NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JallooZ
#1206333
F eller inte F så är F billigare i skatt. Ingenting som säger att du måste köra på etanol även om du har en F. Spridarras är behöver du inte oroa dig för. Är du orolig över det så kör på bensin även med F motorn (de göe jag). Tänk dock på att F har oljebyte var 1000e mil. Så kör du flera 1000mil per år blir det dyra servicekostnader.
Användarvisningsbild
av P210
#1206397
Lider inte 1.8F modellerna av rätt taskig utväxling? rätt högvarvig i motorvägsfart, åtminstone i de C30 jag kört med den motorn. Inget problem egentligen med det störde mig ibland att det inte fanns en växel till..

En annan fundering;
JallooZ skrev:Tänk dock på att F har oljebyte var 1000e mil. Så kör du flera 1000mil per år blir det dyra servicekostnader.
Det extra oljebytet är ju där på grund av farhågorna att etanolen skulle leta sig ned förbi kolvringarna och späda ut oljan, kör man bara på bensin och bilen passerat alla garantier (+10k mil) är väl inget som hindrar att man kör 1år eller max 2000mil mellan oljebytena?
av JallooZ
#1206451
Det extra oljebytet är ju där på grund av farhågorna att etanolen skulle leta sig ned förbi kolvringarna och späda ut oljan, kör man bara på bensin och bilen passerat alla garantier (+10k mil) är väl inget som hindrar att man kör 1år eller max 2000mil mellan oljebytena?
Nej så länge garantierna är borta redan så spelar det ingen större roll.
Angående utväxlingen så är den inte direkt anpassad för motorväg. 3000varv = 105km/h. Saknas en växel men det är inte så störigt när man vant sig. Låter inte förskräkligt heller.
#1206458
Byggs det eventuella spridarproblemet upp med tiden i så fall, om bilen körts mycket på etanol ?
Om jag då skulle köpa en flexifuel som körts på etanol, och jag sedan uteslutande kör på bensin.. Försvinner då risken med spridarna?

Med vänlig hälsning!
Användarvisningsbild
av SvenB
#1206465
Derank skrev:Vad du än gör så skippa f motorn. Det finns ingen anledning att att köpa den. Du minimerar spridarras om du går på bensinaren.
Har du en bil med f-motor, eller har du haft, eftersom du så tvärsäkert utesluter den motorn? Jag har haft en i fyra år, och det var helt bekymmersfria år. Dessutom körde jag den aldrig på bensin.
#1206507
Tror att 2.0 är en medelväg här. Har inte provat den själv men bör ju va rappare än 1.8 som är rätt trött jämt. 2.4 dricker för mkt men ex 2.4i 170 är riktigt skön att köra, lite gti känsla på toppen.
#1206537
SvenB skrev:
Derank skrev:Vad du än gör så skippa f motorn. Det finns ingen anledning att att köpa den. Du minimerar spridarras om du går på bensinaren.
Har du en bil med f-motor, eller har du haft, eftersom du så tvärsäkert utesluter den motorn? Jag har haft en i fyra år, och det var helt bekymmersfria år. Dessutom körde jag den aldrig på bensin.
Han hade fel på sina spridare och försöker nu få hela världen att inte köpa en F :wink:

Hitta en bil du gillar TS, blir det en F finns ju ingen anledning att inte köra på etanol. Men annars så snöa inte in för mycket på bränsleåtgången, det är en piss i Nilen i ett bilägande, spara istället in och ta cykeln eller skippa en snabbmatsrätt några gånger om året.
#1206554
Jag har inte koll på prisläget nu, men det finns en enkel tumregel för att räkna ut om det lönar sig med E85. Tag det aktuella priset för E85. Multiplicera det med 1,3. Om svaret ligger under aktuellt pris för bensin, så är det billigare med E85.
1,3 är den teoretiska merförbrukningen på E85.
Nu är detta egentligen inte hela sanningen. Om man skall hålla på att byta bränslen efter dagspriser på bränslen, så måste man sköta detta med adapteringen enligt anvisningarna. Om man inte gör detta så kommer bilen att gå allmänt dåligt och man blir högst besviken och missnöjd med bilen.
#1206646
Försöker genom transportstyrelsens "sök fordonsuppgifter" få fram vilka 1,8-blocketannonser som är bensinare resp flexifuel.. men lyckas inte utläsa detta.. De motorkoder du nämner Rådlös verkar inte finnas på transportstyrelsens sida.. Finns det någon annan beteckning hos transportstyrelsen som kan säga om det är bensinare eller flexifuel..?

Med vänlig hälsning!
av Lövet
#1206647
Drivmedlet finns registrerat hos transportstyrelsen i alla fall så det bör gå att utläsa ganska enkelt även utan motorkoden.

Det som händer är att den tvekar på[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag uppt&[…]

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]