NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av And80
#1234956
Min generator har börjat vina, mätte på batteriet med motorn igång idag, 11V var det.
Tänkte beställa en ny på någon webbshop och byta själv. Frågan jag har är, kan man byta rakt av med någon
som dyker upp på regnummret? Tänkte nog ta en 150A i stället för 120 som sitter nu.
Jag såg någonstans att man måste koda in den nya för att det ska fungera, stämmer det?
/ Andreas
Användarvisningsbild
av leiwi
#1235009
And80 skrev:Min generator har börjat vina, mätte på batteriet med motorn igång idag, 11V var det.
Tänkte beställa en ny på någon webbshop och byta själv. Frågan jag har är, kan man byta rakt av med någon
som dyker upp på regnummret? Tänkte nog ta en 150A i stället för 120 som sitter nu.
Jag såg någonstans att man måste koda in den nya för att det ska fungera, stämmer det?
/ Andreas
Jag skulle nog rekomendera att du om möjligt köpte generatorn hos någon lokal reservdelarna och då valde en sk " utbytes generator" då det du får är en ny generator av känt märke ,du lämnar då tillbaka den gamla och får oftast ett bra pris jämfört med webbshopparna utan inbyte

Och NEJ den behöver inte kodas in efter byte :D
av dieselputte
#1235178
leiwi skrev: Och NEJ den behöver inte kodas in efter byte :D
Jo, det måste man om man går upp från 120 A till 150 A generator, jag var själv med när de bytte ut på min 2.0D och de laddade ny mjukvara. Uppgraderar du utan att uppdatera mjukvaran kommer du få El-system larm.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1235194
dieselputte skrev:
leiwi skrev: Och NEJ den behöver inte kodas in efter byte :D
Jo, det måste man om man går upp från 120 A till 150 A generator, jag var själv med när de bytte ut på min 2.0D och de laddade ny mjukvara. Uppgraderar du utan att uppdatera mjukvaran kommer du få El-system larm.
Jag har bytt ett antal generatorer , ingen mjukvara behövs
av dieselputte
#1235911
leiwi skrev:
dieselputte skrev:
leiwi skrev: Och NEJ den behöver inte kodas in efter byte :D
Jo, det måste man om man går upp från 120 A till 150 A generator, jag var själv med när de bytte ut på min 2.0D och de laddade ny mjukvara. Uppgraderar du utan att uppdatera mjukvaran kommer du få El-system larm.
Jag har bytt ett antal generatorer , ingen mjukvara behövs
Fick förklarat att inte alla modeller behöver uppgraderingen (tidiga årgångar ja) , orsak, 150A ger högre laddspänning och enligt meken så laddar inte en 150 A generator med 150A om inte mjukvaran uppgraderas, det var iaf hans version . Ja det funkar nog som sagt ändå utan uppgradering, men vad är då poängen om den nya 150A fortfarande bara laddar med runt 120 A.
av Alx
#1235983
Kan ju inte finnas en vettig förklaring till att behöva en generator som klarar mer än 120A. Vad i bilen kan kräva så mycket ström? Värmare och glödning går på batteri och när generatorn väl börjar ladda tar inte batteriet mer än 20A iaf.
av dieselputte
#1235987
Alx skrev:Kan ju inte finnas en vettig förklaring till att behöva en generator som klarar mer än 120A. Vad i bilen kan kräva så mycket ström? Värmare och glödning går på batteri och när generatorn väl börjar ladda tar inte batteriet mer än 20A iaf.
Vintertid så tar tillsatsvärmaren en del, men största förbrukaren är faktiskt styrservot som är säkrat med hela 80 A. Alla styrenheter tar även de faktiskt mer än man tror, det är inte som förr då man i regel klarade sig med 35- 75 A generatorer. 120A har ju visat sig vara för klen och Volvo började väl efter några år utrusta bilarna med 150A istf ursprungliga 120 A.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]