NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Snart är det dags att slänga på sommarsulorna. Till mina sommardäck har jag alufälgar. Vad ska jag använda för fett/pasta när jag smörjer in bultarna och runt navet (om ni förstår vad jag menar)? Jag hörde Bosse Bildoktorn säga i ett program att man absolut INTE skulle använda kopparpasta någonstans när man har alufälgar på grund av galvanisk vandring, men han sa aldrig vad man SKULLE använda. Vanligt fett (hjullagerfett) är jag tveksam till (verkar som det bara försvinner efter en säsong), är då aluminiumpasta lösningen? Och kan jag använda aluminiumpasta även när jag använder mina stålfälgar på vintern? Vad brukar ni göra?

Kanske är det dumma frågor, men jag har verkligen ingen aning... ?:-/ Jag är bara så trött på att behöva banka loss vinterhjulen varje vår!
Ok, men hur är det runt navet? Bosse B. använde smärjelduk (felstavat?) där för att slipa runt det först och sedan använde han kopparpasta runt det. Men sen sa han ju som sagt att man inte skulle göra så om man hade alufälgar. Det är ju främst där som vinterhjulen brukar fastna så in i h**vete... Hur ska jag göra?
Vanligt fett går fint, det använder jag hela tiden på bultar och nav. Känns lite renare än koppar/alu. Och det sitter kvar.
Jag har smörjat gängor och kona på bultar/muttar i 12 år på jobbet utan att nån har tappat hjul. Det som gör att hjulen lossar är en massa rost och ärg på anliggningsytorna. Gör RENT där. En stålborste tar det som lossar lätt, men lämnar en massa. Skrapa med ett stämjärn eller liknande i stället så det blir slätt. På skiva och fälg.
Kan bara instämma att vanligt fett fungerar utmärkt, har använt det sedan jag fick tips av en bilintresserad morfar för 15 år sedan och han hade använt det åtskilliga år innan dess utan problem. :)

Dock, som påpekats tidigare är rekommenderat åtdragningsmoment på muttrar/skruvar med allra största sannolikhet angivna med torr gänga. Så du kommer dra dina fettade muttrar/bultar hårdare än om gängan varit torr. Dock är grejjerna så överdimensionerade att det inte spelar någon som helst roll om du inte som jag har en Volvo original låsmutter som rostat och tidigare troligen blivit hårt hamrad med mutterknack av verkstan. Resultat = en helgs jobb med att få loss spillrorna som satt kvar på gängan länst in i hålet på fälgen... men det är en annan historia.
jensam skrev:Snart är det dags att slänga på sommarsulorna. Till mina sommardäck har jag alufälgar. Vad ska jag använda för fett/pasta när jag smörjer in bultarna och runt navet (om ni förstår vad jag menar)? Jag hörde Bosse Bildoktorn säga i ett program att man absolut INTE skulle använda kopparpasta någonstans när man har alufälgar på grund av galvanisk vandring, men han sa aldrig vad man SKULLE använda. Vanligt fett (hjullagerfett) är jag tveksam till (verkar som det bara försvinner efter en säsong), är då aluminiumpasta lösningen? Och kan jag använda aluminiumpasta även när jag använder mina stålfälgar på vintern? Vad brukar ni göra?

Kanske är det dumma frågor, men jag har verkligen ingen aning... ?:-/ Jag är bara så trött på att behöva banka loss vinterhjulen varje vår!

Hej!

Jag använder bara vanlig smörjolja/motorolja på min 745, på hjulmuttrarna alltså. Har aldrig upplevt att fälgarna sitter fast.

Kopparpasta användes en hel del tidigare inom tunga lastbilar, men i stort sett alla gummiverkstäder har slutat med det, troligen för att muttrarnaoch fälgar fastnade ännu värre. Nu använder de nån typ av trä olja, eller tjärolja, en lättflytande typ som luktar rätt gott :lol:
Jag har faktiskt använt kopparpasta på min bil en gång i tiden, slutade med det eftersom muttrarna gick trögare.

Min egen teori kring kopparpasta, graffitfett är att de är kletiga, gjorda för att sitta kvar på ytan. Jag tror att man får ett liknande problem med att fälgarna sitter fast.Kanske den typ av lättrinnande fett som används i centralsmörjningsenheter är bättre då. Aluminiumfett har jag ingen aning om.. ??:-/
Hej har en fråga ang det här med kopparpasta på alufälg.

Hjälpte en kompis som har en Saab 9-3 att lossa hjulen. Både hjulbultarna och fälgen satt så in i he*vete och det tog en jäkla tid att lossa.
Vore väl inte fel att smörja lite då tänkte vi. Vilket vi gjorde.
Nu är det bara så att det vi använde var kopparpasta, vilket jag nu förstått inte är så bra på aluminium. Vi smorde både på bultarna, runt centrumringen och på skivan där fälgen ligger an. Detta är gjort för ca en vecka sedan. Bör man ta loss fälgarna, torka rent och smörja med aluminiumpasta eller något anna fett.

Vad rekomenderas i så fall?

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]