NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 740dala
#894762
Har bilen hos meken nu sa att dom skulle byta till xc90 bultar med gummi..han ringde nyss och sa att han pratat med Volvo och dom hade aldrig hört att man böt bultarna förr och sa att det inte gör nån nytta eftersom det tydligen är samma bult :s.. Dom har kollat igenom bilen 2 ggr och bytt länkarmarna plus spindellederna, fettat in splinesen med.dom hittar inget glapp eller liknande. Fick svaret att alla bilar har lite spel och att det är helt normalt att det kan låta lite ibland.
av 740dala
#895199
Tycker det verkar konstigt när volvo säger att dom aldrig hört att man byter bultarna till xc90 bultar med gummi.
Det är ju bara att googla så kommer det hur mkt som helst om det..tydligen vanligt i USA iaf.kallas ju "anti ping Bolt ". Alla jag läst om har fått bort klucket genom att byta till den bulten så volvo här verkar ju ha noll koll.
Jag köper bultarna och testar iaf :) kan ju knappast bli sämre. Återkommer med resultat

Här är en länk där man kan läsa och se på bilder hur bult bytet går till:


http://forums.swedespeed.com/showthread ... -Axel-Ping
Användarvisningsbild
av mobe
#895202
Nu vet jag inte när din bil har för registreringsdatum men eftersom detta är känt av Volvo. Så får din mek säga vad han vill. Men iaf så kanske din volvo inte är 3år än så då har du reklamationrätten kvar. Jag fick vänta 6mån innan volvo bytte på min eftersom Volvo jobbade på en lösning, vilket sen resulterade i att dom bytte drivaxlarna. Men tro mig jag fick stånga mig blodig innan dom kröp till korset, slutade till och med att jag "lämnade" tillbaka bilen pga klonket som blev mycket mindre efter fixen men ej perfekt.

Som Perra påpekar skall absolut inte vara något glapp eller klonk
av 740dala
#895209
Den är årsmodell 2012, tillverkad dec 2011. Men jag köpte den inte ny utan begagnad på firma men det kanske inte spelar nån roll att jag inte är första ägare?
av 740dala
#895212
Förstår att det inte var lätt..vad jag hört så har dom tom skrivit in det som en "produktegenskap" så är nog ännu svårare att få nått bytt nu. Jag testar nog bultarna iaf, funkar det så är det värt att slippa allt dryga tjafs,inlämnade av bil,lånebil och hela dryga grejen runtomkring :)
Användarvisningsbild
av mobe
#895216
Vet att det inte är lätt att hävda sin rätt även fast man har lagen på sin sida. Om det var en Volvo återförsäljare du köpte den av skulle jag iaf prova att få det fixat gratis. Sen brukar Volvoåterförsäljarna lämna rätt bra med garantier även när man köper en så pass ny bil begagnad.

Jo dom sa till mig sen också att det helt plötsligt blev en produktegenskap som jag gärna hade fått information om från början men nej nej. Detta har Volvo gjort av en enda anledning det är för att det där problemet mer eller mindre finns på nästan varenda V50 D2.
av 740dala
#895224
Jag har pratat med bilfirman 2 ggr och dom lämnat den till verkstaden, meken har kollat igenom bilen 2 ggr men hittar inget fel! Har även bytt båda länkarmarna och spindellederna och fettat in splinesen. Jag fråga om xc90 bultarna de va då han ringde volov och dom hade tydligen aldrig hört om det...så nu köper jag bultarna själv och provar :p
Användarvisningsbild
av Perra83
#895226
Dra dom med rätt moment och vinkel eller va som behövs. Viktigt att det blir rätt.

Va trött man blir. Volvo har köpt in grejer som är utanför tolerans men som vi får betala dyrt för. Många Volvosar har glappa drivaxlar.
av 740dala
#895230
Ja jag läste nånstans att man skulle dra till 50nm, fram med momentnyckeln så blir de nog bra:)

Ja bra less blir man..köpt en bil för ca 150k och så får man höra kluck ljud.. Jag blir galen på såna ljud det får bara inte finnas :p..irriterande som fan även om det kanske inte är nån fara för bilen.

Hoppas det funkar med bultarna.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]