NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frohm
#968339
kondensorn är av kass kvalité. Intercoolern sitter ju framför kondensorn så borde inte va stenskott som gör att dem går sönder. min servicetekniker sa att det helt enkelt e ett vanligt fel, korrosion? min gick sönder förra året efter 6000 mil och jag har en -08 och det kostade mig 2000:- i självrisk via volvia..
av fdkelf
#968613
Frohm skrev:kondensorn är av kass kvalité. Intercoolern sitter ju framför kondensorn så borde inte va stenskott som gör att dem går sönder. min servicetekniker sa att det helt enkelt e ett vanligt fel, korrosion? min gick sönder förra året efter 6000 mil och jag har en -08 och det kostade mig 2000:- i självrisk via volvia..
Har alla motoralternativen samma AC och kondensor, samt är de placerade på samma ställe?

Men det gick under maskinskada på försäkringen, eller hur. Då är det ju inte en katastrof om den pajar, föregående inlägg nämner kostander på 8000 - 12000 kr.
av Frohm
#968632
ja det gick på maskinskada och tyckte med 2000 var helt ok..tror maskinskada gäller till 10000 mil med andra bolag och 15000 mil med volvia men detta är jag inte 100 på så kan ju va värt kolla upp..
Användarvisningsbild
av ThomasT
#968708
Mitt försäkringsbolag (LF Stockholm) tog det inte, då det inte gäller för korrosion.

.
av Rådlös
#969091
Du frågade om kamkedja i stället för kamrem. Man kan se det så här: En rem skall ju bytas vid vissa intervaller och det är på sätt och vis viktigt att göra det då alternativet kan bli ett dyrbart haveri. En kamkedja har ingen fastställd intervall. Det får man nog tolka som att man gör det vid behov någon gång i en obestämd framtid. Och när och om det inträffar så blir man troligen förvarnad. Nu har jag inte varit med om någon modern bil med dålig kamkedja, men för många år sedan hade en jobbarkompis en bil av ett tyskt statusmärke. Den hade en sliten kamkedja. Samma tyska bilfabrikat är också kända för sina dieselmotorer. Den här 6-cylindriga bensinmotorn med dåliga kamkedja lät väldigt likt en dieselmotor. :shock: :-O)
Så när en Volvo (eller för all del Ford) med F-motor börjar låta som en diesel, är det dags att planera för kedjebyte.
av kvillebäck
#969257
Kamkedjan kan hålla långe, men nu för tiden så har många fabrikat stora problem med kamkedjespännarna som får till följd att kedjan kuggar över och detta med samma resultat. För säkerhets skull så har även några fabrikanter vänt motorn åt fel håll så man måste ta ur den för att åtgärda skiten.
Jaguar var den första jag hörde som upptäckte problemet på sin V8 som kom 96. därefter VAG på flera olika motorer. Inte ens BMW kunde lära av de andras misstag och började i dagarna åtgärda detta gratis för berörda motorer.

Till alla motorfabrikanter: GE FAN I ATT TILLVERKA HYDRAULISKA KAMKEDJESPÄNNARE I PLAST. DE SPRICKER OCH TAPPAR TRYCKET EFTER NÅGRA ÅR!

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]