NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roggabear
#1224788
Hej, behöver byta turboaggregat i min V50 1,6D -10 pga att verkstad har konstaterat att turbon skjuter in olja i förbränningssystemet (oljeöverdrag i turbon). Jag var på verkstaden och kollade nyss och det är olja i rören som går ut ur turbon så deras teori later, så vitt jag kan bedöma, rimlig.

Jag fick ett pris på ca 10300 för en ny turbo.

Tänkte nu undersöka möjligheterna att hitta en begagnad på nätet (bildelsbasen).
Frågan är, vad behöver jag för uppgifter om turbon i min bil för att kunna säkerställa att en begagnad verkligen passar i min bil?
Räcker det med att ange motorkod D4164T eller kan det finnas olika turboaggregat till motor med motorkod D4164T?
av Alx
#1224809
Kolla på autodoc. Nu har jag bara kollat för 2.0d men under 5000 får man en ny turbo för. Plus stomavgift men den får man tillbaka om man orkar skicka in sin gamla.
av roggabear
#1225202
Alx skrev:Kolla på autodoc. Nu har jag bara kollat för 2.0d men under 5000 får man en ny turbo för. Plus stomavgift men den får man tillbaka om man orkar skicka in sin gamla.
Tack för tipset. Kollade på deras sida nu och de har turbo till min bil från 3500kr upp till en bra bit över 10000kr.
Om jag söker på regnr. kan jag då vara säker på att samtliga av de alternativ som presenteras för mig passar min bil?

Vad är skillnaden på en turbo för 3500kr mot en för 11.000kr?

När jag gått in på kategorin ”turboaggregat” så står det på drn billigaste ”Alanko Laddare, laddsystem” gissar att det är en halvdan översättning sv Charger, som i turbo charger = turboaggregat?
av roggabear
#1226705
Har nu fått hem min gamla trasiga turbo, där man tydligt ser att det är olja i röret som är markerat med pil i nedan foto.
Kan man utifrån dessa bilder säga om verkstadens teori verkar trolig, dvs att det var oljeöverdrag i turbon.
Vart leder utgången som är oljig i nedan foto? Går den till motor/förbränning?
turbo_hela_smaller.jpg
turbo_hela_smaller.jpg (41.43 KiB) Visad 3523 gånger
i övrigt ser den ut som nedan foton visar.
turbo1_smaller.jpg
turbo1_smaller.jpg (328.07 KiB) Visad 3526 gånger
turbo2_smaller.jpg
turbo2_smaller.jpg (318.68 KiB) Visad 3526 gånger
turbo4_smaller.jpg
turbo4_smaller.jpg (311.19 KiB) Visad 3519 gånger
turbo5_smaller.jpg
turbo5_smaller.jpg (342.28 KiB) Visad 3528 gånger
Användarvisningsbild
av Kombimannen
#1226809
Yes, den går till motorn via turbokylaren. Jag har precis också konstaterat att jag behöver en ny turbo till min 1.6D alternativt reparera den själv då den börjat "vina". Alla verkar rekommendera att man även byter oljeslangar till turbon vid reperation/byte, då 1.6d motorn verkar ha problem med att de koxar igen vilket leder till att turbon skär.
av roggabear
#1228751
Har nu kört ca 1 vecka ungefär 30 mil sedan jag fick turbon bytt. Skruvade idag isär slangar/rör som är andlutna till turbon och kunde konstatera att det är lite olja i rören igen. Osäker på om verkstaden torkat upp oljan vid byte men idag gjorde jag det i alla fall. Det var tom olja i röret som hår in i luftfilterhuset. Får väl kolla om en vecka igen,
av roggabear
#1228913
Då jag precis bytt turbon, visserligen till en Beg. Men ändå, så känns det lite långsökt att jag har samma problem med oljeöverdrag även i denna. Jag kontrollerade även oljereturen från turbon ( som väl är inringad i bif. foto) och slangen som sitter kopplad där var istort sett helt torr. Kan det vara problem med oljereturen, som isåfall leder till att mer och mer olja pumpas in i turbon men den kommer inte ut någonstans, skulle det isåfall leda till att olja trängs ut i förbränningen?
29A0C6E7-4E1B-4504-8E3F-5D378B27F92E.jpeg
29A0C6E7-4E1B-4504-8E3F-5D378B27F92E.jpeg (515.82 KiB) Visad 3500 gånger
av mattsson81
#1229128
Det är normalt med lite oljedimma i slangarna på dom motorerna. tycker din gamla turbo ser "normal ut" ovanligt torr
men om oljeförbrukningen sjönk efter bytet så var den dålig.
om oljeförbrukningen är densamma så har du troligen fel någon annan stans. typ kolvringar ventiltätningar.

