NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#920616
Morsan kör inte så ofta med sin C30 (en gång i veckan är ofta enligt henne) och hon kör extremt lugnt, försiktigt och bara korta sträckor, så idag passade jag på att ta ut den en sväng när jag ändå var hemma, köra den genomvarm, bromsa bort ytrost osv.

Allt gick bra förutom att styrningen känns lite lattjo. Det är som att det tar emot när man svänger, samtidigt som jag anar ett lågt "skvalande" ljud när jag vrider på ratten, som jag tycker kommer från nånstans framför rattstången ungefär. I början var det som en pulserande, nästan huggande, känsla när jag vred på ratten, men det tyckte jag blev bättre efter jag fyllde på luft i framdäcken, då det var lite dåligt tryck i dom. Inga andra missljud vad jag kunde höra, men så är jag inte så van vid att köra bilen heller.

Något med servostyrningen troligtvis?
Kikade som snabbast under huven för att kolla behållaren, men var sitter den? Såg något misstänkt nere mellan generatorn och vad jag tror är luftfiltret, en svart rund burk.
..och vad är det för olja? Samma som till servon i en V70N? Isf har jag en sån flaska hemmavid.

C30 2,4 2007 automat
Senast redigerad av 3 :stefan:, redigerad totalt 0 gång.
av dieselputte
#920825
Skulle tro på något strul med servot om det går riktigt trögt.

En annan tanke jag har är att det kan vara något problem med fjäderbenens lager. Jag bytte själve ut bägge fjäderbenen inklusive lager för några veckor sedan och det går klart lättare att styra bilen nu. Kan dock tilläggas att innan bytet så hade jag inte exakt de problem du nämner. Hände ibland att det kom nåt oljud när jag svängde fullt ut och bromsade samtidigt, tex vid parkering. Vänster framfjäder hade gått av och lagret var helt slut.
av :stefan:
#920896
Njaä, inga sådana oljud, förutom det vanliga gnällandet när man når max rattutslag.

När jag körde kändes det som min gamla 240 -84 i ratten, riktigt tungstyrt. Nere i ett parkeringsgarage märkte jag att halvljuset tappade och varvet sjönk en aning när jag rattde för att ta mig ur en trång ruta.

Enligt Vida var det själva pumpen jag hittade, tanken sitter uppe vid expansionskärlet. Ska kollas vid nästa besök.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#920909
:stefan: skrev:Kikade som snabbast under huven för att kolla behållaren, men var sitter den? Såg något misstänkt nere mellan generatorn och vad jag tror är luftfiltret, en svart rund burk.
..och vad är det för olja? Samma som till servon i en V70N? Isf har jag en sån flaska hemmavid.

C30 2,4 2007 automat
Kolla instruktionboken om vilken olja och var behållaren sitter.

Men för all del. Film på var du hittar du behållaren:

Alltså bakom höger framlykta som måste tas bort, men det tar ju bara sekunder.
av :stefan:
#925870
Äntligen fick jag tid att kolla detta.

Jo, lampinsatsen gick ju enkelt att ha loss, en pinne att dra upp och sen lirka ut hela insatsen. Kikade ner i behållaren och den var ju ganska tom. Galet svårt att se något, men det finns två ränder i plasten som jag antar är min/max-nivå.

Enligt instruktionsboken ska oljan vara klassad WSS M2C204-A2 och det är mycket riktigt samma klassning som när jag letade CHF 11S till min V70N häromåret. Få se om det som finns kvar i flaskan räcker... ;)
av :stefan:
#944404
Så enkelt var det ju inte. :(

Fyllde på med framgång och testade styrningen på plats så att säga, körde inte iväg. Kändes bra.

Sedan dess har bilen bara stått och när jag skulle flytta den i helgen var den lika tungstyrd igen. Den har inte rullat en meter och ändå var behållaren tom - igen. Uppfarten är grusad och jag anar vad som borde vara en oljefläck där den stod.

Så servon läcker nånstans och detta reser ju några frågor.
Finns det något vanligt ställe som brukar läcka och om det i så fall är något man kan ge sig på själv ute på uppfarten? Eller behöver man hiva upp bilen, fylla på, starta och se var det läcker?
Om bilen behöver komma till verkstad, hur är det att köra med lite (utan) olja i servon? Inte bra, men det går - eller tvärnej?

Typiskt nog ska min bil in på plåtverkstad om ett tag och jag tänkte låna morsans bil under tiden. Jävla Murphy. :D
#948451
Gudars vad tungstyrt det blev utan servo! ;)

Felet lokaliserat i alla fall. Det sipprar ut från vad som ser ut att vara returen från styrväxeln till pumpen/behållaren, det finns två rör varav det ena är grönt - det är det andra röret. Det sipprar ut ganska duktigt, ingen stråle men ett tätt droppande från baksidan av röret precis bredvid fästet på styrväxeln.


Bild

Bild

Det blir en sväng till Bilia i morron, få se vad de säger om det hela, men man kan ju tycka att detta borde hålla mer än 5200 mil och sju år..?
#948682
Meken där hade ett bättre förslag: eftersom det är returen (som inte har något vidare tryck i sig) går det alldeles utmärkt att såga av röret, trä på en oljebeständig slang och dra åt med rostfria slangklämmor. :D

Röret är 10mm utvändigt, vi har rätt sorts slangar och slangklämmor på jobbet - nu ska jag bara lokalisera min röravskärare så ska vi testa. Det enda jag är orolig över är att hålet sitter jäkligt nära fästet, det blir inte mycket gods kvar att sätta slangklämman i...
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]