NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#910008
Hej,

Servicen till och med beställdes efter den 11 mars.

Men även vi är förberedda på att det eventuellt kommer bli ett försök att slingra sig.

Verkstaden har gjort ett fel - de har inte gjort det kamremsbyte de skulle ha gjort enligt gällande information. Informationen fanns 11 mars 2014. Servicen beställdes och genomfördes efter 11 mars 2014. Klart som korvspad!

Vad som gjordes på servicen (14 000) hos Mekonomen är inte relevant, eftersom den skedde 2013 då informationen var att byte av kamrem fortfarande skulle ske vid 24 000 mil, och eftersom dem skedde långt tidigare än den nya informationen. Och det är ju just kamremsbytet som är i fråga här, inget annat. Både Volvo och Mekonomen har samstämmigt konstaterat att haveriet är en följd av att kamremmen brustit.
#911142
"då den informationen som släpptes den 11 inte kom in i systemen förrän den 14 och ni servade den 13 så anser de sig vara utan skuld."

Så lyder svaret.

Servicebok stämplad 140314 men servicen utfört 140313 tydligen. Väldigt lägligt, eller? Att de visste om det den 14:enär de stämplade boken och den 18:e när vi hämtade bilen är tydligen irrelevant. Och det är alltså vårt fel att Volvo enbart informerar verkstäder istället för ägare, och att deras system är sega?

Informationen var släppt den 11/3.

Det känns som att stånga huvudet i en vägg.
#911145
Det där känns ju jävligt lägligt ja. Ren slump, kanske. Men de avsäger sig alltså allt ansvar här?
Finns det NÅGON firma i Sverige som fick ta del av informationen tidigare än den 14e, låt säga just den 13e kanske?
#911177
Vet inte. Tacksam för all hjälp, har inga kontakter i bilvärlden. Nån som vet?

Jag hävdar ju dock att informationen fanns 11/3 (vilket de inte motsätter sig) och att deras system inte har ngn relevans eftersom de har gjort fel - ignorerat informationen.

Nån som vet hur informationen skickas ut, är det nån form av nyhetsbrev? Till vem? Och sedan systemuppdatering?

Det känns så märkligt att ingen har ansvar för detta när vi som ägare inte hade en chans i världen att veta detta. 24000 mil var informationen vi fick. Ingen info finns i instruktionsbok eller servicebok. Ingen info finns att hitta vid en snabb googling. Hur ska vi kunna veta att kamremmen behöver bytas när detta dessutom förändras utan en signal till oss?
#911185
Nu har jag druckit öl och kanske inte är helt genomtänkt/sammanhängande i alla svar...
Men, ja, infon fastställdes 11/3, jag kan köpa att det kan ta ett dygn eller två att få ut detta till systemen runt om i Sverige. Varför det skulle göra detta vet jag inte, en sådan update borde kunna skickas ut per omgående.

Jag antar att någon verkstadschef/person i ledningen för valfri verkstad får en notis om att denna ändring är skedd och att den sedan kommer läggas in i deras system.
Något jag däremot skulle vilja veta är VARFÖR denna ändring har gjorts och om den nu är såpass viktig (vilket den i ditt fall tydligt är) så hade jag som ansvarig gått ut med information direkt när beslutet är spikat, inte ett par dagar senare "för det var då den lades till i systemen". Jag anser att det hade varit enklare att som kund att acceptera ödet om man gjort servicen precis innan beslutet togs, men att den görs efter att beslutet är taget men att den inte finns i systemet hade gjort mig beyond förbannad. Vilket du förmodligen är vid det här laget.
Nu torde dessa fall liknande ditt vara ganska få men jag tycker ändå att det bör vara god sed att ta ansvar för de som råkat ut för detta mellan 11-14/3...
#911225
Bara att gå till nån motortidning, eller Plus då. De kan ju efterlysa andra D2 bilägare som servade sina bilar runt den här tidpunkten för att se om de fick rådet att byta kamrem och förhoppningsvis runt de här datumen.

Det här handlar även om att verkstäderna är ISO certifierade (Säkerställa kvalitet, dokumentation, processer , miljö) , då skall sådana här ändringar inte kunna fördröjas en sekund efter de har mottagits, eller rättare sagt gått ut från Volvo centralt.

Jag tror inte ARN tar upp detta fall eftersom de bara tar upp det som man betalat för (här har man inte tagit betalt för kamremsbyte) , möjligt att KO kan ta upp detta och ifrågasätta hur "Original service" marknadsförs.

Dåligt skött av Volvo, hur fan kan man plötsligt sänka intervallet till 14000 mil?

Lite blåslampa i TV är väl bättre än ingen och kan ju resultera i en vändning om det bara rör sig om några enstaka fall.
#911767
Bierwurst skrev:"då den informationen som släpptes den 11 inte kom in i systemen förrän den 14 och ni servade den 13 så anser de sig vara utan skuld."
Verkstaden ja, men då är det väl Volvo som står i skuld. Att inte skicka informationen till Bilia ens omedelbart. ?:-/
#911884
Bierwurst skrev:"då den informationen som släpptes den 11 inte kom in i systemen förrän den 14 och ni servade den 13 så anser de sig vara utan skuld."

Så lyder svaret.

Servicebok stämplad 140314 men servicen utfört 140313 tydligen. Väldigt lägligt, eller? Att de visste om det den 14:enär de stämplade boken och den 18:e när vi hämtade bilen är tydligen irrelevant. Och det är alltså vårt fel att Volvo enbart informerar verkstäder istället för ägare, och att deras system är sega?

Informationen var släppt den 11/3.

Det känns som att stånga huvudet i en vägg.
Och jag frågar igen, vad säger Volvo Cars i Göteborg?
Att Bilia slingrar sig är inte underligt, de gör allt i detta fallet för att slippa ansvaret.
#911903
Hej alla,

Vi väntar på besked om vad Volvo Cars säger.

Deras första svar var att de inte hanterar sådana ärenden utan det gör återförsäljaren/verkstaden...

Efter en förnyad kontakt och information kan vi välja strategi i hur vi går vidare.

Rapporterar naturligtvis så fort jag kan.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]