NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattias01
#976697
Hej
Va är en Volvo v50 2011 Rostskyddad med?
Är det vax eller kan man ha på vilken underredsmassa som helst eller löser man upp det befintliga då?


MVH Mattias
Användarvisningsbild
av Micce1980
#976705
Hej o välkommen

Du kan ju börja med att läsa denna, första träffen på Google :wink: http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... 2004-11980

Skulle tro att linolja är en bra produkt att arbeta med själv.
av Mattias01
#976961
Vad kan man använda förrostskydds medel på Volvos egna vax ?
Går det att lägga på typ Biltema 36-2431 uppe på orginalet eller vad ska jag ha på .

Med vänlig hälsning Mattias
av dieselputte
#977027
En sak du kan börja med är att ta loss de bakre innerskärmarna och kolla hur det ser ut ovanför dessa. Där samlas en hel del smuts som binder fukt, har rengjort där 2 gånger de senaste 5 åren. Sista gången drog jag på rostkyddsmassa (Biltemas)eftersom det inte finns det från fabrik, bara lackad plåt. Finns några som fått rost inifrån ovanför bakre innerskärmarna.
Användarvisningsbild
av Sierra94
#977079
Försök att demontera plasten som täcker "lådorna" innanför tröskeln bak där undre länkarmen till bakvagnen sitter infästad. Där kan rosten gro rätt bra utan att man ser den. Jag skulle byta mina bussningar förra året och vart förvånad över all rost där.

Så jag tog ner allt och gjorde rent med både bläster och roterande stålborste. sen zinkgrundade jag och lackade med 2k färg. Efter det skyddade jag alltsammans med biltemas svarta underedsmassa (36376) på sprayburk. Och det ser fortfarande kanon ut.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.