NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1576928
Hej,

Som rubriken lyder har min V50 1.6d från 2010 två återstående felkoder som kommer intermittent.
*Anti-Sladd, Service erfodras* Gul lampa samt reducerad motoreffekt.
Felet tenderar att uppstå efter växling när man går på gaspedalen igen.

Bilen rycker också till lite vid konstant fart samt acceleration. Som att den typ inte får bränsle där i en halv sekund motsv.

Tidigare har följande komponenter bytats ut:
Eolystank m vätska samt nollställd.
Fuel pressure regulator (justerad, ej utbytt. Fanns en video på YT som avhjälpte det då närvarande felet med att motorn stannade över ca 3000rpm).

Därefter gick bilen bra, men en gul motorlampa dök upp.
Då byttes: Däck (irrelevant men ja), egr-ventil (programmerad), ny laddtrycksensor, ny dpf-trycksensor (dieselpartikelfilter sensor som ska känna av differensen före o efter för att se hur igensatt.) Slangar mellan DPF och denna sensor.
Regenerering genomförd.

Bytte dpf-sensor pga. felaktig signal. (2A20)
Bytte egr-ventil för att felkoder. (6720, 4490, 4477)
Bytte laddtryckssensor för att felkod (1600)

Ändå kvarstår problemet.

Bilen drar mer diesel, den är rejält rapp och accelererar fint och långt norr om 120km/h innan lampan kommer.
Så att partikelfiltret skulle vara igensatt har jag svårt att förstå med tanke på hur bra bilen går när den väl går.
Om filtret är igensatt borde ju backpressure vara så stort att turbon inte orkar ladda på?

Alternativt är det Fuelpressure regulator som trots justeringen med kulan och fjädern är kass?
Magnetventil och Wastegate?

Läste lite live-data på lyften under tomgång samt acceleration.
Laddtrycksgivarens target kunde vara 2200hpa
Laddtrycket vid sensorn var 1854hpa som mest.

En läcka?

Som ni förstår, behöver jag hjälp vidare här :D
#1576930
har du provat göra rent sensorn i LMM?

antisladdvarningen får jag när EGR krånglar. Försvinner när jag nollar felkoderna på EGR.
Dina "ryckningar" gissar jag beror på att EGR öppnar och stänger om och om igen.
Jag skulle köpt en billig EGR på Ebay.de och provat. (EGR heter AGR på tyska.) De brukar vara hemma för en dryg fyra-hundring.
#1577004
kvillebäck skrev: ons 24 apr 2024, 16:52 har du provat göra rent sensorn i LMM?

antisladdvarningen får jag när EGR krånglar. Försvinner när jag nollar felkoderna på EGR.
Dina "ryckningar" gissar jag beror på att EGR öppnar och stänger om och om igen.
Jag skulle köpt en billig EGR på Ebay.de och provat. (EGR heter AGR på tyska.) De brukar vara hemma för en dryg fyra-hundring.
Hej tack för svar!

Jag har ganska nyligen bytat EGR & Programerat denna.
Får inga felkoder för EGR längre.

Dock Laddtrycksignal & Partikelfilter fälla felaktig signal :/

Trygghet

Har en V60 23 late och inga sådana problem a[…]

Svärsonen hade en Ford Transit med någo[…]

VDASH- cem pin

Nej. Jag har köpt nedanstående samt ins[…]