NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nalleman64
#960695
Dum fråga kanske (säkert) men har ni någon uppfattning om vilken som är den mest bekymmersfria dieselmotorn av de "äldre" d.v.s. före 2010 i V50?
1,6 D, 2,0 D, D5?
Senast redigerad av 1 Nalleman64, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av crumpets
#960707
D5 solklart. De andra ska det i eolysvätska, partikelfiltren ska bytas hit och dit, D5 är bara att tanka och se nöjd ut. Verkar dessutom outslitlig. Men till 1,6 och 2,0:s försvar ska väl sägas att de ej verkar ha några problem med haverier. Bara lite mer service krävs.
Användarvisningsbild
av P210
#960710
Extrakostnader för PSA-dieslarna 1.6d & 2.0d;
Vid var 6000:e mil, påfyllningsintervall för eolysvätska.
12000 mil och 24000 mil, partikelfilterbyte, 12000 service kan gå på 12-14000kr
24000 mil kamremsbyte servicekostnad på runt 20 000kr.

Sedan har du en regenerering av partikelfiltret som återkommer beroende på hur du kör där förbrukningen ligger på upp mot 1 l/mil under tiden den regenererar.
av Nalleman64
#960757
crumpets skrev:D5 solklart. De andra ska det i eolysvätska, partikelfiltren ska bytas hit och dit, D5 är bara att tanka och se nöjd ut. Verkar dessutom outslitlig. Men till 1,6 och 2,0:s försvar ska väl sägas att de ej verkar ha några problem med haverier. Bara lite mer service krävs.
Exakt vad jag hört från de jag frågat i min omgivning också. D5 är det bästa valet måhända med en högre förbrukning men ändå inte oroväckande törstig på något vis.
Användarvisningsbild
av P210
#960761
Min D5:a MY10 köpte jag med 10k mil på mätaren, 4k mil senare har jag ett snitt på 0,625l/mil, säg att den drar en deciliter mer än en mindre diesel så betalar jag gärna den mellanskillnaden för en dubbelt så stark och en mångdubbelt roligare motor :wink:
Köp ingen med automat bara, den gamla slirlådan som sitter efter förstör halva nöjet...
av kvillebäck
#960828
Att byta partikelfilter och fylla Eolys på de svagare dieslarna är inte dyrare än skatten på en D5
En liter eolys kostar ca 600 och räcker 6000 mil
http://www.autoteilemann.de/walker-eolys-176-80501.html
Ett partikelfilter hittar man lätt för 4000
Skatt för 12 år på en 1,6 snåldiesel 1103 x 12 år 13100 (Ej medräknat de skattefria åren i början)

totalt ca 20.000:- för 12 år för en 1,6D 2010

skatt för D5 2010 3970 x 12 år ca 47000:-

Under regenerering drar min ca 0,7-0,8 l/mil knappt nämnvärt mer än vad D5 drar i snitt.

Vill du ha en snålbil så välj 1,6D eller ev 2.0D

Vill du ha bil med mer körglädje så rekommenderar jag en XK8 eller XKR :lol:

Behöver du kompromissa och ha en rolig kombi så KAN V50 D5 vara en bil för dig men jag tvivlar på att du räknar hem en D5 före en 1,6 om man talar ekonomi.
Användarvisningsbild
av P210
#960844
kvillebäck skrev:Att byta partikelfilter och fylla Eolys på de svagare dieslarna är inte dyrare än skatten på en D5.
Sant, men jag tror inte många behåller en bil så länge som i 12år, äger man den i 3-5 år och prickar in ett par dyra service:ar slår det värre (och skatten mindre).
Och ekonomiskt ryker då 2.0D bort också om man ska räkna på 12år, ligger inte långt efter D5:an i skatt och blir då den dyraste av dom tre med kostnaderna för eolys och filter! Saxat ur en annan tråd:
timebandit skrev:Skatten på våran 2.0D gick från 3000 till 3500 vid årsskiftet 2014/15... Dock nöjd med bilen.
3500 x 12 ca 42000:- i skatt plus 20000:- !!!
kvillebäck skrev: Behöver du kompromissa och ha en rolig kombi så KAN V50 D5 vara en bil för dig men jag tvivlar på att du räknar hem en D5 före en 1,6 om man talar ekonomi.

:-)-) Håller med, mycket roligare för lite mer pengar, kör du mycket är D5:ans serviceintervall 3000mil/12mån vilket aldrig ger mer än en service per år heller!
av kvillebäck
#960868
Om man återknyter lite till TS fråga så tror jag att bilar med under 20000 mil behöver begränsade motorreparationer
Bilar under 10000 mil i det närmaste obefintligt med reparationer.
Det är nog helt andra saker som är V50 svagaste punkter.
Dock skulle jag reservera mig aningen för turboaggregatet som jag vet är en storsäljare hos en av Sveriges störta leverantörer på området. Detta trots att det inte skrivs så mycket om det på forumet.
Användarvisningsbild
av frasse4
#961056
Jag skulle nog slå ett slag för att 1.6D går riktigt snålt. Mina föräldrar har en 1.6D som har snittat på 0,47 sedan de köpte den, de kör främst kortkörningar och tog körkort innan man uppfunnit eccodriving så att säga.

Jag kan inte tänka mig att en D5 skulle vara så mycket mer körglad att man står ut med 35 % högre snittförbrukning. Jag har iof inte kört någon V50 D5, däremot har jag kört en del V60 D6 och det är ju knappast någon raket trots sina 280 hästar...
Användarvisningsbild
av Sierra94
#961061
Jag som har en chippad v50 2.0d med ca 170 hk och 390 nm tycker den flyttar på sig jävligt bra. Har åkt utan optimering innan och tycker även då att 2.0:ans 136 hk kontra 1.6:ans 110? hk är hästlängder från varandra. Speciellt den dagen du vill hänga en vagn/husvagn efter.

Och jag kan ju bara tänka mig hur skojig en D5 o samma lilla bil skulle vara. Hade nämligen en 03:a v70 med D5 i för många sedan och det var nog den bil jag haft som gett mest körglädje/liter bränsle. Bra drag och liten förbrukning. Även med vagn bakom så gick den som en dröm och samtidigt billigt kontra andra bilar.

Så jag skulle nog valt antingen 2.0 eller D5. Om du nu inte bara är ute efter liten förbrukning utan även lite körglädje då och då.

Hur kan man tycka att 280 dieselhästar känns trötta? Åker du sportbil till vardags eller? :-)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]