NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stjernkvist
#857579
Hej, jag har precis införskaffat mig en volvo v50 2008 1.8 flexifuel.
Jag tänker att det börjar löna sig nu att tanka etanol nu när bensinen är så dyr. Men jag har hört/fått för mig att etanol inte är lika bra för motorn i längden, kortare livslängd, mer slitage m.m. och detta är just volvo v50 flexi modellen det är lite extra på.
Jag har som sagt inte något jag grundar på men vad för belägg finns det för detta eller är det bara mitt påhitt?

Vad säger ni erfarna och sakkunniga volvo älskare? :)
Användarvisningsbild
av Xibbe
#857580
Stämmer det även att den drar mer etanol än bensin på samma körsträcka? Så att det inte lönar sig på så vis heller.
av Stjernkvist
#857581
Xibbe skrev:Stämmer det även att den drar mer etanol än bensin på samma körsträcka? Så att det inte lönar sig på så vis heller.
Ja den drar mer etanol men hur mycket mer vet jag inte. Måste testa det :)
Användarvisningsbild
av grillchips
#857582
Det finns ett flertal här på forumet som enbart har goda erfarenheter av etanol, likaså jag själv. Ägt min 1.8F i två år och aldrig slängt i en dutt bensin i den under min ägo. Aldrig några problem heller.
Jag nämnde detta i en tidigare tråd (och för all del, gör en sökning gällande din motor här på forumet så får du upp mycket information) att de flesta som verkar få problem baserat på inlägg här på forumet är de som frekvent blandar etanol och bensin eftersom servicetekniker ofta verkar påpeka att var fjärde tank bör vara bensin om man annars kör etanol.

Visst finns det också ren fakta om vad etanolen gör med systemet snabbare än bensin men även här finns det flera på forumet som kört 100% etanol i flera år, på flera bilar, utan problem. Summering är nog som allt annat, om underhåll och service görs enligt regelboken från start så håller det, såklart.

Xibbe: Den bör rent praktiskt dra mer på samma körsträcka, ja. Vill man få ner förbrukningen med etanolkörning så gäller det verkligen att planera körning och framförallt köra LUGNT och hålla koll på varvtal, växlingar etc. Det är ganska tråkigt så man ledsnar snabbt och nöjer sig med att man får full tank för 400kr trots att man får tanka lite oftare. ;)
Senast redigerad av 1 grillchips, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#857583
Du kan ju testa att söka lite på forumet i ämnet, det finns väldigt många trådar om det här, där jag skulle säga att så gott som alla konstaterar att en Etanolbil är väl anpassad att köras på etanol, och att man sparar pengar på att tanka etanol. Man brukar säga att etanol drar ca 30% mer än bensin... så så länge etanolen är mer än 30% billigare så spar man pengar på soppa, även om man får tanka oftare.
Jag körde en v50 1,8f i några år och ca 5000 mil.. förde statistik via en app och kunde konstatera att jag körde ungefär 2kr billigare per mil på etanol, och att den drog ca 25% mindre när jag körde på bensin.

Vissa här har kört 10 000 mil på etanol utan problem.
De som snackar mest om problem med etanol verkar inte ha ägt en etanolbil, eller åkt på problem när dom bytt bränsle ofta. Efter man tankat "nytt" bränsle.. alltså vid byte från det ena till det andra, ska man köra nån mil så bilen hinner ställa in sig. Om man inte gör det är det vissa som fått t.ex startproblem när det varit kallt..

http://www.jagrullar.se/forum/search.ph ... t=S%C3%B6k
Användarvisningsbild
av Perc
#857585
grillchips skrev:Xibbe: Den bör rent praktiskt dra mer på samma körsträcka, ja. Vill man få ner förbrukningen med etanolkörning så gäller det verkligen att planera körning och framförallt köra LUGNT och hålla koll på varvtal, växlingar etc.
Det gäller väl oavsett bil, motortyp och drivmedel. ;)

Etanol innehåller inte lika mycket energi som bensin, så det krävs mera etanol för att utföra samma arbete. Samma sak som med diesel kontra bensin, dieseloljan har 30% mer energi i sig. Det är därför dieslarna är 30% snålare också.
Användarvisningsbild
av grillchips
#857586
Perc: Självklart! :oops: 8) Men man kan få ganska otrevliga siffror om högerfoten är tung alltför ofta, tro mig, jag vet. :D Syftade dock mer på att få ner förbrukningen till en acceptabel nivå även på etanol som av naturliga skäl är känt för att slurpas fort.
av Stjernkvist
#857595
Så det är bara att ranka etanol och se glad ut typ? Inget att oroa sig för. Utan istället ett ypperligt tillfälle att lära sig att hålla hastighetsgränserna? ;)
av xxargs
#857603
Perc skrev:
grillchips skrev:Xibbe: Den bör rent praktiskt dra mer på samma körsträcka, ja. Vill man få ner förbrukningen med etanolkörning så gäller det verkligen att planera körning och framförallt köra LUGNT och hålla koll på varvtal, växlingar etc.
Det gäller väl oavsett bil, motortyp och drivmedel. ;)

Etanol innehåller inte lika mycket energi som bensin, så det krävs mera etanol för att utföra samma arbete. Samma sak som med diesel kontra bensin, dieseloljan har 30% mer energi i sig. Det är därför dieslarna är 30% snålare också.

fel - det är ungefär samma energiinnehåll i diesel per kg soppa som bensin.

vinsten med diesel får man av att motorn arbetar med högre kompressions och den vägen får ut mer arbete per mängd soppa - helt enkelt högre verkningsgrad medans en bensinare kan man inte få samma verkningsgrad då med för hög kompression så börja motorn knacka
av dieselputte
#857617
Diesel 39 MJ/ liter , Bensin 35 MJ/liter så det skiljer 10% , Etanol 22MJ/l , vad E85 blir vet jag inte, kanske runt 25?

(MJ = MegaJoule)

I en Otto motor ligger verkningsgraden för diesel på c 40% vilket är c 10% högre jft bensin.

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]