ang oljereturen så är det nog inte där du har problemet men vist om man glömt en plugg eller papperstuss i hålet så det är blockerat så kan man mycket riktigt skjuta in olja via "tätningarna" i turbon.
på returen måste det va fritt flöde ut ur turbon. annars finns risk för blårök
att det är torrt i returröret tyder på att oljan redan runnit ner i sumpen eller att det inte kommer någon olja dit. gissar dock på att oljan runnit ner i sumpen. annars har nog han som bytte snurran hatt en dålig dag :)

om jag inte blandar ihop motorerna så har du en anslutning på ventilkåpan som ansluter i röret mellan luftfilter å turbo efter luftmassemätaren. även på en frisk motor brukar det va lite oljesöl här som åker in i turbon å hamnar i rören.
men detta ökar naturligtvis med ökat slitage på motorn.
av roggabear
#1229290
mattsson81 skrev:Det är normalt med lite oljedimma i slangarna på dom motorerna. tycker din gamla turbo ser "normal ut" ovanligt torr
men om oljeförbrukningen sjönk efter bytet så var den dålig.
om oljeförbrukningen är densamma så har du troligen fel någon annan stans. typ kolvringar ventiltätningar.

ang oljereturen så är det nog inte där du har problemet men vist om man glömt en plugg eller papperstuss i hålet så det är blockerat så kan man mycket riktigt skjuta in olja via "tätningarna" i turbon.
på returen måste det va fritt flöde ut ur turbon. annars finns risk för blårök
att det är torrt i returröret tyder på att oljan redan runnit ner i sumpen eller att det inte kommer någon olja dit. gissar dock på att oljan runnit ner i sumpen. annars har nog han som bytte snurran hatt en dålig dag :)

om jag inte blandar ihop motorerna så har du en anslutning på ventilkåpan som ansluter i röret mellan luftfilter å turbo efter luftmassemätaren. även på en frisk motor brukar det va lite oljesöl här som åker in i turbon å hamnar i rören.
men detta ökar naturligtvis med ökat slitage på motorn.
Mycket intressant info mattsson81, stort tack för det. Ett par följdfrågor:

Någon oljeförbrukning hade jag inte märkt av, jag behöver aldrig fylla på mellan servicetillfällen, 1 ggn per år, ca 1500-2000 mil mellan service, så om det har blivit ngn skillnad vet jag inte.

Är det anslutningen som är inringad och markerad med 1, i bif foto du syftar på som går från ventilkåpan och ansluter mellan luftfilter och turbo efter lmm? Är det vevhusventilationen som kommer ut i det röret och som oljedimman kommer isåfall kommer ifrån?

Går rör/slang nr2 i fotot till laddluftkylaren?

Vad är nr3 för något? Är en ventil tycker jag det ser ut som när jag skruvar bort slangklämman och kikar?

Det du skriver mattsson81 om att det är normalt med oljedimma i slangar/rör på denna motor gör att jag misstänker att ett byte av turbo aldrig var nödvändigt. Verkstaden i Sundbyberg som kollade på bilen och sade att de konstaterat att turbon sprutar in olja i förbränningen och att därför turbon behövde bytas, baserade det på att de fann olja i röret när de lossat den högra slangklämman vid nr 3 i bilden. De sade att här ska det vara snustorrt, och absolut inte finnas ngn fuktig olja, och eftersom de fann olja där så var de övertygade om att turbon behövde bytas. Och de rekommenderade även byte av intercooler/laddluftkylare samt partikelfilter.

Jag skruvade i helgen loss rören/slangarna 1,2,3 och konstaterar att det är oljigt i samtliga dessa rör på nytt, och blev därför fundersam på om det var ngt annat fel än turbon, alternativt att även den beggade turbo som verkstaden bytte till, även den var trasig. Men om det stämmer som du skriver att det inte är ovanligt med oljedimma i dessa rör, så blir jag nu istället små irriterad över att det kanske inte var ngt fel på min ursprungliga turbo och att jag har kastat 9000 SEK i sjön...
InkedIMG_0621_numrerad3.jpg
InkedIMG_0621_numrerad3.jpg (339.27 KiB) Visad 3497 gånger
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]