:
Vänster - 31353107
Höger - 31353108

Kostar 652 kr/st.

Applikation 31330690 går ej att installera på en bil äldre än 2011. Datorn tillåter inte installationen utan säger att det är fel. Vet inte om det går att lura den eller om det går att göra något annat. Så här ligger det till i alla fall.
av hanss
#553860
Menar du modellår (MY) 11 eller avser detta även bilar tillverkade 2010 av My 11?
#553866
hanss skrev:Menar du modellår (MY) 11 eller avser detta även bilar tillverkade 2010 av My 11?
Bör funka på bilar tillverkade 2010 av MY11. Har inte så stor koll på de. Gå in och fråga :)
av falerum
#554256
CrossFireX skrev:
hanss skrev:Menar du modellår (MY) 11 eller avser detta även bilar tillverkade 2010 av My 11?
Bör funka på bilar tillverkade 2010 av MY11. Har inte så stor koll på de. Gå in och fråga :)
Från vecka 46 2010 och framåt..

//Micke
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
Känns som sand i oljan.

Tog isär oljefiltret, såg inga metalls[…]

Köpråd V90

Dragkrok är något som går att mon[…]

ac fråga

Hur vet du att ac går?

Motorlampan lyser

Lyser motorlampan fast bilen går som den s[…]