NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1181987
En kort redogörelse för de gångna veckornas jobb med bilen. Borde väl splittra upp det i flera trådar men idag blir det bara en.. (eller kanske två)

Har äntligen fått ur det gamla svänghjulet. Vad jag kan se är svänghjulet (LUK) märkt November 2013 och har följaktligen inte så gammalt (jag köpte bilen förra sommaren). Enkelt uttryckt så var svänghjulet riktigt j-a kört, totalt stumt i båda riktningar, fanns även någon liten skada på kanten av kopplingsplattan. Jag hoppas att jag skall kunna lägga upp någon video på hur svänghjulet beter sig, ev skall jag också försöka öppna det för att se hur fjädrarna ser ut.

Bytet på uppfarten tog c:a två dagar med c:a 6 timmars jobb var dag, totalt c:a 12 timmar alltså. Min bil är 6-växlad och växellådan går därmed att få ut utan att demontera sub-frame / styrväxel vilket så klart gör det enklare och snabbare. Hatobjektet denna gång liksom andra gånger är kanske något oväntat den lilla värmeskölden som sitter mellan växellåda och katalysator. Den är en riktig pina att få på plats (fram med vinkelslipen).

Känslan efter bytet är att Sachs nog har lite sämre känsla i kopplingspedalen (så minns jag det även från tidigare byten), min känsla är att kopplingen tar högre upp med Sachs jämfört med LUK. Men å andra sidan tror och hoppas jag jag att Sachs är en bättre konstruktion hållfasthetsmässigt.

Det har även blivit byte av en trailing arm bushing på vänster bak (höger redan bytt) som var tokslut (trillade ut vid ett slag med släggan, bilen en 08:a med 17.000 mil på mätaren). Tog ut spindeln och tog med den till närmsta garage, kostade en 300:- att få medtagen bussning monterad. Ta en kik på era om ni har hjulen nere (man måste demontera innerskärmen först dock).

Har även installerat camber-kit bak för att minska ner vinklarna bak något (låg på -2.5 och -2 camber), hjulen var nere på tråden på respektive insida (med flera millimeter kvar på slitytan), oklart dock om orsaken har varit camber-vinklarna eller ev. bussningen i trailing arm bushing som ju bevisligen varit tokslut? Den åker in på hjulinställning imorgon (även nya däck i veckan).
Senast redigerad av 2 Perra_367, redigerad totalt 0 gång.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]