NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#909523
Mina bromsok bak behöver bytas, min Volvo mek tyckte att jag inte skulle köpa Volvos egna då dessa tydligen var riktigt dyra.

Tanken är då att byta dem själv, borde inte vara alltför svårt eller?
(en lördag i garaget så borde man vara klar)

Men var köper man dem, min tanke är just nu Mekonomen, men någon som har andra alternativ.


Tanken är att byta skivor och klossar samtidigt.
Så material kostnad på Mekonomen ligger på knappa 6500:-
#909565
Vad är anledningen till att nytt ok krävs?

Har du dålig parkeringsbroms så går det att rengöra, smörja och motionera parkeringsbromsens hävarm med en stor polygrip. Returfjädern är för klen, vilket leder till att parkeringsbromsens hävarm inte orkar tillbaka till neutralläget. Då drar inte självjusteringen och man får kass bromsverkan = sladdrig bromsspak. (Jag gör denna rengöring/smörjning varje vår/höst vid hjulbyten)

Färdbromsen påverkas dock inte om självjusteringen inte funkar, har du problem med den kan det nog krävas ett nytt ok.

Byta ok är inte svårt, krävs lite specialhylsor insex (7mm) och torx (kommer inte ihåg storleken, skall kolla i garaget senare) . Sen måste du lufta kretsen, passa även på att byta bromsvätskan när du ändå måste lufta. Har för mig att man bör byta torxbultar när man tar loss oket. Glidbultarna byter du om de är rostiga, fetta in glidytan innan montage.

Kolven måste skruvas+ pressas tillbaka med ett specialverktyg (Biltema)

Är du händig med bilar grejar du detta på 1-2 timmar.

Har ingen aning om vilka ok som är bra.
#909858
dieselputte skrev:Vad är anledningen till att nytt ok krävs?
Har du dålig parkeringsbroms så går det att rengöra, smörja och motionera parkeringsbromsens hävarm med en stor polygrip.
Rätt gissat !
Fick hävarmarna justerade, för ett halvår sedan, men det vart samma problem med handbromsen på nytt så då menade Volvo mecken att man borde byta oken då dom annars skulle kunna fastna.

Är detta problem vanligt på S/V 40/50 bilarna,

Går du på med vanlig 5/56 olja eller dylikt, för att smörja upp, eller skall man ha något mera sofistikerat.
#909888
Har för det mesta kört med silikon då det kan kärva i gummitätningar (Använd inte WD 40 , 5-56 då olja inte är bra för gummi). Jag hade det här felet för första gången för 4-5 år sedan, meken på Volvo fixade till det då och sade att jag troligen måste byta ok inom nåt år. Funkar bevisligen fortfarande bra med mina åtgärder. OBS! När det gäller motionering så gäller det att vrida hävarmen fram och tillbaka många gånger. Jag kör alltid c 100 ggr och smörjer lite då och då och avslutar med silikon eller kiselfett mellan hävarm och ok. Jag har aldrig haft problem på höger sida, men smörjer även där.

Grundproblemet är för klen fjäder, har funderat på att göra en egen lösning med extra fjäder, men då gnäller väl bilprovningen.
#912390
Ja, det är den jag använder. Brukar också dra med en tunn flätad lina mellan oket och hävarmen för att få bort smuts. Motionerna hävarmen 100 ggr för att vara säker. Hävarmen skall då lätt gå tillbaka till neutrala läget, du skall inte kunna hjälpa till med polygripen. Till sist kör du bromsspaken 20 ggr och du bör känna skillnad.
#915512
Tackar för hjälpen, :D
Bytte däck i helgen och tog mig tid att titta på detta, fann det lite "bökigt" att greppa hävarmen med poligrip .
missade ditt tips att dra en tunn tråd för att rengöra men det gick bra ändå, tar tråden nästa gång

Blåste rent med tryckluft först innan jag började smörja, vart stor skillnad efter.....

Med tanke på hur fort det gick kommer jag nog att försöka att göra detta minst 2 ggr per år.
#1328314
i fjol så tröttnade jag på att smörja upp oken och valde att byta bromsarna bak (ok skivor klossar)
Tänkte att det nu skulle det räcka att smörja upp dem till sommaren
men nu ett år efter att dem monterades, så får jag inte v sida att återgå utan att man hjälper till, (h går till baka bättre men helt ok)

Funderar på hur man skall åtgärda...
-läst att det var någon som monterade på en xtra fjäder , med lyckat resultat, är det en väg att gå
-kan det vara vajrarna som kärvar lite, smörja -byta
-någon som kan tipsa om något annat

Använder H-bromsen varje gång jag lämnar bilen
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]