NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sibo
#1213680
EDIT: PROBLEMET LÖST. ORSAKEN VAR TROLIGTVIS CEM-MODULEN ALTERNATIVT DÅLIG JORDKONTAKT VID STÖTDÄMPARE.

Jag var ute och körde min V50 i regnet ikväll då lamporna i baksätet plötsligt tändes (tror ej min dotter tände dem, hon säger iaf det).
Jag provar släcka på knapparna i bak men det händer inget. Jag lyckas släcka allt från "huvudbrytaren" i taket fram i kupén, DÅ plötsligt börjar det spöka..

1)
Displayen larmar för airbag fel "SRS-AIRBAG SERV. SNARAST"

2)
Displayen varnar för bromsfel

Jag kör självklart åt sidan för att stanna och märker att blinkers är ur funktion.. Jag hoppas ändå att det är något tillfälligt, vrider tändningen till läge "0", tar ut nyckeln och försöker starta igen..

3)
Displayen varnar för "EL. STARTSPÄRR SE MANUAL".
Bilen går nu inte att starta.
Övriga fel: Blinkers ur funktion, ellås ur funktion, baklucka ur funktion, elhissar ur funktion. Dock fungerade trevligt nog stereon :)

Jag hade en felkodsavläsare i handskfacket (modell billig från typ Kjell & co) som fungerat tidigare men den får nu ingen kontakt med bilen trots flertalet försök.

Jag får hjälp av en vän som kör hem dottern samtidigt som jag lånar lite verktyg och rycker minuspolen från batteriet och återansluter. Bilen startar väldigt motvilligt (startmotorn jobbar ca 5 sekunder utan tecken på liv sen hostar bilen igång.

Bilen är nu körbar men blinkers, airbag funkar inte, det larmas även friskt om bromsarnas bristande funktion. Jag inbillar mig kanske men tyckte det var en gnutta trögt att ratta då det gick sakta så möjligt fel även på styrservo.

Jag körde hem bilen, satt batteriet på laddning (vilket knappast kan vara enda orsaken) och låste manuellt..

Bilen:
Volvo V50 2.4 MY04
Reg nr: UXX 614
Ca 22k mil
Detta är familjens andrabil så den har rullat extremt korta sträckor sällan senaste halvåret vilket givetvis inte är optimalt.


Expertis och kunskap i felsökningen uppskattas, sarkasm och dryga kommentarer undanbedes vänligen.
Senast redigerad av 1 sibo, redigerad totalt 0 gånger.
av sibo
#1213704
BlackXS skrev:dåligt batteri? läst att folk fått spökfel på detta forumet av dåligt batteri på bilen, vet dock ej varför ;) men om det är gammalt så byt ut skiten eller pröva någon väns batteri kanske om det är bättre? ;)
Borde inte generator eller något i närheten av den i sådana fall vara troligare felkälla? Eller nån sån där styrbox man hört kan spöka? Batteriet har väl inte med själva driften av så vitala funktioner att göra när motorn ändå rimligtvis får el från, i första hand generator? Det känns ju spontant även som någon glapp jord eller annat mystiskt kabelbrott kan orsaka detta men det lär vi snart bli varse..

Förhoppningen är givetvis att någon som skruvat en del v50 kommer med några "kända fel" man kan börja titta på...
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1214192
Jag ger samma råd som BlackXS, byt batteri!

Har en kompis som hade en V50-2.0D som strulade ordentligt. Efter batteribyte blev bilen helt OK. S40/V50 är stora strömslukare då servostyrningen är elektrisk. Så det är viktigt att batteriet är friskt och kan stötta generatorn.
Sjunker spänningen för mycket får elektroniken spader.
av sibo
#1214298
Nu har jag testat byta batteriet till ett nytt men problemen kvarstår.

Ingen som varit med om något liknande och kan säga åtminstone i vilken ände jag ska börja leta? Bilen är i toppskick i övrigt så detta är verkligen beklagligt..
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1214513
Att tidiga S40/V50 har haft mycket elektronikproblem är ingen nyhet. Vad jag förstått var det fukt i dörrarna som skapade glappkontakt och Volvo bytte kabelstammar i dörrarna på garanti.
Om batteri och generator är OK och det liik förbannat strular då är läget som Apollo 13 "Houston we have got a problem" det vill säga det här blir inte enkelt.
Är det någon därute som fixat detta problem?
av dieselputte
#1214534
sibo skrev:Nu har jag testat byta batteriet till ett nytt men problemen kvarstår.

Bilen är i toppskick i övrigt så detta är verkligen beklagligt..
Elsystemet är dock inte i samma skick som resten av bilen då kontakter och kopparkablarnas kardeler utsätts för miljöpåverkan och ärjar, det kan man inte undvika.

Mitt råd är att googla på de engelska forumen , där får man en hel del bra tips jft här. Kolla även kontakterna till CEM under handskfacket, de kan ge upphov till en massa skumma fel. Finns en video på youtube som visar hur man gör rent dessa. Kan ju vara så enkelt att någon av kontakterna där är lös. Jordning vid fjäderbenets infästning vid batteriet kan också spöka. Kablage under främre passagerarsäte och under baksätet kan också spöka till det.
av sibo
#1214744
dieselputte skrev: Mitt råd är att googla på de engelska forumen , där får man en hel del bra tips jft här. Kolla även kontakterna till CEM under handskfacket, de kan ge upphov till en massa skumma fel. Finns en video på youtube som visar hur man gör rent dessa. Kan ju vara så enkelt att någon av kontakterna där är lös. Jordning vid fjäderbenets infästning vid batteriet kan också spöka. Kablage under främre passagerarsäte och under baksätet kan också spöka till det.
Vilka engelska forum? Lite svårt att förstå vad du refererar till. Vad är det för video på youtube? Länk?
av sibo
#1214961
dieselputte skrev:Var lite kreativ, googla, "srs problem " https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=155605

https://www.google.se/search?safe=off&e ... Lo8pFIbLCc



Så svårt är det inte att googla :wink:
Att googla var uppenbarligen inte helt lätt ens för proffs som dig då första länken inte ens har samma felbild som min bil. Däremot var youtubefilmen riktigt bra, den tackar jag för och ska testa den där rengöringen i helgen. Tips på någon extra passande produkt på svenska marknaden för elektronikfengöringen?

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]